Konkurs
Nauczycielskie przesłanie - Wielki Ogólnopolski Konkurs na pamiętniki, wspomnienia, dzienniki i inne wypowiedzi osobiste nauczycieli
Instytut Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Zakład Pedeutologii, Pedagogiki Pracy i Kształcenia Ustawicznego pod honorowym patronatem JM Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego prof. zw. dr hab. Jacka Semaniaka ogłaszają Wielki Ogólnopolski Konkurs na pamiętniki, wspomnienia, dzienniki i inne wypowiedzi osobiste nauczycieli pod hasłem
„NAUCZYCIELSKIE PRZESŁANIE"
(Pokolenia polskich nauczycieli w trosce o przyszłość)
Zwracamy się do nauczycieli wszystkich szczebli i typów szkół oraz placówek oświatowo-wychowawczych w naszym kraju z apelem o wzięcie udziału w konkursie. Nauczycieli, pedagogów, wychowawców prosimy o podzielenie się swymi doświadczeniami życiowymi i zawodowymi oraz własnymi przemyśleniami nad sytuacją oraz perspektywami edukacji i zawodu nauczycielskiego w realiach współczesnej Polski, a także w szerszym kontekście globalnych przemian społeczno- kulturowych, politycznych i ekonomicznych.
Obecna, trzecia już edycja Konkursu stanowi kolejny etap badań pamiętnikarskich nad pokoleniami nauczycieli w Polsce w okresie transformacji. Zależy nam zatem na zgromadzeniu autentycznych materiałów dokumentujących rolę, znaczenie oraz zaangażowane uczestnictwo nauczycieli, poprzez ich pracę pedagogiczną i wychowawczą, w demokratycznych przeobrażeniach w Polsce po 1989 r.
Jest to zarazem poszukiwanie odpowiedzi na wiele pytań związanych z relacją: zawód nauczycielski – oblicza zmiany, na kontinuum od startu po finał (wymiar cyklu życia) oraz na przestrzeni 25-cia transformacji w Polsce (wymiar pokoleniowy). Są to pytania o to jaka jest sytuacja trzech pokoleń pracujących obecnie w szkołach nauczycieli w kontekście zmian: epokowych (globalna zmiana kulturowa, kryzys instytucji i organizacji); trwających od 1989r. przemian społeczno-ustrojowych (społeczno-politycznych i edukacyjnych, m.in. zmian wprowadzonych przez reformę oświaty; zmian ekonomicznych z ostatnich lat wywołanych przez ogólnoświatowy kryzys 2008 r) , jaka jest kondycja społeczno-kulturowa i zawodowa nauczycieli, jakie jest ich położenie społeczne, ekonomiczne, jak zmiany wpłynęły na ich życie zawodowe i osobiste, jakie są różnice w odczuwaniu zmiany oraz w przystosowaniu się do niej trzech pokoleń nauczycieli: pokolenia starszego (nauczyciele powyżej 55r.ż.i będący na emeryturze), pokolenia średniego (35-55r.ż.), pokolenia młodego (do 35r.ż.)
Jakie wartości i ideały chcą chronić starsze pokolenia nauczycieli, jakie zaś są zapatrywania, nastawienia i aspiracje młodych, początkujących nauczycieli. Czy i jak dokonuje się nieunikniona zmiana pokoleniowa oraz co wartościowego wnosi?
Obecny konkurs jest kontynuacją zakończonego dokładnie przed dziesięcioma laty Ogólnopolskiego Konkursu na Pamiętniki Nauczycieli pod hasłem: „Nauczycielska dojrzałość” (2002-2004) oraz ogłoszonego dwadzieścia lat temu Ogólnopolskiego Konkursu na Pamiętniki Młodego Pokolenia Nauczycieli (1992/1993). *
Szczególną prośbę kierujemy do nauczycieli starszych, z pierwszego pokolenia polskiej transformacji, które przeważnie znajduje się u schyłku swej nauczycielskiej kariery, bądź jest już na emeryturze. W fazie późnej dorosłości głównym zadaniem i siłą życiową staje się troska, a następnie mądrość, zaś kryzys, jaki się w tym okresie pojawia, wynika z napięcia miedzy integralnością a rozpaczą (Erikson). Która z tych nieuchronności podsumowywania i bilansów wieńczy dzieło naszych nauczycieli i wychowawców epoki Wielkiej Zmiany. Jak potoczyły się dalsze ich losy. Jakie jest ich usytuowanie społeczne i kulturowe w odmienionej rzeczywistości?
Jest to zarazem pokolenie, którego całe dorosłe życie przypadło na czas demokratycznej transformacji ustrojowej w naszym kraju. Wartości, aspiracje i dążenia tego pokolenia najlepiej wyrazili autorzy pamiętników z lat 1992/93, jako młodzi wówczas, pełni entuzjazmu i zapału, początkujący nauczyciele, na starcie swej nauczycielskiej i życiowej drogi. W kolejnym konkursie „Nauczycielska dojrzałość”, gdy radykalne zmiany stały się faktem, nazwali siebie „Ostatnimi Mohikanami”. Jaki jest finał ich historii. Co przetrwało z marzeń, dążeń, ambicji i wysiłków. Jakie przesłanie chcieliby skierować do swych następców oraz do całego społeczeństwa.
Zwracamy się zatem do Państwa z prośbą o osobistą, pisemną wypowiedź i refleksję w formie, jaka Wam najbardziej odpowiada; może to być pamiętnik, dziennik, list, czy też np. luźne zapiski o własnej drodze życiowej, doświadczeniach życiowych, edukacyjno - zawodowych, przemyśleniach, dążeniach, oczekiwaniach, propozycjach itp. Ważne, aby zawierały one szczere relacje z życia oraz własne oceny i refleksje. Najbardziej cenne dla prowadzonych badań będą te wypowiedzi, w których napiszecie szerzej o całym swoim dotychczasowym życiu, tak, jak ono przebiegało: dzieciństwo, wychowanie, szkoły, studia, start w zawodzie, małżeństwo, rodzina, rozwój zawodowy, kariera.
W tym miejscu zwracamy się do Uczestników Konkursu na Pamiętniki Młodego Pokolenia Nauczycieli z przełomu 1992/1993 roku, jak również Uczestników Konkursu pod hasłem ”Nauczycielska dojrzałość” z lat 2002- 2004. Napiszcie, jak potoczyło się Wasze życie, czy spełniły się aspiracje i plany. Jak teraz postrzegacie siebie i otaczającą rzeczywistość? Jak widzicie przyszłość swoją, swej rodziny, społeczeństwa oraz rolę nauczyciela. Jakie jest Wasze nauczycielskie przesłanie na kanwie swego życia i nauczycielskiej drogi.
Autorzy winni swoje prace opatrzyć pseudonimem i w osobnej, zaklejonej kopercie dołączyć następujące dane o sobie: imię i nazwisko, wiek (data urodzenia), miejsce zamieszkania, adres do korespondencji, miejsce pracy (typ szkoły), wykształcenie (typ ukończonej szkoły, nazwa uczelni), specjalność zawodowa, nauczany przedmiot czy rodzaj pracy.
Prace w formie wydruków komputerowych z dołączoną płytą CD lub czytelnych rękopisów należy przesłać listem poleconym do końca listopada 2016 r. pod adresem: prof. dr hab. Wanda Dróżka, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Instytut Pedagogiki i Psychologii, ul. Krakowska 11, 25-029 Kielce – z dopiskiem „Konkurs: Nauczycielskie przesłanie”. Adres e-mail: (tylko do ew. korespondencji w sprawach dotyczących organizacji konkursu) wanda.drozka@wp.pl
Nadesłane prace pozostaną własnością organizatorów i posłużą wyłącznie do analiz naukowych. Wyróżniające się materiały będą publikowane w całości lub we fragmentach tylko i wyłącznie w porozumieniu i za zgodą autorów. Gwarantowana jest całkowita anonimowość.
Konkurs zostanie rozstrzygnięty przez Jury składające się z wybitnych uczonych i pedagogów.
Wzorem ubiegłych edycji Autorom najciekawszych prac zostaną przyznane nagrody finansowe:
I nagroda - co najmniej 4 tys. zł, II nagroda - 3 tys. zł, III nagroda - 2 tys. zł. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do innego podziału nagród.
Wszyscy uczestnicy otrzymają ponadto certyfikaty, zaświadczające o ich aktywnym udziale w Konkursie.
Informacje
Zobacz także
Lubuski Konkurs Literacki
Organizatorem konkursu jest Pracownia Mitopoetyki i Filozofii Literatury Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Konkurs na napisanie utworu dramatycznego inspirowanego życiem i/lub twórczością Violetty Villas
Jury Konkursu na sztukę teatralną inspirowaną życiem i twórczością Violetty Villas w składzie: Piotr Sieklucki (przewodniczący), Tomasz Kireńczuk i Dominik Nowak po przeczytaniu 48 tekstów nadesłanych na konkurs postanowiło jednomyślnie przyznać Główną Nagrodę w wysokości 10 000 zł Tomaszowi Kaczorowskiemu, za sztukę teatralną pt. „Las Villas”.
KONKURS RECYTATORSKI „POLSKA POEZJA XX I XXI WIEKU” (trzecia edycja)
Olsztyn, 12 grudnia 2016 r.
Młoda Redakcja 2017 - staże dla studentów
Do 31 stycznia 2017 r. trwa nabór zgłoszeń w ramach programu Młoda Redakcja 2017. W ramach konkursu studenci m.in. z Polski i Niemiec mogą ubiegać się o staż w Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. W ramach stażu studenci będą zapewniali obsługę medialna projektów współfinansowanych przez FWPN.