Biuletyn Polonistyczny
Data dodania: 30.03.2018
Data wydarzenia: 12.04.2018 g.10:00 - 13.04.2018 g.15:00

Promocja humanistyki - pojęcia, problemy, metody. Pierwsze spotkanie z cyklu "Polonistyka pod lupą"

Typ wydarzenia:
Spotkanie
Miejscowość:
Warszawa

Zapraszamy na uroczystą premierę nowej odsłony „Biuletynu Polonistycznego”, która odbędzie się podczas spotkania polonistów 12 i 13 kwietnia w Pałacu Staszica w Warszawie w ramach obchodów 70-lecia Instytutu Badań Literackich PAN. Spotkanie - pierwsze z cyklu "Polonistyka pod lupą" - będzie okazją nie tylko do zaprezentowania nowego „Biuletynu”, ale także do szerszej dyskusji na temat promocji humanistyki oraz wykorzystywania zasobów internetowych w pracy humanisty.

Udział w spotkaniu zapowiedzieli goście z wiodących ośrodków polonistycznych krajowych i zagranicznych oraz specjaliści w dziedzinie promocji kultury i nauki.

Spotkanie jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych.

W przypadku warsztatów ze względów organizacyjnych prosimy o zgłoszenie udziału w formie mailowej na adres: redakcja@biuletynpolonistyczny.pl.

Serdecznie zapraszamy!

PROGRAM SPOTKANIA:

12 kwietnia

10:00–10.15 – prof. dr hab. Mikołaj Sokołowski, Dyrektor IBL PAN: powitanie gości

część I: Z zagadnień promocji humanistyki

  • 10:15–10:35 – mgr Mariola Wilczak: O postrzeganiu promocji humanistyki. (Wprowadzenie)
  • 10:35–10:55 – prof. Zbigniew Osiński: Humanista w Internecie, Internet w badaniach humanistycznych
     

część II: Promocja humanistyki w praktyce: instytucje i projekty

  • 10:55–11:15 dr Justyna Gorzkowicz: Nowe media w edukacji uniwersyteckiej. Przykład Wielkiej Brytanii
  • 11:15–11:35 prof. Marek Troszyński: Propozycja  nowego  kierunku kształcenia doktorantów w IBL PAN

przerwa na kawę

  • 11:50–12:10 mgr Marcin Wilkowski i mgr Aleksandra Tokarska-Trzaskowska: Upowszechnianie humanistyki w Laboratorium Cyfrowym Humanistyki UW
  • 12:10–12:30 dr Michał Kozak: Humanistyka cyfrowa w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym
     
  • 12:30–12:50 dr Bartłomiej Szleszyński: Jak publikować w Internecie treści naukowe i edycje cyfrowe - Nowa Panorama Literatury Polskiej (NPLP.PL oraz TEI.NPLP.PL)
  • 12:50–13:10 mgr Barbara Jędraszko: OPERAS, OpenEdition, OpenAIRE. “Teksty Drugie” na platformie OpenEdition

przerwa na kawę

  • 13:25–13:45 mgr Natalia Osica: Wizerunek humanistyki - na co warto zwrócić uwagę?
  • 13:45–14:05 Zespół “Biuletynu Polonistycznego” (mgr Piotr Bordzoł, dr Sylwia Pikula, mgr Olga Zakolska): “Biuletyn Polonistyczny” pod lupą. Premiera nowej wersji portalu
  • Dyskusja

przerwa obiadowa

  • 15:15–16:45 zebranie Rady “Biuletynu Polonistycznego”
     

13 kwietnia

część III, warsztatowa: Narzędzia promocji humanistyki i zasoby internetowe dla humanistów

  • 10:00–11:30 dr Michał Kozak, Zespół “Biuletynu Polonistycznego”: Warsztat Redaktora-koordynatora “Biuletynu Polonistycznego”. (Warsztaty praktyczne, sesja pytań)

przerwa na kawę

  • 11:45–13:15 Sławomir Czarnecki: Czy warto promować humanistykę? Wprowadzenie do strategii komunikacji. (Prezentacja z elementami warsztatu)

przerwa na kawę

  • 13:30–15:00 Justyna Gorzkowicz, Jarosław Solecki: Social media w promocji humanistyki. (Prezentacja z elementami warsztatu)

obiad


SYLWETKI PRELEGENTÓW

Sławomir CzarneckiSławomir Czarnecki - menedżer kultury, filozof. Pracuje w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku, gdzie koordynuje program Obserwatorium Kultury. Autor książki Nowa widownia. O promocji w kulturze oraz artykułu Promocja humanistyki. W stronę strategicznej komunikacji z wykorzystaniem narzędzi marketingu i public relations (w pracy zbiorowej Komunikacja naukowa w humanistyce pod redakcją Emanuela Kulczyckiego). Współautor raportów z badań „Poszerzenie pola kultury. Diagnoza potencjału sektora kultury w Gdańsku” oraz „Punkty styczne: między kulturą a praktyką (nie)uczestnictwa”. Wcześniej był m.in. szefem marketingu w Teatrze Wybrzeże. Pisze blog o kulturze „Widownia”.

(fot. Renata Dąbrowska, materiały Instytutu Kultury Miejskiej)

Justyna GorzkowiczJustyna Gorzkowicz - doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, antropolog i animator kultury, krytyk artystyczny. Studiowała na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Autorka tekstów o XX-wiecznej literaturze polskiej oraz współczesnej sztuce. Prowadziła m.in. badania nad kulturowymi aspektami korzystania z mediów społecznościowych oraz sposobami popularyzowania wyników badań humanistycznych z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych i narzędzi cyfrowych. Wiceprezes Culture Lab Foundation, zajmującej się w Wielkiej Brytanii interdyscyplinarnymi badaniami, a także inicjowaniem i wspieraniem nowatorskich rozwiązań w zakresie komunikacji artystycznej oraz literackiej. Współpracowała z International Creativity Workshop AS w Norwegii w zakresie PR oraz jako konsultantka do spraw literatury i sztuki polskiej. Zwyciężczyni 1. edycji konkursu “Publikuj.dr” (2017) organizowanego przez “Biuletyn Polonistyczny” oraz Instytut Badań Literackich PAN. Obecnie współpracuje z “Biuletynem Polonistycznym”.

Michał Kozakdr Michał Kozak - absolwent informatyki oraz doktor nauk matematycznych w zakresie informatyki. Dysertację doktorską z logiki obliczeniowej obronił w 2011 r. na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. W międzyczasie programował w Javie i C++ – współtworzył między innymi aplikację XRayan; zdobywał także doświadczenie w firmie Projekty Bankowe Polsoft. Od roku 2010 pracuje w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym - początkowo jako projektant i programista Javy i Pythona w zespole Bibliotek Cyfrowych, aktualnie w zespole Platform Wiedzy, którego jest liderem. Razem z zespołem tworzy i rozwija specjalistyczne systemy i narzędzia dla e-humanistyki. Jest autorem i współautorem kilkunastu prac naukowych i konferencyjnych z zakresu logiki i systemów informatycznych.

Natalia Osicamgr Natalia Osica - założycielka pierwszej w Polsce firmy PR dla naukowców, instytucji nauki i uczelni, której misją jest wsparcie dialogu między nauką a otoczeniem. Natalia Osica specjalizuje się w promocji nauki, kreowaniu wizerunku i budowaniu relacji. Doradza uczelniom i instytutom, jak skutecznie prowadzić działania komunikacyjne. Laureatka licznych nagród związanych z popularyzowaniem nauki. Jurorka w konkursach popularyzatorskich, w tym Three Minute Thesis czy INTER (konkurs Fundacji na rzecz Nauki Polskiej). Prowadzi warsztaty dla naukowców w całej Polsce, których celem jest inspirowanie środowiska naukowego do promowania nauki. W 2017 roku ukazała się książka „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców” (OPI-PIB, 2017), którą napisała wspólnie z Wiktorem Niedzickim.

W 2011 roku, jako pierwszy rzecznik polskiej instytucji naukowej, otrzymała tytuł Popularyzatora Nauki od redakcji Nauka w Polsce PAP. W latach 2009-2012 była PR managerem i rzeczniczką prasową Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, gdzie utworzyła Centrum Prasowe SWPS. W latach 2012-2014 pełniła funkcję sekretarza, a potem prezesa Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych Naukowi.pl. Wykłada na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Uniwersytecie SWPS.

Natalia Osica jest z wyksztalcenia socjologiem ze specjalizacją w zakresie mediacji, negocjacji i rozwiązywania konfliktów (absolwentka ISNS UW).

Zbigniew Osińskidr hab. Zbigniew Osiński, profesor UMCS - kierownik Zakładu Informatologii w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UMCS w Lublinie.

Aktualne zainteresowania badawcze to: informatologia (elektroniczne źródła informacji edukacyjnej i naukowej, Internet jako przestrzeń komunikacji naukowej, indywidualna przestrzeń informacyjna badacza, architektura informacji i użyteczność serwisów edukacyjnych i naukowych, bibliometria i webometria); humanistyka cyfrowa (wizualizacja informacji i danych, analiza dużych zbiorów tekstów i obiektów graficznych, efektywność przekazu informacji i wiedzy za pomocą inografik, humanistyka w Internecie).

dr Bartłomiej Szleszyński – pracuje jako adiunkt w Instytucie Badań Literackich PAN; zajmuje się literaturą i kulturą II połowy XIX wieku (z szerokim uwzględnieniem jej recepcji w kulturze najnowszej oraz wątków kolonialnych), a także narracjami wizualnymi (m.in. komiksem) i audiowizualnymi. Te interesują go ze względu na sposób budowania rzeczywistości przedstawionej oraz na nowe formy odbioru (przeżywania) tekstów kultury.

Kieruje zespołem Nowej Panoramy Literatury Polskiej, który doskonali metody publikacji treści naukowych w przestrzeni cyfrowej zarządzając platformami NPLP.PL (służącą prezentacji publikacji naukowych w Internecie) oraz TEI.NPLP.PL (przeznaczoną do tworzenia naukowych edycji cyfrowych).

Pełni funkcję zastępcy kierownika Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN ds. edycji.

Aleksandra Tokarska-Trzaskowskamgr Aleksandra Tokarska-Trzaskowska - edukatorka, animatorka, menadżerka projektów cyfrowych. Od lat współpracuje z instytucjami kultury i dziedzictwa oraz NGO, w których pomaga projektować i wdrażać nowe strategie edukacji oraz upowszechnienia nauki i kultury. Obecnie związana z Laboratorium Cyfrowym Humanistyki UW.

 

 

Marcin Wilkowskimgr Marcin Wilkowski - pracownik Laboratorium Cyfrowego Humanistyki UW. Interesuje się historią cyfrową, archiwizacją Webu i nowymi rozwiązaniami w sektorze GLAM. Programuje w R i językach webowych. Blog: http://wilkowski.org.

 


"Polonistyka pod lupą" - cykl dorocznych spotkań tematycznych, organizowanych przez Redakcję "Biuletynu Polonistycznego", które przybliżać będą wybrane zagadnienie z życia naukowego szeroko rozumianej polonistyki. Spotkania obejmować będą: I. część poświęconą refleksji ogólnej, II. studium konkretnych przypadków  oraz III. warsztaty praktyczne i prezentacje z elementami warsztatu, pozwalające zgłębić wybrane zagadnienie.

 

Informacje

Adres:
Pałac Staszica, ul. Nowy Świat 72, Warszawa, sala 144
Termin zgłaszania uczestników:
05.04.2018
Opłata:
bez opłat
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.