Biuletyn Polonistyczny

Rozprawa doktorska

Data dodania: 16.11.2015

Pragnienie miłości i potrzeba wolności w pisarstwie Tadeusza Konczyńskiego

Autor:
Dziedzina:
Historia literatury oraz krytyka i interpretacja literacka
Miejscowość:
Olsztyn
Promotorzy:

Praca zgłoszona do konkursu "Biuletynu Polonistycznego" Publikuj.dr - w załączniku.

Rozprawa doktorska "Pragnienie miłości i potrzeba wolności w pisarstwie Tadeusza Konczyńskiego" to monografia całej opublikowanej twórczości dramatopisarskiej i prozatorskiej Tadeusza Konczyńskiego, autora zapomnianego, debiutującego w okresie Młodej Polski i tworzącego w dwudziestoleciu międzywojennym. Na treść pracy składają się następujące rozdziały i podrozdziały:

ROZDZIAŁ I. O miłości jako zasadzie istnienia

1. Raj na zawsze utracony ― miłość w odcieniach melancholii ("Głód szczęścia"; "Wyspa smutku")

2. Między obowiązkiem a głosem serca ("Srebrne szczyty"; "Jej romans"; "Zawrotne drogi")

3. W sidłach fatalnej namiętności ("Straceńcy"; "Płomienie")

4. Od flirtu do prawdziwego uczucia ("Pani Bella"; "Powrót wiosny"; "Blaski miłości")

5. Świat bez Erosa ("Raj odzyskany")

6. Caritas ― sens odnaleziony ("Bunt"; "Dwie drobne dłonie")

ROZDZIAŁ II. O doświadczeniu otchłani

1. Nowe wymiary moralności ― przypadek Erazma Podosockiego ("Otchłań"; "Dytyramb")

2. Kryzys i poszukiwanie remedium ("Nad głębiami"; "Kajetan Orug")

3. W wirach sybarytyzmu ("Śmiertelny bieg")

4. Rzeczywistość jako więzienie ("Dom Magdaleny")

ROZDZIAŁ III. O zaklętym kręgu sztuki

1. Los artysty ("Śladem tęsknoty")

2. Przybyszewszczyzna w krzywym zwierciadle ("Białe pawie")

3. Teatr świata ("Modna choroba")

ROZDZIAŁ IV. O spoglądaniu w przeszłość

1. Tragizm historii ― tragizm człowieka ("Demostenes")

2. Z dziejów uciemiężonego narodu ("Ginąca Jerozolima")

3. Zawiedzione nadzieje ― na dworze Ludwika XV ("Maria Leszczyńska")

4. Wolność przede wszystkim ("Emilia Plater")

ROZDZIAŁ V. O szukaniu ocalenia dla zagrożonego świata

1. Odrodzenie ducha ("Pielgrzymi")

2. U progu kosmicznej katastrofy ("Ostatnia godzina")

3. Baśń i wyzwolenie ("Królewna Lilijka")

4. Nauka w służbie nowego człowieka ("Kobieta z innej planety")

       5. Wielki potop i potrzeba cywilizacji ("Nowy gabinet")

Informacje

Data otwarcia przewodu:
01.10.2011
Termin zakończenia pracy:
08.07.2016
Data dodania:
16 listopada 2015; 13:41 (Mariola Wilczak)
Data edycji:
3 kwietnia 2017; 21:33 (Olga )

Zobacz także

05.06.2015

Podróże epistemologiczne, podróże metafizyczne.O wczesnych powieściach Samuela Becketta

Celem pracy jest dokonanie wieloaspektowego oglądu pierwszych czterech powieści Samuela Becketta ("Sen o kobietach pięknych i takich sobie", "Murphy", "Watt" i "Mercier i Camier") wraz z powiązanym z pierwszą z nich zbiorem opowiadań "More Pricks than Kicks". Praca składa się z czterech rozdziałów, w których omawiam każdą z czterech, będących jej zasadniczym przedmiotem powieści, w kolejności chronologicznej względem ich powstawania, albowiem chronologia ukazywania się powieści drukiem znacznie różni się od kolejności ich pisania. 

27.09.2017

Językowy obraz Łodzi w wybranych mediach (na materiale "Gazety Wyborczej", "Dziennika Łódzkiego", "Onetu" i "Łódzkich Wiadomości Dnia")

Celem dysertacji jest analiza językowego obrazu Łodzi w różnych typach mediów (prasa, internet, telewizja). Materiał dobrano tak, by wychwycić różnice w sposobie przedstawiania Łodzi w mediach o zasięgu ogólnopolskim i w mediach o zasięgu lokalnym. Szczegółowej analizie poddano 1850 artykułów pochodzących z czterech mediów: Gazety Wyborczej, Onetu, Dziennika Łódzkiego i Łódzkich Wiadomości Dnia.

20.02.2016

Intymne tematy wyobraźni w dramatach Juliusza Słowackiego

Rozprawa poświęcona jest twórczości Juliusza Słowackiego. Przedmiotem badania są w szczególności dramaty romantycznego poety, począwszy od pierwszego - "Mindowe", poprzez znane i popularne - "Kordian", "Balladyna" aż do jednego z ostatnich - "Zawiszy Czarnego".

12.03.2017

Dramaturgia Tadeusza Micińskiego: problematyka i poetyka

Cel pracy: określenie ideowo-artystycznego nowatorstwa dramaturgii T. Micińskiego, ukazanie jej jako ucieleśnienia ontologicznego punktu widzenia pisarza, jako całości, jako rozwijającego się systemu filozoficznego i artystycznego, wyprzedzającego poszukiwania i odkrycia literatury XX wieku.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.