Polish Studies Newsletter

Person

07.10.2019

dr Magdalena Ochwat

Fields: Nauki filologiczne
OPI ID: 222689
Doktorka nauk humanistycznych, adiunktka w Instytucie Polonistyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, związana z Interdyscyplinarnym Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną UŚ.

Jej zainteresowania naukowe skupione są na edukacji polonistycznej, wykorzystaniu w kształceniu reportaży literackich oraz społecznej odpowiedzialności lektur szklonych. Interesuje się wyzwaniami XXI wieku: globalnymi kryzysami, migracjami, zmianą klimatu i wielokulturowością. Redaktorka naczelna czasopisma „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”.

Uczestniczka Szkoły Ekopoetyki prowadzonej przy Instytucie Reportażu. Jest ekspertką Team Europe Direct. Współpracuje  z miastem Katowice oraz Śląskim Kuratorium Oświaty  przy wdrażaniu edukacji na rzecz klimatu w szkołach podstawowych. Współautorka 3 zamawianych raportów na temat postaw uczniów, nauczycieli, rodziców wobec zmiany klimatu. Realizowała projekt GEOlogos (z programu „doskonała nauka” MEiN) oraz „The V4 Humanities Education for the Climate. Diagnoses – Best practices – Recommendations [HEC]), finansowany przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki. Jest certyfikowaną moderatorką mozaiki klimatycznej. Powołana do ministerialnego zespołu de. edukacji klimatycznej (MEN), współpraca z Ministerstwem Klimatu i Środowiska przy tworzeniu Strategicznego Planu Działań w Zakresie Edukacji Ekologicznej. Ukończyła szkolenie Strażnicy i Strażniczki Klimatu Pracowni na rzecz Wszystkich Istot. Autorka książki Więcej-niż-tylko-ludzkie lekcje języka polskiego. Edukacja polonistyczna w czasach kryzysu klimatycznego.

Książki autorskie:

  • Ochwat, M. B. (2025). Więcej-niż-tylko-ludzkie lekcje języka polskiego. Edukacja polonistyczna w czasach kryzysu klimatycznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. https://doi.org/10.31261/PN.4222

Rozdziały z monografii:

  • Ochwat, M. B. (2025). Matki Drzew i Trzy Siostry. Czego uczą dzieci i dorosłych symbiotyczne opowieści? W: A. Janus-Sitarz & K. Kwak (Red.), Międzypokoleniowe miejsca wspólne w literaturze oraz tekstach kultury – perspektywa edukacyjna (ss. 221–255). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Książki redagowane:

  • Niesporek-Szamburska, B. M., Wójcik-Dudek, M., & Ochwat, M. B. (Red.) (2024). Polish Flows: An Aqua-Critical Reading of Cultural and Educational Narratives about Rivers (Vol. 10). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht unipress. https://doi.org/10.14220/9783737017121

Rozdziały w redagowanych książkach:

  • Niesporek-Szamburska, B. M., Ochwat, M. B., & Wójcik-Dudek, M. (2024). Introduction. W B. M. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, & M. B. Ochwat (Red.), Polish Flows: An Aqua-Critical Reading of Cultural and Educational Narratives about Rivers (Vol. 10, ss. 9–13). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht unipress.
  • Niesporek-Szamburska, B. M., Ochwat, M. B., & Wójcik-Dudek, M. (2024). Polonista ukonkretniony – kształtowanie kompetencji proekologicznych i społecznych w dydaktyce polonistycznej. W A. Gis & K. Koc (Red.), Dobra szkoła. Edukacyjne rozważania nad pewną nieoczywistością (ss. 309–322). Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.
  • Ochwat, M. B., & Skubała, P. (2024). Can a River Be a Person?: Fostering Public Aqua-awareness in Poland. W B. M. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, & M. B. Ochwat (Red.), Polish Flows: An Aqua-Critical Reading of Cultural and Educational Narratives about Rivers (Vol. 10, ss. 31–54). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht unipress.
  • Ochwat, M. B. (2024). Rozszczelnienie antropocenu. Nowy zwrot solidarnościowy w edukacji polonistycznej. W G. B. Tomaszewska, E. M. Pomirska, & Z. Pomirska (Red.), Kultura Solidarności w przestrzeni edukacyjnej. T. 2, Nasze być albo nie być (ss. 75–91). Gdańsk: Uniwersytet Gdański.

Artykuły z czasopism:

  • Ochwat, M. B., & Wójcik-Dudek, M. (2024). (Bio)grafie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w literaturze non-fiction. Zaranie Śląskie, 10, 63–89.
  • Ochwat, M. B., Wójcik-Dudek, M., & Skubała, P. (2024). Porosty. Ziemskie alfabety wzajemności. Przegląd Kulturoznawczy, (3), 424–449. https://doi.org/10.4467/20843860PK.24.027.20870
  • Ochwat, M. B., Wójcik-Dudek, M., & Skubała, P. (2024). Sploty, więzi, doświadczenie konkretu. Nowa podmiotowość nauczyciela polonisty. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 15, 1–6.
  • Ochwat, M. B., & Wójcik-Dudek, M. (2024). The Eco-Logic of Olga Tokarczuk’s Prose Worlds Tenderness and Anger as the Pillars of a New Order. ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura, 48(1), 351–369. https://doi.org/10.31261/errgo.14770
  • Ochwat, M. B., Skubała, P., & Albrecht, G. (2024). Will the Symbiocene be our future? Glenn Albrecht in an interview with Magdalena Ochwat and Piotr Skubała. Przegląd Kulturoznawczy, (3), 487–493. https://doi.org/10.4467/20843860PK.24.030.20873
We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.