Event
MUTE 3: Fani, przeboje i sceny
Trzecia edycja ogólnoploskiej konferencji naukowej poświęconej badaniom nad muzyką popularną.
Temat tegorocznej edycji konferencji MUTE brzmi: „Fani, przeboje i sceny”, a zatem odnosi się on do szeroko rozumianej kategorii odbiorcy / odbioru muzyki.
W samym określeniu „pop music” albo „muzyka popularna” kryje się bezpośrednie nawiązanie do doświadczenia odbiorców, i to doświadczenia na tyle pozytywnego i powszechnego, że dzięki niemu można mówić o „popularności” tej muzyki we wszystkich jej gatunkach. Termin ten bowiem nie oznacza tylko pewnego typu twórczości, która ze względu na swą „łatwość” i atrakcyjność jest skierowana do szerokiego grona słuchaczy: kryje się w nim przekonanie, o tym, że realne „podobanie się” odbiorcom jest nierozerwalnie związane z tym rodzajem muzyki. O tym, że jakiś utwór podoba się słuchaczom (i to nie pojedynczym, ale tysiącom i milionom fanów), o tym, że piosenka staje się realnym przebojem nie decydują sami muzycy, producenci czy promotorzy. To fani sprawiają, że muzyka staje się popularna.
Dlatego tym razem chcielibyśmy wspólnie zastanowić się nad udziałem odbiorców w powstawaniu i funkcjonowaniu muzyki popularnej. Pełnić oni mogą różnorakie role: nabywców płyt, uczestników koncertów, fanów zrzeszonych w fan-clubach, fanów nie zorganizowanych. To ich upodobania i decyzje przyczyniają się do powstania środowisk muzycznych, takich jak lokalne czy gatunkowe sceny, to oni mają bezpośredni wpływ na listy przebojów i pośrednio oddziałują na twórców, pragnących zdobyć popularność i uznanie w ich oczach. Mogą być spersonalizowani i aktywni, albo anonimowi i bierni – ale bez nich nie zaistniałby żaden gatunek muzyki popularnej.
Zakres zagadnień , jaki interesuje nas podczas tegorocznego wydania konferencji jest zatem szeroki:
- fani muzyki a fani innych zjawisk kultury
- muzyczna twórczość fanowska
- lokalne sceny muzyczne
- gatunkowe sceny muzyczne
- relacja twórca muzyki – słuchacz
- relacja muzyk – odbiorca koncertu
- protesty i inna działalność krytyczna fanów
- kluby muzyczne jako przestrzenie fanowskie
- fani i ich idole - przypadki skrajne
- fani, muzyka i moda
- kolekcjonerzy muzyki popularnej
- internet a powstawanie kultury fanowskiej (w kontekście muzycznym)
- przeboje – co sprawia, że piosenka staje się przebojem („teoria” hitu)
- przeboje – dzieje konkretnych utworów
- listy przebojów i plebiscyty
Information
See also
Wykład otwarty dra Jakuba Żmidzińskiego „Brzmienie Czarnohory a gra gwiazd. Kosmiczny wymiar muzyki według Stanisława Vincenza”
Pracownia Badań Humanistycznych w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na wykład otwarty dra Jakuba Żmidzińskiego „Brzmienie Czarnohory a gra gwiazd. Kosmiczny wymiar muzyki według Stanisława Vincenza”, który odbędzie się 5 czerwca 2019 r. o godz.18.00 (pl. Nankiera 15, sala 141).
Konferencja MUTE: Popular Music Studies (Muzyka, Uniwersytet, Technologia, Emocje)
Problemy wynikające z trudności w mówieniu o muzyce, jak i rosnące zainteresowanie zjawiskami niebezpośrednio związanymi z muzyką popularną doprowadziły do momentu, w którym konieczne wydaje się organizacja spotkania, które zainicjuje zintegrowane studia nad muzyką popularną. Popular Music Studies, dziedzina która w krajach anglosaskich ma już własną kilkunastoletnią tradycję, w Polsce jest polem badawczym jeszcze wyraźnie niedookreślonym, a jednocześnie od lat wydaje się kuszącą okazją do prób stworzenia nowego języka i słownika w mówieniu o muzyce popularnej. Studia nad muzyką popularną, jakie chcemy przedsięwziąć to zarówno transdyscyplinarny namysł nad zjawiskami muzycznymi i strukturami dźwiękowymi, ale także próba stworzenia własnych metod badawczych, a przede wszystkim określenie przedmiotu. Ideą przyświecającą naszemu spotkaniu jest także próba podjęcia badań nad muzyką popularną w działaniu, z związku z tym proponujemy uczestnikom, oprócz tradycyjnych form konferencyjnych, warsztaty oraz laboratoria, w czasie których możliwe będzie podjęcie dyskusji zarówno z twórcami muzyki i tekstów, producentami dźwięków, a także organizatorami wydarzeń muzycznych. Zależy nam na tym, by zaakcentować fakt, że muzyka popularna jest zjawiskiem złożonym, a przez to nie tylko transdyscyplinarnym ale także transinstytucjonalnym.
Muzyka – Uniwersytet – Technologia – Emocje, vol. 2: Live
Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz organizatorzy Ogólnopolskiej Konferencji MUTE poświęconej zagadnieniom Popular Music Studies, zapraszają na drugą edycją wydarzenia – tym razem "live"!
Ciąg dalszy nastąpi – Seryjność w kulturze / Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa