Biuletyn Polonistyczny

Oferta edukacyjna

Termin nadsyłania zgłoszeń: 31.12.2018
Data dodania: 23.07.2018

Kurs "Warsztat pisania scenariusza i dramatu" (VI edycja)

Miasto:
Warszawa
Tryb:
zaoczne
Rodzaj oferty:
Kursy

Celem zajęć jest napisanie scenariusza filmu krótkometrażowego lub dramatu scenicznego, który ma szansę realizacji. Jeśli połączenie w jednym warsztacie obu tych sztuk wyda się niektórym niemożliwe to warto, aby pamiętał, że film wywodzi się z wielowiekowej kultury teatru, a budowa scenariusza poddana jest podobnym prawom dramaturgicznym co pisanie na scenę. W naszej kulturze teatr i film wzajemnie korespondują i na siebie wpływają.

Zaczniemy od poszukiwania inspiracji do twórczego pisania. Po wstępnej selekcji pomysłów, zajmiemy się ich rozwojem. Znajdziemy interesującego bohatera, wyróżnimy wątki, a następnie popracujemy nad strukturą dramatyczną tekstu. Przyjrzymy się technice budowania scen, potem sekwencji, aby ostatecznie stworzyć solidną konstrukcję dla treści. Zarówno praca scenarzysty, jak i dramaturga, to połączenie rzemiosła ze sztuką, dlatego zastanowimy się nad artystycznymi walorami poszczególnych projektów oraz kontekstem swej wypowiedzi. Każdy będzie miał szansę na wypracowanie indywidualnego języka wizualnego. Zajęcia te będą okazją do poznania samego siebie, swoich twórczych możliwości w zakresie podejmowanych tematów, języka i skonfrontowanie ich z grupą słuchaczy. W międzyczasie będziemy rozmawiać o najważniejszych dziełach z historii teatru, filmu oraz obserwować nowe kierunki w sztuce.

Opiekun roku: mgr Magdalena Wleklik

Sekretarz: Anna Ryjak

Wykładowcy:
Magdalena Wleklik: Scenariusz
Tomasz Man: Dramat
W ramach kursu odbędą się spotkania z wybitnymi znawcami przedmiotu.

Magdalena Wleklik - scenarzystka, dramatopisarka, reżyser. Autorka wielu scenariuszy filmowych, dramatów, słuchowisk oraz prozy. Jest współautorką sagi radiowej "Matysiakowie" na antenie Polskiego Radia Jedynki. Jest autorką powieści "Szykuj się do odlotu" i wielu opowiadań. Reżyserowała w Teatrze Polskiego Radia oraz filmy krótkometrażowe, które miały pokazy na festiwalach, m.in. MFF w Cannes, RIFF w Rzymie, Camerimage, FPFF w Gdyni. Absolwentka PWSFTviT w Łodzi. Członkini zarządu Koła Scenarzystów SFP. Więcej na wleklik.com.
 
Tomasz Man
- dramatopisarz, reżyser teatralny, autor adaptacji teatralnych i słuchowisk radiowych. Autor wielu dramatów. Współzałożyciel Teatru pod Gryfami we Wrocławiu. Pełnił funkcję kierownika literackiego w Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie oraz konsultanta programowego w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie i w Teatrze Nowym Praga w Warszawie. Absolwent polonistyki na UWr oraz reżyserii na AT w Warszawie. Od 2007 pracował jako adiunkt na Wydziale Lalkarskim we Wrocławiu i w PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie w 2009 uzyskał doktorat. Habilitacja w 2013 r.
 
PLAN ZAJĘĆ

Warsztat pisania scenariusza – Magdalena Wleklik
Zajęcia 1

Zagadnienia dotyczące produkcji filmowej oraz współczesnego scenariusza. Pisanie dla różnych mediów, w tym do radia i VR. Charakterystyka narracji filmowej.
Zajęcia praktyczne: Wspólna analiza tematów oraz pomysłów na film. Przygotowywanie dokumentacji do projektu.
Zajęcia 2
Wybór protagonisty i sposoby wprowadzania go w akcję filmu. Konstruowanie wielowymiarowych postaci.
Zajęcia praktyczne: Stosowanie kontrastu oraz konfliktu.
Zajęcia 3
Scenarzysta pomiędzy sztuką a rzemiosłem. Adaptacje. Paradygmat scenariusza w analizie porównawczej Syda Fielda, Gustava Freytaga, Christophera Voglera.
Zajęcia praktyczne: Poszukiwanie rytmu swojej opowieści.
Zajęcia 4
Znaczenie scenografii, kostiumu, charakteryzacji, choreografii dla przebiegu akcji filmu. Technika zapisu scenariusza.
Zajęcia praktyczne: Konstruowanie sceny oraz sekwencji scen w scenariuszu.
Zajęcia 5
Projekt ścieżki dźwiękowej filmu. Pisanie filmowych dialogów i monologów.
Zajęcia praktyczne: Korespondencja obrazu z dźwiękiem w filmie.
Zajęcia 6
Etapy produkcji na przykładach wybranych utworów. Prawa autorskie.
Zajęcia praktyczne: Przygotowanie projektów do publicznych prezentacji, premiery lub pitchingu.

Warsztat pisania dramatu – Tomasz Man
Zajęcia 1
Teoria:
Arystotelesowska koncepcja dramatu - "Poetyka" Arystotelesa. Mit jako podstawa tragedii.
Zajęcia praktyczne:  Szukanie historia  dla własnego tekstu. Umiejętność tworzenia układu zdarzeń.
Zajęcia 2
Wielowymiarowy szekspirowski model bohatera na wybranych przykładach: Makbet, Król Lir, Ryszard III, Otello.
Zajęcia praktyczne: Określenie cech charakterystycznych bohatera. Umiejętność pisania scen dialogowych.
Zajęcia 3
Antoni Czechow - psychologiczny aspekt wewnętrznego życia postaci w oparciu o "Trzy siostry" i "Wujaszka Wani"
Zajęcia praktyczne: pisanie monologów wewnętrznych postaci z uwzględnieniem procesu dramaturgicznego.
Zajęcia 4
Brechtowski typ dramatu epickiego  "Opery za trzym grosze" i "Matki Courage"
Zajęcia praktyczne: uwzględnianie tła społeczno - politycznego w pisanie scen.
Zajęcia 5
Współczesne techniki dekonstrukcyjne na podstawie sztuk Sarah Kane, Marka Ravenhilla i Mariusa Mayerburna.
Zajęcia praktyczne: pisanie intuicyjne.


Czas trwania kursu: 6 miesięcy (styczeń 2019 – czerwiec 2019).
Kurs obejmuje 96 godzin zajęć w systemie dwudniowych zjazdów weekendowych (sobota, niedziela, w godzinach 9.00-16.00) raz w miesiącu, w Pałacu Staszica, Warszawa, ul. Nowy Świat 72.

Terminy zajęć na rok 2019:
Zjazd 1. 26–27 stycznia
Zjazd 2. 23-24 lutego
Zjazd 3. 30-31 marca
Zjazd 4. 27-28 kwietnia
Zjazd 5. 25-26 maja
Zjazd 6. 15-16 czerwca
Zjazd zapasowy: 22 czerwca

Opłaty: wpisowe 200 zł; czesne 1600 zł płatne jednorazowo do 15 stycznia 2019, zaświadczenie ukończenia kursu płatne 30 zł.

Informacje i zapisy: podyplomowe@ibl.waw.pl, tel. 530-064-008.

Przy zapisywaniu się na kurs należy wypełnić kartę informacyjną oraz dokonać opłaty wpisowej 200 zł. Wypełnioną kartę wraz z potwierdzeniem opłaty proszę odwrotnie odesłać e-mailem (podyplomowe@ibl.waw.pl) lub złożyć osobiście w sekretariacie pok. 106 w czasie trwania dyżurów.

Opłaty można dokonywać bezpośrednio w sekretariacie pok. 106 lub na konto: Instytut Badań Literackich PAN, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa; BGK 13 1130 1017 0020 1466 2720 0001.

Warunkiem otrzymania zaświadczenia ukończenia kursu jest złożenie tekstu scenariusza lub dramatu albo wykonanie minimum 3 ćwiczeń w trakcie warsztatów oraz dokonanie opłaty za zaświadczenie w wysokości 30 zł.

Sekretariat: Anna Ryjak

Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, I piętro, pok. 106.

Dyżury Sekretariatu: środy i piątki w godzinach 16.00-19.00, soboty w godzinach 10.00-15.00.

Informacje

Wysokość czesnego:
1600 zł; wpisowe: 200 zł
Długość trwania kursu:
6 miesięcy (96 godzin)
Data dodania:
23 lipca 2018; 16:47 (Mariola Wilczak)
Data edycji:
23 lipca 2018; 16:47 (Mariola Wilczak)

Zobacz także

01.07.2019

Warsztat pisania scenariusza i dramatu

Celem zajęć jest napisanie scenariusza filmu krótkometrażowego lub dramatu scenicznego. Dotychczas w ramach kursu zorganizowano spotkaniami z pisarzami, m.in. Januszem Głowackim, Jackiem Dehnelem i Anną Janko.

06.05.2016

Kurs "Warsztat pisania scenariusza i dramatu" (IV edycja)

Celem zajęć jest napisanie scenariusza filmu krótkometrażowego lub dramatu scenicznego, który ma szansę realizacji. Jeśli połączenie w jednym warsztacie obu tych sztuk wyda się niektórym niemożliwe, warto, aby pamiętał, że film wywodzi się z wielowiekowej kultury teatru, a budowa scenariusza poddana jest podobnym prawom dramaturgicznym co pisanie na scenę. W naszej kulturze teatr i film wzajemnie korespondują i na siebie wpływają.  Zaczniemy od poszukiwania inspiracji do twórczego pisania. Po wstępnej selekcji pomysłów, zajmiemy się ich rozwojem. Znajdziemy interesującego bohatera, wyróżnimy wątki, a następnie popracujemy nad strukturą dramatyczną tekstu. Przyjrzymy się technice budowania scen, potem sekwencji, aby ostatecznie stworzyć solidną konstrukcję dla treści. Zarówno praca scenarzysty, jak i dramaturga, to połączenie rzemiosła ze sztuką, dlatego zastanowimy się nad artystycznymi walorami poszczególnych projektów oraz kontekstem swej wypowiedzi. Każdy będzie miał szansę na wypracowanie indywidualnego języka wizualnego. Zajęcia te będą okazją do poznania samego siebie, swoich twórczych możliwości w zakresie podejmowanych tematów, języka i skonfrontowanie ich z grupą słuchaczy. W międzyczasie będziemy rozmawiać o najważniejszych dziełach z historii teatru, filmu oraz obserwować nowe kierunki w sztuce. Poznamy możliwości adaptacji literatury, przyjrzymy się sytuacji na rynku i możliwościom zaistnienia w branży. Zajęcia te mają za zadanie otworzyć przyszłych scenario i dramatopisarzy na pełną, choć oczywiście kontrolowaną przez nich, wolność twórczą.   Wykładowcy: Magdalena Wleklik - scenarzysta, pisarz, reżyser. Autorka licznych scenariuszy filmowych, telewizyjnych oraz słuchowisk, m.in. „Agent Wolności”, „Mosty”, „Mam plan”. Zadebiutowała w Teatrze Telewizji tekstem dramatu „Żółtodzioby”. Autorka powieści „Szykuj się do odlotu”, opowiadań publikowanych w prasie oraz w „Antologii opowiadań współczesnych młodych pisarzy polskich”. Laureatka konkursów pisarskich i scenariuszowych. Konsultant scenariuszowy. Reżyser filmowy i słuchowisk Teatru Polskiego Radia. Debiutowała jako reżyser filmu fabularnego „Możesz być kim chcesz”. Jej filmy miały pokazy na wielu festiwalach, m.in. na Międzynarowodym Festiwalu Filmowym w Cannes, RIFF w Rzymie, CineFest w Los Angeles, FPFF w Gdyni, Camerimage itp. Film „Kino” zdobył Award of Excellence na San Francisco Film Awards. Absolwentka PWSFTviT w Łodzi. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.  Tomasz Man - dramatopisarz, reżyser teatralny, autor adaptacji teatralnych i słuchowisk radiowych. Autor wielu dramatów, m.in. „Katarantka. Requiem. Nieszczęście w dwóch aktach”, „C(r)ash Europe”, „Świat jest skandalem”, „Sex Machine”. Sztuki były przetłumaczone i grane w wielu językach. Współzałożyciel Teatru pod Gryfami we Wrocławiu. Pełnił funkcję kierownika literackiego w Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie oraz konsultanta programowego w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie i w Teatrze Nowym Praga w Warszawie. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz reżyserii na AT w Warszawie. Debiutował jako reżyser „Balladyny”, wystawionej w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku. W kolejnych latach reżyserował spektakle w całej Polsce. Od 2007 pracował jako adiunkt na Wydziale Lalkarskim we Wrocławiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie w 2009 uzyskał doktorat. Habilitacja w 2013 r. W ramach kursu odbędą się spotkania z wybitnymi znawcami przedmiotu: Jackiem Kopcińskim, Iwoną Pomianowską oraz Maciejem Wieczorkiem.   Plan zajęć >>   Czas trwania: 6 miesięcy (styczeń 2017 – czerwiec 2017). Kurs obejmuje 80 godzin zajęć, trwa 6 miesięcy w systemie dwudniowych zjazdów weekendowych (sobota, niedziela, w godzinach 9.00-16.00) raz w miesiącu, w Pałacu Staszica, Warszawa, ul. Nowy Świat 72.   Opłaty: wpisowe 200 zł; czesne 1600 zł płatne jednorazowo do 20 grudnia 2016, świadectwo ukończenia kursu płatne 30 zł. Przy zapisywaniu się na kurs należy wypełnić kartę informacyjną oraz dokonać opłaty wpisowej 200 zł. Wypełnioną kartę wraz z potwierdzeniem opłaty proszę odwrotnie odesłać e-mailem (podyplomowe@ibl.waw.pl) lub złożyć osobiście w sekretariacie pok. 107 w czasie trwania dyżurów. Opłaty można dokonywać bezpośrednio w sekretariacie pok. 107 lub na konto: Instytut Badań Literackich PAN, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa; BGK 13 1130 1017 0020 1466 2720 0001.   Warunkiem otrzymania świadectwa ukończenia kursu jest złożenie tekstu scenariusza lub dramatu albo wykonanie minimum 3 ćwiczeń w trakcie warsztatów oraz dokonanie opłaty za świadectwo w wysokości 30 zł.   Sekretariat: Anna Ryjak Kierownik kursu: prof. dr hab. Anna Nasiłowska - profesor zwyczajny, pisarka, autorka biografii pary Jean-Paul Sartre i Simone de Beauvoir oraz Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej. Prozaik, opublikowała „Domino”, „Księgę początku”, „Czteroletnią filozofkę”, „Historie miłosne”. Jej powieść „Konik, szabelka” została nominowana do Nagrody Literackiej Gdyni. W roku 2013 wydała biografię Yoshiho Umedy, Japończyka, działacza pierwszej Solidarności zatytułowaną „Wolny agent Umeda i druga Japonia”. Sekretarz Polskiego PEN- Klubu. e-mail: anna.nas@wp.pl Zob. też http://ibl.waw.pl/pl/o-instytucie/pracownicy/nasilowska-anna   PLAN ZAJĘĆ Warsztat pisania scenariusza – Magdalena Wleklik Zajęcia 1 Wspólna analiza tematów oraz rodzajów „filmowych” historii. Etapy jej powstawania oraz budowa scenariusza. Poznanie zagadnień storytellingu. Ćwiczenia dotyczące zdobywania dokumentacji do projektu.   Zajęcia 2 Wspólne czytanie scenariusza, a następnie analiza filmu zrealizowanego na jego podstawie. Analiza różnic w myśleniu słowem a obrazem. Klasyczna struktura linearna dramatu i opracowanie jej na własne potrzeby. Zajęcia 3 Pisanie scenariusza dla różnych mediów, w tym dla wirtualnej rzeczywistości. Ćwiczenia praktyczne dotyczące zastosowania kontrastu i konfliktu. Poszukiwanie interesującego protagonisty i jego rozwój. Zajęcia 4 Budowanie napięcia poprzez obraz i słowo. Rola rekwizytu, a także szerzej: scenografii, kostiumu, charakteryzacji. Rola symbolu. Podkręcanie konfliktów wewnętrznych i zewnętrznych na przykładach. Zajęcia 5 Dialogi, ich rola oraz sposób wprowadzania. Projekt ścieżki dźwiękowej filmu. Ukrywanie albo ujawnianie informacji w scenariuszu. Tworzenie podtekstu. Zajęcia 6 Analiza tekstów pod kątem przygotowania scenopisu. Współpraca w środowisku filmowym. Sposoby prezentacji projektu i uczestnictwa w pitchingu.

14.05.2017

Warsztat pisania scenariusza i dramatu (V edycja)

Kierownik kursu: prof. dr hab. Anna Nasiłowska - profesor zwyczajny, pisarka, autorka biografii pary Jean-Paul Sartre i Simone de Beauvoir oraz Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej. Prozaik, opublikowała „Domino”, „Księgę początku”, „Czteroletnią filozofkę”, „Historie miłosne”. Jej powieść „Konik, szabelka” została nominowana do Nagrody Literackiej Gdyni. W roku 2013 wydała biografię Yoshiho Umedy, Japończyka, działacza pierwszej Solidarności zatytułowaną „Wolny agent Umeda i druga Japonia”. Sekretarz Polskiego PEN- Clubu.

01.07.2019

Kurs Kreatywnego Pisania (creative writing)

Kurs skierowany jest do osób podejmujących samodzielną twórczość poetycką, prozatorską, translatorską, dziennikarską oraz krytycznoliteracką. Ma kształtować wrażliwość, wyobraźnię, umiejętność stosowania form literackich, symboliki i świadomość językową. Rozwija wiele potrzebnych umiejętności pisarskich, dostarcza wiedzy o technikach pisania oraz o funkcjonowaniu rynku.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.