Wydarzenie
Dr Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska, "Generosity of Narrative: Wiesław Myśliwski" ("Szczodrość narracji: Wiesław Myśliwski") /spotkanie z cyklu webinariów IBL PAN i Fundacji Kościuszkowskiej
Wiesław Myśliwski jest jednym z nielicznych żyjących pisarzy, którzy debiutowali ponad pięćdziesiąt lat temu i z powodu wagi swoich dzieł wówczas publikowanych przynależą do historii literatury XX wieku, a jednocześnie z powodzeniem weszli w wiek XXI i jako twórcy dobrze się w nim zadomowili. Jaka jest tajemnica tego pisarskiego trwania? Jaki jest klucz, którym Myśliwski otwierał umysły swoich czytelników w ubiegłym wieku i który nadal działa?

Być może jest nim sama narracja, umiejętność snucia opowieści – bogatej w detale, meandryczne wątki, ale zawsze próbującej poskładać rozproszone części tak jak z rozproszonych zdarzeń złożone jest nasze życie. Człowiek zawsze potrzebował opowieści – jako słuchacz i jako mówiący. Oczekiwał jej w trudnym wieku XX i poszukuje jej nadal w wieku XXI. Świadczy o tym popularność książek Myśliwskiego, i wówczas, i teraz. W tej wyróżnionej przez pisarza aktywności ludzkiej, jaką jest czynność snucia opowieści, istotne jest też oczywiście to, co jest jej tematem, jakie wątki się na nią składają. Czerpiąc z dawnej duchowości ludzi ze wsi, Myśliwski tworzy swoich bohaterów – doświadczonych życiem i historią, którzy nie godzą się na to, żeby ich los naznaczony był przypadkowością. Swoim bohaterom pisarz każe szukać czasem bardzo kruchego sensu pod powierzchnią zdarzeń, a czytelnikom – pod powierzchnią opowieści, w której pojawiają się pytania o rolę pamięci, relacji z drugim człowiekiem i walki z przeznaczeniem w budowaniu własnej tożsamości.
Informacje
Zobacz także
Vladimir Nabokov and the Fictions of Memory
Almost 40 years after Nabokov's death his texts continue to function as literary Fabergé eggs in which scholars keep finding hidden surprises and previously overlooked details. As Nabokov wrote in Conclusive Evidence, "the unravelling of a riddle is the purest and most basic act of the human mind." However, readers and critics are divided on the issue of whether Nabokov is a postmodern riddle-maker enjoying the game itself without enabling the player to reach the ultimate solution, or whether the riddles are solvable by a reader astute enough to follow all the sophisticated patterns and allusions which point to Nabokov's metaphysical convictions.
Literature in Exile Between ‘Authorship’ and ‘Translation’: The Central and Eastern European Experience
This conference aims to examine the complex relationship between ‘authorship’ and ‘translation’ in the work of the 20th-century Central and Eastern European writers in exile who were also translators. In the context of the reassessment of ‘literariness’ in the latter half of the 20th century, the conference is particularly focused on the overlapping relationship between both these concepts, which are seen as interrelated, historically variable categories of literary creativity of exiled writers in redefining themselves against the nationalist narratives. The workshop will thus contribute to the discussion on cultural translation and post-national literature in general.
Prof. Tomasz Żukowski, "Władysław Reymont through the prism of film adaptations (Andrzej Wajda and others)" /spotkanie z cyklu webinariów IBL PAN i Fundacji Kościuszkowskiej
Zachęcamy do udziału w kolejnym webinarium będącym częścią projektu realizowanego przez IBL PAN i Fundację Kościuszkowską, której misją jest wspieranie wymiany intelektualnej między Stanami Zjednoczonym a Polską oraz przybliżanie amerykańskiej publiczności tego, co najlepsze w polskiej kulturze.
Allen Kuharski, Richard Lowe: The Digital Archiving of Performance Data: The Case of Witold Gombrowicz / Otwarte zebranie Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN