Oferta edukacyjna
Kurs "Warsztat pisania scenariusza i dramatu" (IV edycja)
Przy zapisywaniu się na kurs należy wypełnić kartę informacyjną oraz dokonać opłaty wpisowej 200 zł. Wypełnioną kartę wraz z potwierdzeniem opłaty proszę odwrotnie odesłać e-mailem (podyplomowe@ibl.waw.pl) lub złożyć osobiście w sekretariacie pok. 107 w czasie trwania dyżurów.
e-mail: anna.nas@wp.pl
Zob. też http://ibl.waw.pl/pl/o-instytucie/pracownicy/nasilowska-anna
Zajęcia 1
Wspólna analiza tematów oraz rodzajów „filmowych” historii. Etapy jej powstawania oraz budowa scenariusza. Poznanie zagadnień storytellingu. Ćwiczenia dotyczące zdobywania dokumentacji do projektu.
Zajęcia 2
Wspólne czytanie scenariusza, a następnie analiza filmu zrealizowanego na jego podstawie. Analiza różnic w myśleniu słowem a obrazem. Klasyczna struktura linearna dramatu i opracowanie jej na własne potrzeby.
Zajęcia 3
Pisanie scenariusza dla różnych mediów, w tym dla wirtualnej rzeczywistości. Ćwiczenia praktyczne dotyczące zastosowania kontrastu i konfliktu. Poszukiwanie interesującego protagonisty i jego rozwój.
Zajęcia 4
Budowanie napięcia poprzez obraz i słowo. Rola rekwizytu, a także szerzej: scenografii, kostiumu, charakteryzacji. Rola symbolu. Podkręcanie konfliktów wewnętrznych i zewnętrznych na przykładach.
Zajęcia 5
Dialogi, ich rola oraz sposób wprowadzania. Projekt ścieżki dźwiękowej filmu. Ukrywanie albo ujawnianie informacji w scenariuszu. Tworzenie podtekstu.
Zajęcia 6
Analiza tekstów pod kątem przygotowania scenopisu. Współpraca w środowisku filmowym. Sposoby prezentacji projektu i uczestnictwa w pitchingu.
Dane teleadresowe:
podyplomowe@ibl.waw.pl, tel. 530 064 008.
Informacje
Zobacz także
Warsztat pisania scenariusza i dramatu (V edycja)
Kierownik kursu: prof. dr hab. Anna Nasiłowska - profesor zwyczajny, pisarka, autorka biografii pary Jean-Paul Sartre i Simone de Beauvoir oraz Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej. Prozaik, opublikowała „Domino”, „Księgę początku”, „Czteroletnią filozofkę”, „Historie miłosne”. Jej powieść „Konik, szabelka” została nominowana do Nagrody Literackiej Gdyni. W roku 2013 wydała biografię Yoshiho Umedy, Japończyka, działacza pierwszej Solidarności zatytułowaną „Wolny agent Umeda i druga Japonia”. Sekretarz Polskiego PEN- Clubu.
Kurs Kreatywnego Pisania (warsztaty literackie)
Tematyka i program studiów: Kurs Kreatywnego Pisania (creative writing), uruchomiony w 2007 roku, skierowany jest do wszystkich osób, które piszą i pragnęłyby rozwijać tę umiejętność. Sprzyjać ma podejmowaniu samodzielnej twórczości poetyckiej, prozatorskiej, translatorskiej, dziennikarskiej oraz krytycznoliterackiej. Ma kształtować wrażliwość, wyobraźnię, umiejętność stosowania form literackich, symboliki i świadomość językową. Kurs nie jest nastawiony na wiedzę o teorii i historii literatury, choć podczas zajęć będą również analizowane teksty literackie. Nie gwarantuje sukcesu, ale rozwija wiele potrzebnych umiejętności pisarskich, dostarcza wiedzy o technikach pisania oraz o funkcjonowaniu rynku. Będziemy ćwiczyć pisanie tekstów o zróżnicowanej poetyce, stylistyce, realizujących różnorodne reguły gatunkowe (esej, artykuł, powieść, opowiadanie, felieton, reportaż itd.) Zajęcia prowadzą osoby mające znaczący dorobek twórczy w dziedzinie poezji, prozy, eseju, krytyki literackiej i form dziennikarskich. W trakcie warsztatów uczestnicy mogą przedstawiać własne próby pisarskie.
Kurs dla Autorów Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej (II edycja)
Kurs skierowany jest do przyszłych Autorów dzieł adresowanych do młodszych czytelników. Obejmuje: pisanie poezji, prozy, scenariuszy i dramatu. Program Kursu >> Kierownik Kursu: prof. dr hab. Anna Nasiłowska Anna Nasiłowska – kierownik Kursu Kreatywnego Pisania Instytutu Badań Literackich PAN (od 2007 roku). Poetka, pisarka, profesor. Opublikowała kilka zarysów historii literatury polskiej, uczestniczyła w tworzeniu słowników i encyklopedii, od 1990 roku pracuje w redakcji dwumiesięcznika „Teksty Drugie”. Poza tym jest autorką trzech biografii (pary Jean-Paul Sartre i Simone de Beauvoir, Maria Pawlikowska–Jasnorzewska, Yoshiho Umeda). Debiutowała w prasie literackiej wierszami (1977), potem napisała między innymi eseje „Miasta” (1993), tomy prozy: „Księga początku” (2002, wznowienie 2015), „Czteroletnia filozofka” (2004, tłumaczenie bułgarskie 2014), powieść „Konik, szabelka” (2011, nominacja do nagrody Gdynia), tom wierszy „Żywioły” (2014). Miała dwie samodzielne wystawy fotograficzne. e-mail: anna.nas@wp.pl Zob. też http://ibl.waw.pl/pl/o-instytucie/pracownicy/nasilowska-anna Sekretarz: Anna Ryjak Sekretariat studiów podyplomowych i kursów IBL PAN: Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa, I piętro, pok. 107. Dyżury sekretariatu: środy i piątki w godzinach 16.00-19.00, soboty w godzinach 10.00-15.00 Telefon codziennie w godzinach 10.00-17.00: 530 064 008, dodatkowo w czasie dyżurów (22) 826 69 17. e-mail: podyplomowe@ibl.waw.pl Opłaty: 200 zł wpisowe (przy zapisywaniu się na kurs), czesne 1600 zł (płatne do 30 września 2016), świadectwo ukończenia kursu 30 zł. Opłat można dokonywać bezpośrednio w sekretariacie studiów podyplomowych i kursów (Pałac Staszica, pok. 107) lub na konto: Instytut Badań Literackich PAN, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa BGK 13 1130 1017 0020 1466 2720 0001 Przy zapisywaniu się na kurs należy wypełnić kartę informacyjną oraz opłacić wpisowe. Wypełnioną kartę wraz z potwierdzeniem opłaty proszę przesłać odwrotnie e-mailem (podyplomowe@ibl.waw.pl) lub złożyć osobiście w sekretariacie w czasie trwania dyżurów. Warunkiem otrzymania świadectwa jest uczestnictwo w zajęciach, wykonanie trzech ćwiczeń zadanych przez wykładowców lub napisanie tekstu z wybranej dziedziny literackiej (proza, poezja, scenariusz lub dramat) oraz dokonanie opłaty za świadectwo w wysokości 30 zł. Serdecznie zapraszamy! Wszyscy chętni mile widziani, ale prosimy pamiętać, że ilość miejsc jest ograniczona. Czas trwania: 6 miesięcy (listopad 2016 – kwiecień 2017)
Kurs "Warsztat pisania scenariusza i dramatu" (VI edycja)
Celem zajęć jest napisanie scenariusza filmu krótkometrażowego lub dramatu scenicznego, który ma szansę realizacji. Jeśli połączenie w jednym warsztacie obu tych sztuk wyda się niektórym niemożliwe to warto, aby pamiętał, że film wywodzi się z wielowiekowej kultury teatru, a budowa scenariusza poddana jest podobnym prawom dramaturgicznym co pisanie na scenę. W naszej kulturze teatr i film wzajemnie korespondują i na siebie wpływają.