Article / interview
Wyniki międzynarodowego badania PISA 2018
Badanie PISA (Programme for International Student Assessment) organizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od roku 2000. Polską edycję badania przeprowadził zespół naukowców z Instytutu Badań Edukacyjnych, a finansowanie zapewniło Ministerstwo Edukacji Narodowej.
W porównaniu z wynikami poprzedniego badania PISA 2015, polscy uczniowie osiągnęli lepsze wyniki we wszystkich badanych obszarach: rozumienia czytanego tekstu, rozumowania matematycznego i rozumowania w naukach przyrodniczych. We wszystkich trzech obszarach objętych badaniem wyniki polskich uczniów są powyżej średniej dla krajów OECD i lokują ich w światowej czołówce.
W badaniu PISA 2018 dziedziną wiodącą było rozumienie czytanego tekstu.
W dziedzinie rozumienia czytanego tekstu średni wynik polskich uczniów wyniósł 512 punktów. Był to jeden z najwyższych wyników na świecie. Znacząco lepsze wyniki uzyskali tylko uczniowie z krajów azjatyckich – Chin (a właściwie czterech chińskich regionów biorących udział w badaniu: z Pekinu, Szanghaju, Jiangsu, Guangdongu) i Singapuru, a także uczniowie z Estonii, Kanady i Finlandii. Wynik polskich piętnastolatków był zbliżony do wyników uczniów z Korei Południowej, Szwecji, Nowej Zelandii, Irlandii i Stanów Zjednoczonych (różnice były nieistotne statystycznie), a znacznie lepszy od wyników uczniów z Czech, Niemiec, Francji czy Rosji. W porównaniu z 2015 rokiem stanowi to przyrost o 6 pkt.
PISA 2018 pokazuje, że odsetek uczniów osiągających najniższe wyniki w zakresie rozumienia czytanego tekstu był w Polsce bardzo podobny do poprzedniej edycji badania (PISA 2015) i wyniósł 14,6%. Jednakże warto zauważyć, że w 2000 r. w tej kategorii znalazł się niemal co czwarty uczeń w Polsce (23%). Kolejne edycje badania pokazywały, że odsetek osób na najniższych poziomach umiejętności systematycznie spadał. Od 2009 roku wynosił on mniej niż 15%, co oznacza, że Polska jako jeden z nielicznych krajów UE osiągnęła wskaźnik, który postawiły sobie za cel kraje Unii. Zauważalny jest również wzrost odsetka uczniów osiągających najwyższe wyniki: w roku 2000 było to tylko 6%, obecnie – 12,2%. Uwidacznia się także różnica między Polską a krajami OECD, gdzie w grupie o najniższych wynikach znalazło się 23% uczniów, a odsetek badanych z najlepszymi wynikami to 8%.
Więcej informacji, w tym mapy prezentujące wyniki, infografiki oraz broszury szczegółowo opisujące wyniki dostępne są na stronach: Ministerstwa Edukacji Narodowej www.men.gov.pl oraz IBE www.pisa.ibe.edu.pl.
Źródło: Materiał prasowy Ministerstwa Edukacji Narodowej i Instytutu Badań Edukacyjnych
Information
See also
Wyniki ankiety DIAMAS - już dostępne
Z przyjemnością udostępniamy wyniki ankiety dotyczącej wydawnictw instytucjonalnych przeprowadzonej w ramach projektu DIAMAS. Dostępne jest już streszczenie, które przybliża kluczowe ustalenia. Dokumentowi temu towarzyszą raporty krajowe i bardziej szczegółowa analiza, dostępne na stronie internetowej DIAMAS.
Co nam daje polonistyka? Wiedzę, satysfakcję czy pieniądze?
W minionym roku na Uniwersytecie Zielonogórskim odbyła się Konferencja Polonistyk Uniwersyteckich – coroczne spotkanie władz instytutów i wydziałów polonistycznych z całego kraju. W ramach tego wydarzenia zaprezentowano wyniki ankiety na temat zawodowych losów absolwentów filologii polskiej. Wracamy do nich dzięki audycji „Polski na tapecie” emitowanej w Akademickim Radiu Index w Zielonej Górze.
Raport BN: 37 proc. badanych przeczytało w 2018 r. przynajmniej jedną książkę
Zaledwie 37 proc. Polek i Polaków deklaruje, że w minionym roku przeczytało przynajmniej jedną książkę - wynika z badania przeprowadzonego przez Bibliotekę Narodową. Aż 35 proc. respondentów przyznało, że nie ma w domu żadnej książki lub ma tylko podręczniki szkolne.
Jak sprawić, by otwarty dostęp do książek stał się powszechną praktyką?
Do 15 września zapraszamy do odpowiadania na ankietę projektu PALOMERA, dotyczącą otwartego dostępu do książek naukowych. Ankieta jest skierowana do instytucji badawczych, naukowczyń i naukowców, przedstawicielek i przedstawicieli instytucji finansujących badania, wydawnictw, bibliotek i dostawców infrastruktury służących rozpowszechnianiu treści w otwartym dostępie. Dzięki odpowiedziom lepiej zrozumiemy wyzwania, jakie napotykają instytucje, które chciałyby rozwijać polityki otwartego dostępu w zakresie wydawnictw książkowych.