Wydarzenie
Fantastyka, fantazmaty, imaginaria / ogólnopolska konferencja naukowa online
Fantastyka poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myśli się w różnych kontekstach estetycznych, a także jako o rozmaitych dziedzinach, takich jak literatura, film, malarstwo, komiks, serial, gry wideo, a nawet twórczość dla młodszych adresatów czy muzyka. Co więcej, obecny sposób pojmowania czy postrzegania ma dość płynny i niejednoznaczny charakter, a skoro tak, to wciąż problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. W obręb tej problematyki wliczać także trzeba rozmaite fantazmaty czy imaginaria oraz wciąż ewoluujące pojęcia zawłaszczające sferę fantastyczności. (informacja organizatorów)
• kultura i fantastyka;
• media i fantastyka (film, serial, literatura, komiks, gry wideo, gry RPG, LARP, muzyka, sztuki plastyczne);
• fantastyka, fantazmaty, imaginaria a social media;
• fantastyka w ujęciu historycznym; korzenie gatunkowe fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm);
• fantastyczność a teorie literackie etc.;
• estetyki i konwencje;
• realizm magiczny;
• fantastyka grozy, horror; groza i gotycyzm;
• fantasy i fantastyka mitopoetyczna; science fiction, futurologia, fantomatyka; fantastyka postapokaliptyczna; fantastyka superbohaterska;
• fantastyka dla dzieci i młodzieży;
• fantastyka polska i światowa;
• krytyka literacka, życie literackie, festiwale i konwenty;
• fandom i aktywność fanów;
• nagrody za twórczość fantastyczną;
• franczyzy;
• twórcy fantastyki – celebryci, skandaliści, wizjonerzy;
• dyskursy społeczno-polityczne w fantastyce;
• płeć, cielesność i erotyka w fantastyce;
• fantastyka i tabu; fantastyka i religia; fantastyka i filozofia;
• mody i trendy w fantastyce;
• światotwórstwo fantastyczne; uniwersa; renarracje, transfikcja, rewwriting/ retelling - dumy i uprzedzenia w fantastyce;
• narracje transmedialne w fantastyce;
• archetypy i sztafaże fantastyczne;
• kontrowersja a fantastyka;
• fantastyka a psychologia i socjologia;
• czasopiśmiennictwo fantastyczne.
Organizatorzy:
Ośrodek Badawczy Facta Ficta,
Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach
dr hab. Ksenia Olkusz (Ośrodek Badawczy Facta Ficta)
dr Barbara Stelingowska (Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach)
dr Natalia Sanżarewska-Chmiel (Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach)
mgr Joanna Brońka (Ośrodek Badawczy Facta Ficta)
mgr Adrianna Michno (Uniwersytet Wrocławski)
mgr Konrad Zielonka (Uniwersytet Śląski)
Informacje
Zobacz także
Fantastyczne tryumfy wyobraźni
Fantastyka z racji swej ogromnej siły oddziaływania odbiorczego poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe i komplementarne ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myślimy zarówno w wypadku Lais Marie de France, malarstwa Zdzisława Beksińskiego, “mityzujących rzeczywistość” opowiadań Brunona Schulza i Gormenghastu Mervyna Peake’a, komiksów noir o Batmanie, futurologicznych parabol Stanisława Lema, muzyki Daft Punku i Percivala, quasi-historycznych powieści Guya Gavriela Kaya, meksykańskiego Día de Muertos czy postmodernistycznej prozy Grahama Chapmana, Grega Egana lub Jacka Dukaja. Obecny consensus ma dość płynny i niejednoznaczny charakter: dzielimy fantastykę wpierw podług mediów, a potem pewnych konwencji estetycznych, trudząc się nad rozróżnieniem steampunku od gaslamp fantasy, podczas gdy równocześnie dalej problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. Z tego też względu organizatorzy konferencji Fantastyczne tryumfy wyobraźni zachęcać będą do podjęcia namysłu nad fantastyką i fantastycznością sensu largo – w wymiarze historycznym, ponaddyscyplinarnym i ponadkonwencjonalnym, nie ograniczając przy tym zakresu jej występowania jedynie do mniej lub bardziej znormalizowanych nurtów fantasy, science fiction i horroru.
Polska proza fantastyczna XX i XXI wieku
Redakcja "Bibliotekarza Podlaskiego" zaprasza do do współtworzenia numeru tematycznego 2/2021 „Bibliotekarza Podlaskiego”: Polska proza fantastyczna XX/XXI w.
Karczma na rozstajach: Rola magii w literaturze fantastycznej
Instytut Filologii Polskiej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie wraz z Częstochowskim Stowarzyszeniem Miłośników Kultury, Literatury i Fantastyki "Salt Lake City" zapraszają na trzeci panel żywej konferencji Spotkania z Fantastyką pt. Karczma na rozstajach: Rola magii w literaturze fantastycznej. Na spotkanie zapraszamy wszystkich pasjonatów literatury fantastycznej, graczy oraz miłośników gier RPG i szeroko pojętego fandomu. Zgłoszenia do 10 kwietnia 2016.
Fantastyka jako wybór czytelniczy uczniów
Miejsce: Książnica Płocka, ul. Kościuszki 6, Sala Kolumnowa