Numer czasopisma
Praktyki edycji cyfrowych
Najnowszy numer „Sztuki Edycji” poświęcony jest praktykom edycji cyfrowych. Powstał pod redakcją Bartłomieja Szleszyńskiego, Konrada Nicińskiego, Agnieszki Szulińskiej, Anny Mędrzeckiej-Stefańskiej oraz Kajetana Mojsaka, członkiń i członków zespołu Nowej Panoramy Literatury Polskiej.
Celem redaktorów i redaktorek numeru było pokazanie polskim badaczom i edytorom tego, co wydarzyło się w naukowym edytorstwie cyfrowym w ostatnich latach. Zaprezentowano projekty zamknięte i takie, które osiągnęły już pewien poziom realizacji. Opisano doświadczenia praktyków – badaczy, edytorów i programistów. W numerze przeczytać można przede wszystkim o projektach zagranicznych, ale przybliżono też różne aspekty prac na platformie TEI PANORAMA (TEI.NPLP.PL).
Spis treści
Wstęp
- Dlaczego praktyki edycji cyfrowych? / Bartłomiej Szleszyński / s. 5-6
Artykuły i rozprawy
- Długie trwanie edycji cyfrowej. Przypadek „Korpusu Tekstów i Korespondencji Jana Dantyszka” / Anna Skolimowska, Magdalena Turska / s. 7-13
- Re-experiencing composition: meditations on digital scholarly editing at the “Melville Electronic Library” / Christopher Ohge / s. 15-27
- O projekcie digitalizacji rękopisów Samuela Becketta: „Beckett Digital Manuscript Project” / Dirk Van Hulle, Vincent Neyt / s. 29-33
- Zdigitalizowany Beckett. Technologia cyfrowa w badaniach nad praktyką autoprzekładu Samuela Becketta / Michelle Doran, Georgina Nugent-Folan / s. 35-42
- Lekcja z „Cyfrowego Panoptikonu” / Robert Shoemaker / s. 43-54
- Wieloaspektowe projektowanie i modelowanie naukowych edycji cyfrowych w filozofii / Cristina Marras / s. 55-6
- Kierunek – kulturowe doświadczenie użytkownika w projektowaniu naukowych edycji cyfrowych / Chiara Aiola, Tiziana Lombardo, Carlo Teo Pedretti / s. 63-69
- Otwarte, minimalne i promujące równe szanse. Jak uczy się tworzenia naukowych edycji cyfrowych na Globalnej Północy i Globalnym Południu / Raffaele Viglianti, Gimena del Rio Riande , Nidia Hernández, Romina De Léon / s. 71-83
- Krajobraz naukowego edytorstwa cyfrowego – możliwości i wyzwania / Bartłomiej Szleszyński / s. 85-101
- O strukturalizmie w działaniu, czyli TEI i naukowa edycja cyfrowa z perspektywy praktyki edytorskiej / Konrad Niciński / s. 103-111
- Między korpusem a edycją cyfrową – na przykładzie projektu „Korpus Czterech Wieszczów” / Anna Mędrzecka-Stefańska / s. 113-120
- Artykuły, dokumenty, manuskrypty
- Pomiędzy światami. Anotacja semantyczna w naukowej edycji cyfrowej / Agnieszka Szulińska / s.121-131
- (E-)manufaktura „Napisu”. Tradycyjne czasopismo naukowe w epoce internetu / Agnieszka Bąbel, Agata Grabowska-Kuniczuk / s. 133-144
Słudzy wielkości. Rozmowy o edytorstwie
- Tekstologia po litewsku. Rozmowa Dariusza Pachockiego i Wojciecha Kruszewskiego z Pauliusem V. Subačiusem / Paulius V. Subačius, Dariusz Pachocki, Wojciech Kruszewski / s.145-152
Przeglądy, sprawozdania, polemiki
- „Warszawa – Atlas Literatury Zagłady” – kolekcja cyfrowa / Sylweriusz B. Królak / s. 153-156
- „Cyfrowe Archiwum Romana Ingardena” jako naukowa edycja cyfrowa / Barbara Góra / s. 157-161
Informacje o Autorach s. 163-169
Informacje
Ostatnio dodane numery
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 24 (2) | 2023
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 23 (1) | 2023
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 22(2) | 2022
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 21(1) | 2022
Zobacz także
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 20(2) | 2021
Tytuł numeru: Poza historią literatury: nieznane archiwalia, inedita, problemy recepcji
Zapraszamy do lektury najnowszego numeru „Sztuki Edycji” poświęconego miejscu archiwum w pracy edytora i historyka literatury.
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 16(2) | 2019
Tytuł numeru: Intymistyka a edytorstwo. Wiek XX i współczesność / Vol 16, No 2 (2019)
W prezentowanym numerze „Sztuki Edycji” kontynuujemy rozważania nad tekstologicznymi i edytorskimi problemami związanymi z intymistyką. Zmienia się jednak perspektywa czasowa. Od komentowanych utworów literackich, dzienników, listów, notatek, wspomnień, brulionów, ale też wydarzeń z życia literackiego, politycznego i społecznego, edytorów dzieli mniejszy dystans czasowy niż w przypadku badaczy literatury XIX wieku. Jak wpływa to na sytuację filologa? Oprócz dylematów wspólnych edytorstwu pism intymnych obu tych okresów – jak choćby etyczne aspekty ogłaszania prywatnych zapisków czy granice ingerencji w niejednorodne materiały źródłowe – pojawiają się przed nami nowe, swoiste dla XX i XXI wieku wyzwania. Bartłomiej Kuczkowski
Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie | 19(1) | 2021
Tytuł numeru: Tradycja a wymogi współczesności w pracy edytora
Zapraszamy do lektury najnowszego numeru „Sztuki Edycji” poświęconego refleksji nad rolą i kondycją edytora we współczesnym literaturoznawstwie.