Polish Studies Bulletin

Event

Date of the event: 13.07.2019 - 14.07.2019
Added on: 31.05.2019

Kultura i historia agresji, przemocy i nienawiści. Konteksty współczesne oraz historyczne

Type of the event:
Conference
City or town:
Kraków

Si vis pacem, para bellum – głosi łacińskie przysłowie. Historia jasno wskazuje, iż posiada ono doskonałe odzwierciedlenie w rzeczywistości. Przykłady konfliktów zbrojnych, zachowań o znamionach nienawiści, motywowanych zazdrością, dyskryminacją czy jeszcze innymi czynnikami, a wreszcie także i pospolitych przejawów przemocy w życiu codziennym można mnożyć. Warto jednak nadmienić, iż istnieją również konflikty, które nieodwracalnie wpłynęły na przestrzeń kultury. Należy do nich wojna trojańska opisana w Illiadzie Homera, walki z Saracenami, których dotyczyła Pieśń o Rolandzie, krucjaty krzyżowe ukazane w takich tekstach, jak Bramy raju Jerzego Andrzejewskiego czy Królestwo niebieskie w reżyserii Ridleya Scotta, a także obie wojny światowe, stale obecne w popkulturze – w komiksach, grach komputerowych, powieściach, allohistoriach itd.

Julian Carvajal, "Fear"

Organizatorzy konferencji zachęcają do podjęcia rozważań, proponując refleksję m.in. nad:

  • przemocą i agresją w kulturze i sztuce – przepracowanie i wizje w literaturze, filmie, serialu, grach, komiksach, sztukach pięknych;
  • formami agresji i przemocy;
  • zjawiskiem hejtu internetowego;
  • sposobami radzenia sobie z agresją, genezą agresji;
  • walką z przemocą,
  • tradycją tortur,
  • kwestią przemocy fizycznej i psychicznej, pomocy ofiarom przemocy;
  • problemowi przemocy domowej;
  • problemowi przemocy usankcjonowanej;
  • doświadczeniem przemocy;
  • konfliktami zbrojnymi etc.
  • traumą przemocy;
  • przemocą symboliczną;
  • ksenofobią, homofobią etc.

Niezależnie przyjmowane będą również studia szczegółowe (case studies) z wykorzystaniem wybranej metodologii mono- lub interdyscyplinarnej.

Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres khapn.konferencja@gmail.com mija 23 czerwca 2019 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:

  • abstrakt (max. 600 słów);
  • notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy
  • numer telefonu oraz korespondencyjny email.

Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 350 PLN. Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” lub numerów monograficznych czasopismach naukowych, które zdecydują się na współpracę z komitetem organizacyjnym (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).

Organizatorzy: Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ, Ośrodek Badawczy Facta Ficta

(informacja Organizatorów)

Information

Application deadline for speakers:
23.06.2019
Fee:
350 zł

See also

27.04.2015

VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm

Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur

27.04.2015

Wielkie Pomorze - społeczności i narody

 

27.05.2015

Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej

Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.

27.05.2015

Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze

Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.);  • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia. 

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.