Wydarzenie
Dyslokacje. Literatura i kultura lat 60. XIX wieku między polityką a prywatnością
Zakład Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na Ogólnopolską Konferencję Naukową Dyslokacje. Literatura i kultura lat 60. XIX wieku między polityką a prywatnością.
Naukową ambicją uczestników wydarzenia będzie przyjrzenie się temu, jak w zachodzące w latach 1862–1864 w Królestwie Polskim i 1866/1867 w Galicji zmiany układów odniesienia między trzema zaborami i ich możliwościami rozwojowymi, jak również między krajem a emigracją, wpływały na warunki i konteksty pisania oraz na funkcje literatury i jej kulturotwórczy potencjał. Ważne będzie określenie tego, jak właściwe latom 60. XIX wieku przemieszczenia (w realnym świecie, a także w hierarchii wartości i ważności) wpływały na mobilność autorów, przepływ tekstów i obieg idei.
Wyeksponowana w tytule metaforyczna formuła dyslokacji obejmie dystynktywne mechanizmy kultury lat 60. XIX wieku, zmieniające się warunki pisania i publikowania, a zarazem spodziewane efekty badań. Celem będzie wprowadzenie ruchu na historycznoliterackiej mapie lat 60. XIX wieku, obejmującej teksty, problemy oraz relacje między nimi. Tak zarysowaną problematykę obejmą refleksją naukową literaturoznawcy, kulturoznawcy, historycy i historycy sztuki.
Konferencja odbędzie się w dniach 5-7 marca 2018 r. w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich, Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 32.
Informacje
Zobacz także
Ciemna strona człowieka w literaturze i kulturze XIX wieku / Konferencja studencko-doktorancka
Studencko-doktoranckie Koło Naukowe Literatury i Kultury XIX wieku w Zakładzie Literatury i Kultury XIX wieku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego zaprasza na konferencję "Ciemna strona człowieka w literaturze i kulturze XIX wieku"
Między przyrodoznawstwem a humanistyką. Przestrzenie kultury polskiego pozytywizmu
Do udziału w październikowej konferencji naukowej „Między przyrodoznawstwem a humanistyką. Przestrzenie kultury polskiego pozytywizmu” zapraszają Pracownia Literatury XIX Wieku Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski Instytutu Filologii Polskiej UAM. Zgłoszenia do 15 września.
Dzisiejszy XIX wiek
Zakład Historii Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski oraz Zakład Historii Literatury Romantyzmu Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego zapraszają na ogólnopolską konferencję naukową "Dzisiejszy XIX wiek", która odbędzie się w dniach 6–7 grudnia 2024 w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Młody wiek XIX?
Koło Naukowe im. Juliusza Słowackiego przy Zakładzie Literatury Romantyzmu w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji studencko-doktoranckiej Młody wiek XIX? Wolność, równość, braterstwo – to hasło otwiera i definiuje tak odmienny od wcześniejszych wiek XIX. Młodość, miłość, szaleństwo – czy nie tak mogłaby brzmieć podobna triada złożona z obiegowych haseł potocznie kojarzonych z kształtującym się od początku XIX wieku romantyzmem? Jak każde uproszczenie może ona śmieszyć, wydaje się jednak, że powinna też skłaniać do refleksji na temat funkcjonujących powszechnie schematów interpretacyjnych. Dyskusję na ich temat chcemy zacząć od rewizji kategorii młodości – traktowanej w odniesieniu do romantyzmu jak aksjomat, aprzecież wcale nie tak oczywistej. Nasze rozważania pragniemy rozszerzyć także na pozytywizm i Młodą Polskę, czyli tradycyjnie wyodrębniane epoki składające się wraz z romantyzmem na dziewiętnastowieczną formację kulturową. Romantyzm, rozumiany według stworzonej przez Stanisława Brzozowskiego formuły „buntu kwiatu przeciwko korzeniom”, łatwo utożsamić z twórcami młodymi, bezkompromisowymi i pełnymi zapału w walce ze skostniałymi wzorcami kultury starców. Dość wspomnieć o Mickiewiczowskiej Odzie do młodości i jej żywiołowym zawołaniu: „Młodości! dodaj mi skrzydła!”. Jak jednak wobec tego rozumieć bohatera Spowiedzi dziecięcia wieku Alfreda de Musset, a dla którego młodość jest „główną przeszkodą do wyleczenia”, przyczyną największych cierpień? Jak się rozprawić ze stereotypem wiecznie starych pozytywistów? Jak postrzegać młodość Młodej Polski z jej findesieclowymi hasłami i atmosferą krańcowości? Wreszcie: jak opisać dramatyczny rozdźwięk między wiekiem biologicznym a wiekiem odczuwanym tak wyraźnie dostrzegalny u młodopolskich dekadentów, a przecież charakterystyczny też dla wcześniejszych pokoleń XIX wieku?