Polish Studies Bulletin

Programmes we offer

Deadline for submitting applications: 20.12.2016
Added on: 06.05.2016

Kurs "Warsztat pisania scenariusza i dramatu" (IV edycja)

City/Town:
Warszawa
Mode of study:
extramural studies
Type of the programme:
Courses
Announced on:
06.05.2016
Celem zajęć jest napisanie scenariusza filmu krótkometrażowego lub dramatu scenicznego, który ma szansę realizacji. Jeśli połączenie w jednym warsztacie obu tych sztuk wyda się niektórym niemożliwe, warto, aby pamiętał, że film wywodzi się z wielowiekowej kultury teatru, a budowa scenariusza poddana jest podobnym prawom dramaturgicznym co pisanie na scenę. W naszej kulturze teatr i film wzajemnie korespondują i na siebie wpływają. 
Zaczniemy od poszukiwania inspiracji do twórczego pisania. Po wstępnej selekcji pomysłów, zajmiemy się ich rozwojem. Znajdziemy interesującego bohatera, wyróżnimy wątki, a następnie popracujemy nad strukturą dramatyczną tekstu. Przyjrzymy się technice budowania scen, potem sekwencji, aby ostatecznie stworzyć solidną konstrukcję dla treści. Zarówno praca scenarzysty, jak i dramaturga, to połączenie rzemiosła ze sztuką, dlatego zastanowimy się nad artystycznymi walorami poszczególnych projektów oraz kontekstem swej wypowiedzi. Każdy będzie miał szansę na wypracowanie indywidualnego języka wizualnego. Zajęcia te będą okazją do poznania samego siebie, swoich twórczych możliwości w zakresie podejmowanych tematów, języka i skonfrontowanie ich z grupą słuchaczy. W międzyczasie będziemy rozmawiać o najważniejszych dziełach z historii teatru, filmu oraz obserwować nowe kierunki w sztuce. Poznamy możliwości adaptacji literatury, przyjrzymy się sytuacji na rynku i możliwościom zaistnienia w branży. Zajęcia te mają za zadanie otworzyć przyszłych scenario i dramatopisarzy na pełną, choć oczywiście kontrolowaną przez nich, wolność twórczą.
 
Wykładowcy:
Magdalena Wleklik - scenarzysta, pisarz, reżyser. Autorka licznych scenariuszy filmowych, telewizyjnych oraz słuchowisk, m.in. „Agent Wolności”, „Mosty”, „Mam plan”. Zadebiutowała w Teatrze Telewizji tekstem dramatu „Żółtodzioby”. Autorka powieści „Szykuj się do odlotu”, opowiadań publikowanych w prasie oraz w „Antologii opowiadań współczesnych młodych pisarzy polskich”. Laureatka konkursów pisarskich i scenariuszowych. Konsultant scenariuszowy. Reżyser filmowy i słuchowisk Teatru Polskiego Radia. Debiutowała jako reżyser filmu fabularnego „Możesz być kim chcesz”. Jej filmy miały pokazy na wielu festiwalach, m.in. na Międzynarowodym Festiwalu Filmowym w Cannes, RIFF w Rzymie, CineFest w Los Angeles, FPFF w Gdyni, Camerimage itp. Film „Kino” zdobył Award of Excellence na San Francisco Film Awards. Absolwentka PWSFTviT w Łodzi. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich. 
Tomasz Man - dramatopisarz, reżyser teatralny, autor adaptacji teatralnych i słuchowisk radiowych. Autor wielu dramatów, m.in. „Katarantka. Requiem. Nieszczęście w dwóch aktach”, „C(r)ash Europe”, „Świat jest skandalem”, „Sex Machine”. Sztuki były przetłumaczone i grane w wielu językach. Współzałożyciel Teatru pod Gryfami we Wrocławiu. Pełnił funkcję kierownika literackiego w Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie oraz konsultanta programowego w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie i w Teatrze Nowym Praga w Warszawie. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz reżyserii na AT w Warszawie. Debiutował jako reżyser „Balladyny”, wystawionej w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku. W kolejnych latach reżyserował spektakle w całej Polsce. Od 2007 pracował jako adiunkt na Wydziale Lalkarskim we Wrocławiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie w 2009 uzyskał doktorat. Habilitacja w 2013 r.
W ramach kursu odbędą się spotkania z wybitnymi znawcami przedmiotu: Jackiem Kopcińskim, Iwoną Pomianowską oraz Maciejem Wieczorkiem.
 
 
Czas trwania: 6 miesięcy (styczeń 2017 – czerwiec 2017).
Kurs obejmuje 80 godzin zajęć, trwa 6 miesięcy w systemie dwudniowych zjazdów weekendowych (sobota, niedziela, w godzinach 9.00-16.00) raz w miesiącu, w Pałacu Staszica, Warszawa, ul. Nowy Świat 72.
 
Opłaty: wpisowe 200 zł; czesne 1600 zł płatne jednorazowo do 20 grudnia 2016, świadectwo ukończenia kursu płatne 30 zł.
Przy zapisywaniu się na kurs należy wypełnić kartę informacyjną oraz dokonać opłaty wpisowej 200 zł. Wypełnioną kartę wraz z potwierdzeniem opłaty proszę odwrotnie odesłać e-mailem (podyplomowe@ibl.waw.pl) lub złożyć osobiście w sekretariacie pok. 107 w czasie trwania dyżurów.
Opłaty można dokonywać bezpośrednio w sekretariacie pok. 107 lub na konto: Instytut Badań Literackich PAN, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa; BGK 13 1130 1017 0020 1466 2720 0001.
 
Warunkiem otrzymania świadectwa ukończenia kursu jest złożenie tekstu scenariusza lub dramatu albo wykonanie minimum 3 ćwiczeń w trakcie warsztatów oraz dokonanie opłaty za świadectwo w wysokości 30 zł.
 
Sekretariat: Anna Ryjak
Kierownik kursu: prof. dr hab. Anna Nasiłowska - profesor zwyczajny, pisarka, autorka biografii pary Jean-Paul Sartre i Simone de Beauvoir oraz Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej. Prozaik, opublikowała „Domino”, „Księgę początku”, „Czteroletnią filozofkę”, „Historie miłosne”. Jej powieść „Konik, szabelka” została nominowana do Nagrody Literackiej Gdyni. W roku 2013 wydała biografię Yoshiho Umedy, Japończyka, działacza pierwszej Solidarności zatytułowaną „Wolny agent Umeda i druga Japonia”. Sekretarz Polskiego PEN- Klubu.
e-mail: anna.nas@wp.pl
Zob. też http://ibl.waw.pl/pl/o-instytucie/pracownicy/nasilowska-anna
 
Warsztat pisania scenariusza – Magdalena Wleklik

Zajęcia 1
Wspólna analiza tematów oraz rodzajów „filmowych” historii. Etapy jej powstawania oraz budowa scenariusza. Poznanie zagadnień storytellingu. Ćwiczenia dotyczące zdobywania dokumentacji do projektu.
 
Zajęcia 2
Wspólne czytanie scenariusza, a następnie analiza filmu zrealizowanego na jego podstawie. Analiza różnic w myśleniu słowem a obrazem. Klasyczna struktura linearna dramatu i opracowanie jej na własne potrzeby.

Zajęcia 3
Pisanie scenariusza dla różnych mediów, w tym dla wirtualnej rzeczywistości. Ćwiczenia praktyczne dotyczące zastosowania kontrastu i konfliktu. Poszukiwanie interesującego protagonisty i jego rozwój.

Zajęcia 4
Budowanie napięcia poprzez obraz i słowo. Rola rekwizytu, a także szerzej: scenografii, kostiumu, charakteryzacji. Rola symbolu. Podkręcanie konfliktów wewnętrznych i zewnętrznych na przykładach.

Zajęcia 5
Dialogi, ich rola oraz sposób wprowadzania. Projekt ścieżki dźwiękowej filmu. Ukrywanie albo ujawnianie informacji w scenariuszu. Tworzenie podtekstu.

Zajęcia 6
Analiza tekstów pod kątem przygotowania scenopisu. Współpraca w środowisku filmowym. Sposoby prezentacji projektu i uczestnictwa w pitchingu.

 
Warsztat pisania dramatu – Tomasz Man
1. Teoria: Arystotelesowska koncepcja dramatu - "Poetyka" Arystotelesa. Mit jako podstawa tragedii.
Zajęcia praktyczne:  Szukanie historia  dla własnego tekstu. Umiejętność tworzenia układu zdarzeń.
 
2. Wielowymiarowy szekspirowski model bohatera na wybranych przykładach: Makbet, Król Lir, Ryszard III, Otello.
Zajęcia praktyczne: Określenie cech charakterystycznych bohatera. Umiejętność pisania scen dialogowych. 
 
3. Antoni Czechow - psychologiczny aspekt wewnętrznego życia postacia w oparciu o "Trzy siostry" i "Wujaszka Wani"
Zajęcia praktyczne: pisanie monologów wewnętrznych postaci z uwzględnieniem procesu dramatugicznego.
 
4. Brechtowski typ dramatu epickiego  "Opery za trzym grosze" i "Matki Courage"
Zajęcia praktyczne: uwzględnianie tła społeczno - politycznego w pisanie scen.
 
5. Współczesne techniki dekonstrukcyjne na podstawie sztuk Sarah Kane, Marka Ravenhilla i Mariusa Mayerburna.
Zajęcia praktyczne: pisanie intuicyjne.
 

Dane teleadresowe:

podyplomowe@ibl.waw.pl, tel. 530 064 008.

Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, I piętro, pok. 107.
Dyżury Sekretariatu: środy i piątki w godzinach 16.00-19.00, soboty w godzinach 10.00-15.00.

Information

Tuition fee:
1600 zł
Duration of the course:
6 miesięcy

See also

25.05.2015

Podyplomowe Studia Edytorskie

Tematyka i program studiów: Studia przeznaczone są dla posiadaczy tytułu zawodowego magistra lub licencjata (przede wszystkim takich kierunków jak polonistyka, historia, bibliotekoznawstwo i informacja naukowa). Program obejmuje problematykę edytorstwa naukowego, w odniesieniu do dokumentów z epok dawnych, tekstów z XIX i XX wieku oraz najnowszych zjawisk z dziedziny globalnej komunikacji elektronicznej. W trakcie studiów omawiane są podstawy opracowania i przygotowania do druku różnego rodzaju tekstów literackich i paraliterackich (pamiętniki, listy) dawnych i współczesnych. W ofercie programowej znajdują się m.in. wykłady i konwersatoria dotyczące językowych i grafologicznych podstaw edytorstwa, tekstologii (krytyki tekstu), pracy redakcyjnej, komputerowego przygotowania publikacji do druku. Studia pomogą zdobyć niezbędne kompetencje przyszłym edytorom i redaktorom, pracownikom instytucji wydawniczych, a także badaczom historii czy historykom literatury, którzy chcą zająć się działalnością edytorską.

17.08.2015

Podyplomowe Studia "Glottodydaktyka. Nauczanie języka polskiego jako obcego" (III edycja)

Tematyka i program studiów: Studia trwają 2 semestry i obejmują 192 godziny lekcyjne.

01.07.2016

Studia doktoranckie z zakresu literaturoznawstwa w IBL PAN

Trwa nabór na stacjonarne studia doktoranckie Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Rekrutacja odbędzie się w drugiej połowie września 2018 roku. Dokładny termin zostanie podany w sierpniu.

05.09.2016

Studia doktoranckie na kierunku językoznawstwo

Studia przeznaczone są dla osób z tytułem magistra lub równorzędnym z kierunków: filologicznych lub pokrewnych.

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.