Numer czasopisma
Intymistyka a edytorstwo. Wiek XX i współczesność / Vol 16, No 2 (2019)
W prezentowanym numerze „Sztuki Edycji” kontynuujemy rozważania nad tekstologicznymi i edytorskimi problemami związanymi z intymistyką. Zmienia się jednak perspektywa czasowa. Od komentowanych utworów literackich, dzienników, listów, notatek, wspomnień, brulionów, ale też wydarzeń z życia literackiego, politycznego i społecznego, edytorów dzieli mniejszy dystans czasowy niż w przypadku badaczy literatury XIX wieku. Jak wpływa to na sytuację filologa? Oprócz dylematów wspólnych edytorstwu pism intymnych obu tych okresów – jak choćby etyczne aspekty ogłaszania prywatnych zapisków czy granice ingerencji w niejednorodne materiały źródłowe – pojawiają się przed nami nowe, swoiste dla XX i XXI wieku wyzwania.
Bartłomiej Kuczkowski
Rękopisy, maszynopisy, druki w książkach i czasopismach, materiały odbijane na powielaczu, wyklejanki, wreszcie – signum temporis – pliki elektroniczne, a nawet wypowiedzi autorów istniejące (tylko? aż?) w przestrzeni internetowej. Każdy z tych nośników wpływa na intymność wypowiedzi, czasem wymuszając przemilczenia i pieczołowite tajenie informacji, a niekiedy – przeciwnie, skłaniając do swobody i otwartości. Lektura zamieszczonych w numerze tekstów uświadamia również wpływ obiegu dokumentów na ich zawartość i charakter. Inaczej funkcjonują bowiem teksty w oficjalnym procesie wydawniczym, gdy kolejne wersje podlegają ingerencjom autora, jego przedstawicieli, redaktora, cenzora, a inaczej – dzieła przeznaczone dla grona najbliższych lub pisane zupełnie bez intencji upubliczniania. Broszury krążące w konspiracyjnym drugim obiegu lub, przeciwnie, oficjalne, urzędowe dokumenty – wszystkie one wiążą się z odmiennym rozumieniem prywatności dyskursu, wszystkie wymuszają też na edytorach inne działania.
Bartłomiej Kuczkowski
Spis treści
Wstęp Wstęp Bartłomiej Kuczkowski Intuicja badacza Jan Zieliński Artykuły i rozprawy Rola intymistyki w edycji krytycznej tekstów literackich. Na przykładzie „Walki z szatanem" Stefana Żeromskiego Beata Utkowska „Autobiografia przyćmiona” Władysława S. Reymonta – wokół problemów edycji Justyna Kołodziejczyk Jak (nie) należy wydawać… Przypadek „Pamiętnika" Wacława Sieroszewskiego Grażyna Legutko Tomy rękopiśmienne Krzysztofa Kamila Baczyńskiego wobec kultury rękopisu Emilia Zaczkowska-Szypowska Problemy edytorskie w „485 dniach na Majdanku" Jerzego Kwiatkowskiego Dorota Niedziałkowska Powojnie w literaturze dokumentu osobistego. Przyczynki do historii i socjologii życia literackiego w powojennej Polsce Mariusz Zawodniak Listy prywatne – listy służbowe. Problemy edycji korespondencji prezesa „Czytelnika” Jerzego Borejszy z archiwum domowego Grzegorz P. Bąbiak Intymistyka Stanisława Vincenza w perspektywie tekstologiczno-edytorskiej Jan A. Choroszy „Drogi Żuczku!...” O odcieniach intymności w korespondencji Wierzyński–Grydzewski–Lechoń i sposobach ich edytorskiego opracowania Konrad Niciński Cyfrowa edycja korespondencji Lechonia i Wierzyńskiego (1941–1955) w kontekście prywatności dyskursu. Analiza przypadku Agnieszka Szulińska, Paweł Rams W poszukiwaniu granic edytorstwa: diariusz Jana Józefa Lipskiego Łukasz Garbal Pionierskie edycje listów pisarzy, publicystów i redaktorów Drugiej Emigracji Archiwum profesora Zbigniewa Tadeusza Wierzbickiego jako wyzwanie edytorskie Ewelina Tobolska Artykuły, dokumenty, manuskrypty Listy Józefa Ignacego Kraszewskiego do N.N. w zbiorach Muzeum im. ks. Józefa Jarzębowskiego w Licheniu Starym Mirosława Radowska-Lisak Maszynopis w dobie „kultury przemysłowej”. O dwóch wersjach „Czarnego Paryża” Jolanty Fuchsówny i Jana Brzękowskiego Iwona Boruszkowska, Aleksander Wójtowicz „Anioł chopinowski” i „nienapisany wiersz”. O korespondencji Haliny i Kazimierza Wierzyńskich (tuzin listów i garść uwag) Beata Dorosz Przeglądy i sprawozdania Niezauważony dziennik duszy... Beata Łukarska Intymistyka 2.0. Wpływ postępującej dygitalizacji na badania nad współczesną prywatnością Patryk Chłopek Informacje o Autorach
Informacje
Ostatnio dodane numery
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 24 (2) | 2023
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 23 (1) | 2023
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 22(2) | 2022
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 21(1) | 2022
Zobacz także
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 12(2) | 2017
Tytuł numeru: Filozofia przypisów
Najnowszy numer „Sztuki Edycji” zachęca do namysłu nad „filozofią przypisów”, rozumianą nie tylko jako zbiór określonych zasad sporządzania objaśnień, ale odnoszącą się do określonej postawy, jaką przyjmuje edytor podczas opracowywania tekstu.
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 23 (1) | 2023
Tytuł numeru: Praktyki edycji cyfrowych
Najnowszy numer „Sztuki Edycji” poświęcony jest praktykom edycji cyfrowych. Powstał pod redakcją Bartłomieja Szleszyńskiego, Konrada Nicińskiego, Agnieszki Szulińskiej, Anny Mędrzeckiej-Stefańskiej oraz Kajetana Mojsaka, członkiń i członków zespołu Nowej Panoramy Literatury Polskiej.
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 13(1) | 2018
Tytuł numeru: Problemy edycji literatury XIX i XX wieku
W najnowszym numerze „Sztuki Edycji” Autorzy proponują przede wszystkim rekonesans po pracach badaczy, którzy swoją uwagę, a nierzadko i naukową pasję, skoncentrowali na archiwaliach pochodzących z ostatnich dwustu lat.