Biuletyn Polonistyczny

Rozprawa doktorska

Data dodania: 03.04.2017

Sonet w polskiej poezji po 1956 roku

Autor:
Dziedzina:
Teoria literatury, historia myśli literaturoznawczej, metody i orientacje badań literacko-kulturowych, antropologia literatury, komparatystyka i translatologia literacko-kulturowa
Miejscowość:
Lublin
Promotorzy:

Praca biorąca udział w 1. edycji konkursu "Biuletynu Polonistycznego" Publikuj.dr (w załączniku) otrzymała wyróżnienie i nagrodę publiczności.

Rozprawa doktorska ukazała się drukiem w 2017 roku w Wydawnictwie KUL (http://www.wydawnictwokul.lublin.pl/sklep/product_info.php?products_id=3441).

SPIS TREŚCI PUBLIKACJI:

Wstęp

Stan badań

Zpodstawowych problemów badań nad sonetem
Warianty sonetu i ich podstawowe modyfikacje
Sonet - gatunek i układ stroficzny

Modele klasyczne
Problem z klasyfikacją "klasyczny”
Sonet kodyfikatorów neoklasycyzmu
Sonet poetów klasycyzujących
Jaki klasycyzm? Sonety klasyczne w poezji po 1989 roku
Harmonia struktury i stylu
Harmonia struktury
Harmonia stylu
Sonet poetów ośmielonej wyobraźni

Modele eksperymentalne
Przekształcenia sonetu w poezji początku XX wieku (na przykładzie dzieł Tadeusza Micińskiego)
Sonet eksperymentalny
Sonety Stanisława Swena Czachorowskiego - nieklasyczne, czyli awangardowe?
Sonet łamany Stanisława Barańczaka
Wielopostaciowość sonetu w poezji Rafała Wojaczka
Poetyka sonetu Bohdana Zadury. Od sonetów neoklasycznych do sonetów "po siatce”

Model graficzny
Sonet graficzny - sonet wolny?
Sonet graficzny - postmodernistyczny?
Dalsze metamorfozy podstawowych modyfikacji sonetu
Zmiana funkcji gatunku

Cykl sonetowy w polskiej poezji po 1956 roku
Cykle hybrydyczne
Wieńce sonetowe
Poematy opisowe

Zamiast zakończenia. Rzecz o ewolucji sonetu w polskiej poezji XX wieku

Aneks
Sonety i gatunki tradycyjne
Sonety kombinatoryczne i aplikacje

Bibliografia
Literatura podmiotowa
Literatura przedmiotu
Literatura pomocnicza

Indeks nazwisk

 

Informacje

Data otwarcia przewodu:
02.06.2014
Termin zakończenia pracy:
08.06.2016
Do pobrania:
Data dodania:
3 kwietnia 2017; 17:07 (Mariola Wilczak)
Data edycji:
29 sierpnia 2017; 13:31 (Mariola Wilczak)

Zobacz także

12.05.2016

Motyw odbicia w polskiej i francuskiej poezji symbolistycznej

Ukryte w zwierciadle. Motyw odbicia w polskiej i francuskiej poezji symbolicznej.

14.07.2017

Język poezji mistycznej w XVII- i XVIII-wiecznych rękopisach karmelitańskich

Język poezji mistycznej w XVII- i XVIII-wiecznych rękopisach karmelitańskich

14.12.2015

Poezja pochwalna i laudacyjna na łamach "Zabaw Przyjemnych i Pożytecznych". Edycja krytyczna ze wstępem

Podjęty temat badawczy to edycja krytyczna utworów panegirycznych zawartych w „Zabawach Przyjemnych i Pożytecznych”, pierwszym periodyku literackim wydawanym w latach 1770–1777. W rozprawie znalazło się 71 wierszy, podzielonych na trzy kategorie. Pierwszą z nich stanowią utwory poświęcone członkom znamienitego rodu Czartoryskich, w dalszej kolejności znalazły się teksty ofiarowane Stanisławowi Augustowi Poniatowskiemu, w kolejnej zaś wiersze dedykowane przedstawicielom oświeceniowych elit, czyli magnatom, poetom i innym ważnym osobistościom stołecznego życia społecznego i kulturalnego. Część opracowywanych wierszy nigdy później nie była publikowana. Warto również zaznaczyć, że do tej pory nie ma holistycznej antologii twórczości poświęconej nie tylko znanym politykom oświecenia stanisławowskiego, ale także mniej znanym działaczom społecznym i oświatowym, pracującym na rzecz tworzącego się dopiero społeczeństwa obywatelskiego. Oprócz opracowanych edytorsko utworów w publikacji znajdują się objaśnienia do tekstów, a także wyczerpujący wstęp historyczno- i krytycznoliteracki.

25.10.2016

Arystokratka i biedermeier. Rzecz o Gabrieli z Güntherów Puzyninie (1815-1869), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015

Książka jest pierwszą monografią wileńskiej pisarki 1. połowy XIX wieku, Gabrieli Puzyniny –  autorki kojarzonej zazwyczaj z pamiętnikami "W Wilnie i w dworach litewskich". Praca przedstawia zarówno życie Puzyniny na tle przemian społeczno-kulturowych ówczesnej Litwy, jak również przynosi omówienie jej zaskakująco licznych utworów, reprezentujących przy tym rozmaite gatunki i style literackie. Ponadto ewolucja twórczości „Litwinki” rozpatrywana jest tu jako część dziewiętnastowiecznych narracji emancypacyjnych, w których rezultacie wileńska arystokratka, a zarazem reprezentantka nowo rodzącej się inteligencji polskiej, staje się też zawodową literatką. Książkę uzupełnia obszerny aneks zawierający wybrane poezje, listy i niepublikowany dotąd obrazek dramatyczny literatki.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.