Event
Nabór artykułów do czasopisma "Perspektywy Kultury"
Redakcja czasopisma "Perspektywy Kultury" zachęca do nadsyłania artykułów do numeru poświęconego kulturowemu dziedzictwu Arystotelesa na przestrzeni wieków.

Proponowane tematy:
- Arystoteles jako postać fikcyjna i postać historyczna;
- "Retoryka" Arystotelesa i jej dziedzictwo (np. neoarystotelizm Kenetha Burke’a);
- "Poetyka" Arystotelesowska i jej dziedzictwo (oraz zagadnienia pokrewne, np. Chicago School jako szkoła krytyczna; Mieke Bal i jej lektura Poetyki);
- Arystotelesowskie rozumienie metafory i jej wpływ na badania teoretycznoliterackie i teoretycznojęzykowe;
- etyka Arystotelesowka i jej dziedzictwo;
- psychologia Arystotelesowska i neoarystotelesowska;
- "Polityka" Arystotelesa i wpływ filozofa na myśl polityczną i społeczną;
- nauka w rozumieniu Arystotelesa;
- związki między Wschodem a Zachodem na przykładzie krążenia myśli Arystotelesa;
- komentarz do pism Stagiryty jako wzór gatunkowy;
- Arystoteles w programach szkolnych na przestrzeni wieków.
Teksty (o objętości do 50 tys. znaków) prosimy nadsyłać do 15. 06.2016 r. na jeden z poniższych adresów:
aneta.kliszcz@ignatianum.edu.pl, celina.dorhinicka@ignatianum.edu.pl, pawel.nowakowski@ignatianum.edu.pl, leszek.zinkow@ignatianum.edu.pl
Więcej informacji w załączniku.
Information
See also
VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm
Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur
Wielkie Pomorze - społeczności i narody
Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej
Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.
Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze
Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.); • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia.