Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data wydarzenia: 18.05.2018 g.10:00 - 20.05.2018 g.16:00
Data dodania: 11.04.2018

MUTE 3: Fani, przeboje i sceny

Typ wydarzenia:
Konferencja
Miejscowość:
Kraków
Organizatorzy:
Grupy docelowe:
Studenci, Doktoranci, Samodzielni Pracownicy Naukowi, Doktorzy

Trzecia edycja ogólnoploskiej konferencji naukowej poświęconej badaniom nad muzyką popularną. 

Temat tegorocznej edycji konferencji MUTE brzmi: „Fani, przeboje i sceny”, a zatem odnosi się on do szeroko rozumianej kategorii odbiorcy / odbioru muzyki.

W samym określeniu „pop music” albo „muzyka popularna” kryje się bezpośrednie nawiązanie do doświadczenia odbiorców, i to doświadczenia na tyle pozytywnego i powszechnego, że dzięki niemu można mówić o „popularności” tej muzyki we wszystkich jej gatunkach. Termin ten bowiem nie oznacza tylko pewnego typu twórczości, która ze względu na swą „łatwość” i atrakcyjność jest skierowana do szerokiego grona słuchaczy: kryje się w nim przekonanie, o tym, że realne „podobanie się” odbiorcom jest nierozerwalnie związane z tym rodzajem muzyki. O tym, że jakiś utwór podoba się słuchaczom (i to nie pojedynczym, ale tysiącom i milionom fanów), o tym, że piosenka staje się realnym przebojem nie decydują sami muzycy, producenci czy promotorzy. To fani sprawiają, że muzyka staje się popularna.

Dlatego tym razem chcielibyśmy wspólnie zastanowić się nad udziałem odbiorców w powstawaniu i funkcjonowaniu muzyki popularnej. Pełnić oni mogą różnorakie role: nabywców płyt, uczestników koncertów, fanów zrzeszonych w fan-clubach, fanów nie zorganizowanych. To ich upodobania i decyzje przyczyniają się do powstania środowisk muzycznych, takich jak lokalne czy gatunkowe sceny, to oni mają bezpośredni wpływ na listy przebojów i pośrednio oddziałują na twórców, pragnących zdobyć popularność i uznanie w ich oczach. Mogą być spersonalizowani i aktywni, albo anonimowi i bierni – ale bez nich nie zaistniałby żaden gatunek muzyki popularnej.

Zakres zagadnień , jaki interesuje nas podczas tegorocznego wydania konferencji jest zatem szeroki:

- fani muzyki a fani innych zjawisk kultury
- muzyczna twórczość fanowska
- lokalne sceny muzyczne
- gatunkowe sceny muzyczne
- relacja twórca muzyki – słuchacz
- relacja muzyk – odbiorca koncertu
- protesty i inna działalność krytyczna fanów
- kluby muzyczne jako przestrzenie fanowskie
- fani i ich idole - przypadki skrajne
- fani, muzyka i moda
- kolekcjonerzy muzyki popularnej
- internet a powstawanie kultury fanowskiej (w kontekście muzycznym)
- przeboje – co sprawia, że piosenka staje się przebojem („teoria” hitu)
- przeboje – dzieje konkretnych utworów
- listy przebojów i plebiscyty

Informacje

Adres:
ul. Gołębia 16, Kraków
Opłata:
350 zł (250 zł dla doktorantów i studentów)

Zobacz także

27.04.2015

VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm

Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur

27.04.2015

Wielkie Pomorze - społeczności i narody

 

27.05.2015

Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej

Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.

27.05.2015

Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze

Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.);  • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia. 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.