Numer czasopisma
Nr 2 (3)
Publikacja trzeciego numeru półrocznika „Witkacy!” towarzyszyła premierze Szewców w reżyserii prof. Jerzego Stuhra w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi (mówi o tym wywiad udzielony pismu). Pismo prezentowano także podczas sympozjum 3F: Formiści, Futuryści, F/Witkacy, które wieńczyły łódzkie obchody Roku Awangardy, upamiętniającego stulecie (1917–2017) narodzin ruchów awangardowych w Polsce. Oba te wydarzenia odbyły się w grudniu 2017 r.
Ten numer poświęcono Awangardzie, dlatego oprócz artykułów bezpośrednio związanych z Witkacym znalazły się w nim teksty odnoszące się do Nowej Sztuki w szerokim znaczeniu – np. dotyczące: Enrico Prampoliniego, malarza, rzeźbiarza i scenografa, kuratora międzynarodowych wystaw i redaktora pism artystycznych, oraz jego współpracy z Janem Brzękowskim czy Jalu Kurkiem; Wyndhama Lewisa, malarza, pisarza i krytyka literackiego; wywiad z kuratorami wystawy Revolution: Russian Art 1917–1932; recenzja książki Jakuba Kornhausera Awangarda, a także relacja z wystaw konstruktywistycznej sztuki, designu i typografii awangardowej w Amsterdamie.
Witkacy po powrocie z Rosji latem 1918 r. brał czynny udział w polskim życiu kulturalnym. Uczestniczył m.in. w wystawach formistów w Warszawie i Krakowie (1919), potem też w Poznaniu i Lwowie, opublikował Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia (1919), współredagował słynną jednodniówkę Papierek lakmusowy (1921). Znajdował się w centrum wydarzeń zogniskowanych wokół zagadnień nowej sztuki, a dzieła innych twórców, ich prace teoretyczne i artystyczne uważał za ważny punkt odniesienia dla własnych poszukiwań. Krytykował sztukę futurystów, polemizował z twórczością Zbigniewa Pronaszki, Leona Chwistka, Tytusa Czyżewskiego, Tadeusza Peipera, wypowiadał się na temat utworów m.in. Aleksandra Wata, Anatola Sterna czy Brunona Jasieńskiego. W numerze trzecim rozsiano więc cytaty z polemik i artykułów krytycznych Witkiewicza.
Miłośnicy autora Jedynego wyjścia nie muszą jednak czuć się zawiedzeni. Paweł Polit publikuje w trzecim numerze artykuł, w którym dowodzi ontologicznych podstaw estetyki autora Nowych form w malarstwie odniesieniu do ontologii Leona Chwistka. Maciej Dombrowski upomina się o dowartościowanie filozofii Witkiewicza. Krzysztof Dubiński przy okazji relacji o powstającej w Rosji powieści Siergieja Slepuchina Porucznik Witkiewicz szkicuje mapę artystycznych kontaktów Witkacego w Petersburgu. Przemysław Pawlak we wnikliwym studium poszukuje tożsamości Mieczysława Sierpskiego – od niego pochodziła Gitara Pabla Picassa, kolaż ofiarowany przez Witkiewicza do Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.” (praca zaginęła podczas wojny). Ewelina Góra zestawia portrety Władysława Rząba z dorobkiem Firmy Portretowej „S.I. Witkiewicz”. Całości dopełniają fragmenty serbskiego (pióra Biserki Rajčić) i chorwackiego (pióra Dalibora Blažiny) przekładu Nienasycenia oraz wywiady lub sylwetki tłumaczy. Numer trzeci zawiera ponadto ciąg dalszy rozpoczętych w poprzednim numerze tekstów (redakcja, odwołując się do XIX-wiecznej tradycji odcinków, zdecydowała się niektóre z nich podzielić na dwie części).
Na okładce numeru znalazła się praca Piotra Nogaja Hiper-Robociarz, odwołująca się do postaci groteskowego bohatera Szewców – obraz powstał specjalnie dla pisma.
Na podstawie Wstępniaka Małgorzaty Vražić
Dorota Niedziałkowska
Spis treści
Małgorzata Vražić, Wstępniak
„Szewcy” na nowe czasy. Z Jerzym Stuhrem, reżyserem najnowszej inscenizacji dramatu w Teatrze Nowym w Łodzi rozmawia Elżbieta Grzyb
Izabela Curyłło-Klag, Skandaliści/Skandaloni. Witkacy, Wyndham Lewis a kwestia antyhumanizmu. Cz. 1
Izabela Curyłło-Klag, Artysta i wojna: pierwsza od lat retrospektywna wystawa Wyndhama Lewisa w IWM North w Manchesterze
Przemysław Strożek, Od „Zwrotnicy” do „L’Art Contemporain”. Enrico Prampolini i jego kontakty z polskimi środowiskami awangardy
Dorota Niedziałkowska, Prampolini w Muzeum Sztuki w Łodzi
Przemysław Pawlak, Łódź, Witkacy i „Gitara” Picassa
Maciej Dombrowski, Dlaczego Witkacy nie jest „polskim Heideggerem”?
Janusz Janiszewski, Dzień św. Witkacego w Szczecinie
„Jestem cieniem autora”. Z Biserką Rajčić, tłumaczką literatur słowiańskich, rozmawia Elżbieta Grzyb
Станислав Игнаци Виткјевич, БУЂЕЊЕ [Przebudzenie, fragment przekładu Nienasycenia na j. serbski]
Małgorzata Vražić, Powstaje chorwacki przekład „Nienasycenia”
Krzysztof Dubiński, Porucznik Witkiewicz w biurze Nadieżdy Dobycziny
Krzysztof Kościuszko, O Witkiewiczowskim programie ontologizacji matematyki. Cz. 2
Antoni Winch, Witz. Cz. 2
“Revolution: Russian Art 1917–1932”. Charlotte de Mille interviews Natalia Murray and John Milner, curators of the exhibition
Paweł Polit, Jedność czy wielość? Ontologiczne przesłanki koncepcji estetycznych Stanisława Ignacego Witkiewicza i Leona Chwistka
Marcin Klag, Modernizm po holendersku
Aneta Jabłońska, Zaręczynowy demonizm. Cz. 2
Karolina Kolinek-Siechowicz, Witkacy – Ingarden: marginalny spór o tożsamość dzieła muzycznego. Cz. 2
Małgorzata Vražić, Witkacy w „Koperniku”
Ewelina Góra, Witkacy i Rząb. Portret jako maska
Eryk Maciejowski, Przegląd wybranych trudności monadyzmu biologicznego
Karolina Czerska, Na tropie awangard
Habilitacja witkiewiczologa / Magisterium witkacologiczne / Sprostowanie
Dorota Niedziałkowska, Witkacy w natarciu
Standardy redakcyjne W! – przypomnienie i kilka sprostowań
Noty o autorach
Informacje
Ostatnio dodane numery
Witkacy! | (1 (4)) | 2018
Witkacy! | (2 (3)) | 2017
Witkacy! | (1 (2)) | 2017
Witkacy! | (1) | 2016
Zobacz także
Witkacy! | (1 (4)) | 2018
Tytuł numeru: Nr 1 (4)
Czwarty numer półrocznika „Witkacy!” został przygotowany jako numer jubileuszowy – z okazji 80. urodzin profesora Janusza Deglera, teatrologa, historyka literatury i edytora.
Witkacy! | (1 (2)) | 2017
Tytuł numeru: Nr 1 (2)
Drugi numer „Witkacego!” zrodził się z połączenia treści o różnym ciężarze i wymowie. Z jednej strony rozprawy naukowe i recenzje dotyczące filozoficznych, matematycznych czy etycznych aspektów myśli Stanisława Ignacego Witkiewicza (Paweł Polit, Krzysztof Kościuszko, Maciej Dombrowski), z drugiej – artykuły o charakterze wspomnieniowym i biograficznym, jak zapiski Macieja Witkiewicza sporządzone dla upamiętnienia wydarzeń wokół pogrzebów Witkacego czy rekonstrukcja powojennych perypetii Stanisława Ignacego pióra Krzysztofa Dubińskiego. Autor Wojny Witkacego prześledził, jak skończyła się, nie bez udziału matki, Marii Witkiewiczowej, kariera porucznika Witkiewicza w Wojsku Polskim w 1920 r. Esej tego autora z numeru pierwszego O datowaniu „Portretu wielokrotnego w lustrach” wywołał reakcję Włodzimierza Mirskiego w postaci studium poświęconego lasce, elemencie garderoby Witkacego.
Witkacy! | (1) | 2016
Tytuł numeru: Nr 1
Na łamach półrocznika „Witkacy!” publikowane są zarówno recenzowane rozprawy naukowe, artykuły o charakterze publicystyczno-popularyzatorskim i biograficznym oraz różnorodne teksty kultury inspirowane estetyką, sztuką czy życiem Witkacego.