Article / interview
Apel do lingwistów korzystających z zasobów i narzędzi językowych
Szanowni Państwo!
My niżej podpisani współtwórcy zasobów językowych (korpusów tekstów, słowników elektronicznych itp.) oraz narzędzi językowych (wyszukiwarek korpusowych, analizatorów morfologicznych i składniowych itp.) zwracamy się do Państwa z prośbą o cytowanie publikacji prezentujących te zasoby i narzędzia w Państwa pracach, które je wykorzystują. (Publikacje takie zwykle są wymienione na stronach WWW poświęconych takim zasobom i narzędziom).
Niestety nie jest to zwyczaj powszechny – często na przykład trafiamy na prace oparte na danych z Narodowego Korpusu Języka Polskiego, Słowosieci i innych zasobów, w których brak jest odpowiednich cytowań. Stworzenie takich zasobów czy narzędzi to efekt pracy nie tylko organizacyjnej, ale także naukowej – często trudnej i czasochłonnej. Ich twórcy to naukowcy na różnych etapach kariery naukowej, często występujący o granty na tworzenie kolejnych narzędzi i zasobów językowych i dalsze rozwijanie już istniejących. W obecnych czasach istotnym elementem oceny dorobku naukowców – zarówno w staraniach o kolejne stopnie naukowe, jak i w ramach ewaluacji wniosków o granty – jest ich indeks cytowań (zwykle indeks Hirscha). Brak odpowiednich cytowań w pracach wykorzystujących zasoby i narzędzia językowe jest więc krzywdzący dla ich twórców i demotywujący – czas poświęcony na ich tworzenie można było poświęcić na bardziej teoretyczne (lepiej cytowalne) publikacje. Jest to też niekorzystne dla całej społeczności językoznawczej, bo zbyt niski indeks cytowań twórcy zasobów lub narzędzi językowych może być przeszkodą w staraniach o środki na ich dalszy rozwój i na tworzenie nowych.
Będziemy wdzięczni za przychylne podejście do tego apelu.
Mirosław Bańko
Janusz S. Bień
Magdalena Derwojedowa
Rafał L. Górski
Włodzimierz Gruszczyński
Elżbieta Hajnicz
Barbara Lewandowska-Tomaszczyk
Marek Łaziński
Maciej Ogrodniczuk
Agnieszka Patejuk
Adam Pawłowski
Piotr Pęzik
Maciej Piasecki
Adam Przepiórkowski
Zygmunt Saloni
Marek Świdziński
Zygmunt Vetulani
Marcin Woliński
Piotr Żmigrodzki
Information
See also
Metadane jako klucz do szczęścia komunikacyjnego
Jeśli przyjmiemy, że nauka to nie tylko proces zdobywania wiedzy, ale także nieustannie powiększający się zasób, który składa się z wyników badań, możemy z pewną śmiałością stwierdzić, że aktywność naukowa ma sens tylko wtedy, gdy mamy dostęp do efektów badań. Tylko znając aktualne osiągnięcia, możemy produkować nową, wartościową wiedzę. Skoro zatem — w trosce o jakość osiągnięć — wyniki badań powinniśmy oprzeć na wcześniejszych odkryciach innych badaczy, to zjawiskiem kluczowym dla nauki staje się komunikacja.
Korpus Dyskursu Literaturoznawczego
Korpus Dyskursu Literaturoznawczego (KDL) to jeden z kluczowych zasobów tekstowych opracowywanych przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w ramach projektu DARIAH-PL. Obejmuje on polski dyskurs literaturoznawczy XIX–XXI wieku (lata 1822–2022). Znajdą się w nim teksty poświęcone literaturze lub ukazujące się w czasopismach czy antologiach o profilu literaturoznawczym. Szeroki zakres czasowy (200 lat) pozwoli zarówno zgromadzić reprezentatywny materiał, jak i uchwycić procesy kształtowania się dyskursu literaturoznawczego w Polsce.
Historia i sztuka online: przegląd wybranych wystaw i kolekcji cyfrowych
Okres pandemii. Czas, w którym niemożliwym staje się wyjście do galerii sztuki lub muzeum. Warto zatem zapoznać się z możliwościami, jakie dają cyfrowe kolekcje oraz wystawy czy wydarzenia online. Część z nich narodziła się niedawno. Są odpowiedzią świata kultury i sztuki na obecną sytuację. Inne od początku powstawały jako projekty cyfrowe, umożliwiając odbiorcom szybkie i powszechne odkrywanie ciekawych materiałów online z całego świata. Przedstawiamy zestawienie inspirujących inicjatyw w języku polskim oraz angielskim, które pozwalają na bezpłatne poznanie zasobów bez wychodzenia z domu. Na liście znajdują się zarówno pojedyncze wystawy, jak i całe instytucje udostępniające zbiory online.
Źródła wiedzy i materiały pomocne w zdalnej edukacji
W związku z koniecznością powrotu do nauki zdalnej przypominamy o polecanych przez "Biuletyn Polonistyczny" źródłach wiedzy i materiałach dydaktycznych, w tym również audiowizualnych, które mogą wspomóc nauczycieli, uczniów szkół średnich i studentów.