Polish Studies Newsletter

Event

Date of the event: 26.06.2025 - 27.06.2025
Added on: 24.02.2025

Fenomen adaptacji. Współczesna polska literatura w filmie, teatrze, sieci…

Type of the event:
Conference
City or town:
Warszawa

Zakład Komparatystyki i Pracownia Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych Instytutu Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego zapraszają do udziału w interdyscyplinarnej konferencji naukowej

Filiacje literacko-teatralne oraz literacko-filmowe pełniły przez lata niezwykle doniosłą rolę w polskiej kulturze. Literatura dostarczała intelektualnych i artystycznych inspiracji innym sztukom i mediom, a sami pisarze często aktywnie partycypowali w tworzeniu spektakli teatralnych oraz filmów. Choć zagadnienie symbiozy literatury z filmem i teatrem jest w ostatnich latach coraz rzadziej podejmowane przez rodzimych badaczy, to jednak nie stanowi wyłącznie faktu z zakresu historii ,,korespondencji sztuk”. Obecnie, przynajmniej od czasu premiery „Wojny polsko-ruskiej” (2009), można mówić o prawdziwym fenomenie adaptowania współczesnych polskich powieści. Literatura – także ta trudna, nieprzezroczysta stylistycznie i wydawałoby się nieadaptowalna – staje się silną inspiracją zarówno dla sztuk teatralnych, jak i dla filmów i seriali, dając bodziec do kreatywnego przekształcania utartych poetyk filmowych oraz form teatralnej reprezentacji.

Rozwój technologii i mediów cyfrowych, zwłaszcza w ostatnich latach, przyczynił się również do wykształcenia się nowych sposobów adaptowania literatury. Mowa tutaj nie tylko o audiobookach, ale i grach wideo oraz produkcjach VR, umożliwiających interaktywne czy sensoryczne doświadczania. Rozwój mediów cyfrowych pozwala również na uprawianie narracji transmedialnych i zachęca do badania powstających w tej przestrzeni form adaptacji literatury, jak np. twórczość fanfiction, adaptacje cyfrowe literatury, seriale internetowe, vlogi fabularne czy komiksy internetowe. Swoisty trend sięgania przez twórców sztuk audiowizualnych po współczesne powieści (Doroty Masłowskiej, Jakuba Żulczyka, Olgi Tokarczuk, Remigiusza Mroza, Andrzeja Sapkowskiego czy Szczepana Twardocha) wymaga starannej analizy, której nie można dokonać wyłącznie przy użyciu tradycyjnych narzędzi za pomocą których badano „przekład intersemiotyczny”. Wielokierunkowość i wieloaspektowość relacji między literaturą sztukami audiowizualnymi, które zachodzą w ramach kultury konwergencji i realizują się na styku rozmaitych mediów, gatunków i dyskursów, wymuszają niejako na komparatystach wypracowanie nowego modelu teoretycznego.

Podczas konferencji chcielibyśmy zająć się między innymi:
– zagadnieniem artystycznych inspiracji współczesną polską literaturą w filmie;
– próbami wypracowania modelu teoretycznego, który mógłby posłużyć do opisu
– współczesnych adaptacji filmowych, teatralnych oraz internetowych;
– eksperymentami formalnymi w adaptacjach teatralnych;
– adaptacją stylu i stylami adaptacji;
– multimodalnością adaptacji (udziałem aspektu semiotycznego, medialnego, kontekstu
– kulturowego, stylu autorskiego, gatunku w poetyce adaptacji);
– rolą platform, serwisów internetowych i mediów społecznościowych w tworzeniu i dystrybucji adaptacji filmowych;
– wpływem adaptacji na poszerzanie kontekstu interpretacyjnego tekstów literackich;
– zjawiskami, które dzięki adaptacjom powstają na styku literatury i sztuk audiowizualnych;
– narracją transmedialną jako formą współczesnych adaptacji;
– nowymi sposobami adaptowania tekstów literackich przez media cyfrowe;
– rodzajami współpracy współczesnych polskich pisarzy z przemysłem filmowym;
– strategiami autokreacyjnymi pisarzy na gruncie medium audiowizualnego;
– adaptacjami powieści na seriale;
– adaptacjami form literackich na komiksy;
– wpływem poetyki filmowej na literaturę;
– adaptacjami (retellingami) klasyki literackiej.

Konferencja stanowi piątą odsłonę cyklu konferencyjnego „Poszerzanie poetyki”.

Zgłoszenia propozycji tematów wraz ze streszczeniem (500-1200 znaków) prosimy nadsyłać pod adresem kompar.polon@uw.edu.pl do 30 marca 2025 roku. Informację dotyczącą przyjęcia tematu wystąpienia na konferencję prześlemy Państwu do 06 kwietnia 2025 roku. Po tym czasie przekażemy też pozostałe dane organizacyjne.

Informujemy też, że przewidywana opłata konferencyjna wynosi 350 zł.

Information

Application deadline for speakers:
30.03.2025
Fee:
350 zł
Added on:
24 February 2025; 08:30 (Iwona Przybysz)
Edited on:
25 March 2025; 20:53 (Mariola Wilczak)

See also

11.10.2018

Zaproszenie do publikacji tekstów w czasopiśmie „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”

Redakcja półrocznika „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” – wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego – zaprasza do nadsyłania artykułów (w języku polskim lub angielskim) do pierwszego numeru czasopisma.

14.04.2023

"Treny" Jana Kochanowskiego współcześnie

Wydział Nauk Humanistycznych KUL zaprasza na projekcję filmu "Treny" w reżyserii Damiana Bieńka. Jest to filmowa adaptacja dzieła Jana Kochanowskiego, nagrodzona Złotym Delfinem na Corporate Media & TV Awards w Cannes. Projekcji będzie towarzyszyła debata – prowadzona przez dr Małgorzatę Peroń – z udziałem twórców filmu, literaturoznawców, muzykologów, historyków sztuki oraz studentów i studentek KUL, a także zaproszonych gości – uczniów i uczennic lubelskich liceów.

07.11.2016

Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Od adaptacji do remediacji"

Potrzeba powtarzalności i wizualizowania rozmaitych materii obecna we współczesnej kulturze skutkuje różnymi formami reinterpretacji dzieł literackich, filmowych, growych czy serialowych. Narzędzia teoretyczne dostarczane przez współczesne szkoły badawcze, w tym zwłaszcza postklasyczną teorię narracji, narratologię transmedialną i nowe orientacje w medioznawstwie (w szerokim znaczeniu, wykraczającym poza dominujący w Polsce paradygmat dziennikarski, a zatem obejmującym wszystkie reprezentacje medialne), umożliwiają wieloparametrowe analizowanie operacji intersemiotycznych i intermedialnych, pozwalające na transdyscyplinarną refleksję nad zagadnieniami adaptacji, gradaptacji, remediacji, renarracji czy retellingu. Mając to na uwadze, organizatorzy konferencji "Od adaptacji do remediacji" zachęcają do podjęcia refleksji nad: ● zmianami w rozumieniu kategorii adaptacji we wszystkich mediach i ujęciach medioznawczych (literaturoznawstwo, filmoznawstwo, seriolaznawstwo, groznawstwo, ludologia, komiskologia i innych); ● statusem adaptacji we współczesnych uniwersach transmedialnych (Star Wars: Kanon i Legendy, Marvel Cinematic Universe, DC Cinematic Universe, Pottermore etc.); ● odmianami adaptacji (np. adaptacja na motywach, gradaptacja, praktyki moderskie); ● wybranymi problemami z zakresu konfliktów wykładni prawa autorskiego z praktykami doby kultury konwergencji; ● kulturą remiksu i remiksologią; ● przekładoznawstwem i filozofią przekładu; ● zjawiskami spin offu, cross-overu, rebootu, remake’u, mashupu, patchworku; ● statusem i obecnością narracji zależnych (interquel, midquel, sequel, prequel); ● przekładem intersemiotycznym i intermedialną transpozycją (A. Hejmej); ● technikami multimodalnymi w narracjach literackich i nieliterackich; ● narracjami i światami transmedialnymi (w szczególności w zakresie relacji między treściami kanonicznymi i niekanonicznymi); Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres adaptacjairemediacja@gmail.com mija 5 grudnia 2016 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający: ● abstrakt (max. 600 słów); ● notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy ● numer telefonu oraz korespondencyjny email. Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 350 PLN, którą należało będzie uiścić najpóźniej do 10.01.2017 r. Ośrodek Badawczy Facta Ficta przewiduje grant zwalniający z opłaty konferencyjnej (registration fee waiver). Warunki otrzymania grantu opisane są w regulaminie na stronie: factaficta.org/granty Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie elektronicznej (Open Access, na licencji CC BY 4.0) w ramach recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” (factaficta.org/pp) lub specjalnego wydania czasopisma „Facta Ficta. Journal of Theory, Narrative & Media” (udostępnionych w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY 4.0) lub numeru monograficznego punktowanego czasopisma naukowego, którego redakcja zdecyduje się na współpracę z organizatorami.

02.02.2017

Adaptacje. Implementacje, konwergencje, dziedziczenie / III Międzynarodowa Konferencja Naukowa

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.