Event
Wykład otwarty dra Jakuba Żmidzińskiego „Brzmienie Czarnohory a gra gwiazd. Kosmiczny wymiar muzyki według Stanisława Vincenza”
Pracownia Badań Humanistycznych w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na wykład otwarty dra Jakuba Żmidzińskiego „Brzmienie Czarnohory a gra gwiazd. Kosmiczny wymiar muzyki według Stanisława Vincenza”, który odbędzie się 5 czerwca 2019 r. o godz.18.00 (pl. Nankiera 15, sala 141).
Tematyka wykładu dotyczy istotnego aspektu „filozofii muzyki” Stanisława Vincenza. Jej rekonstrukcji autor poświęcił niedawno wydaną monografię Wzór nieznany. Stanisław Vincenz a muzyka (Wrocław–Poznań 2018). Ukazuje ona zarówno muzyczne fascynacje i wrażliwość akustyczną samego pisarza, jak i podglebie filozoficzne i antropologiczne jego poglądów na muzykę. Vincenz stworzył oryginalną koncepcję świata, w której muzyka odgrywa ważną rolę. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie jego dziecięce wtajemniczenia i późniejsze przemyślenia dotyczące pejzażu akustycznego Czarnohory oraz muzyki huculskiej. Można śmiało postawić tezę, że Homer Huculszczyzny nie stworzyłby tak intrygującej, literackiej wizji Karpat Wschodnich, gdyby nie jego muzycznie „nastrojona” dusza. Nie stworzyłby też oryginalnej koncepcji muzyki, gdyby nie słuchanie „z oddaniem” brzmienia pejzażu górskiego i huculskich pieśni.
W tytule wykładu zawarta jest aluzja do twórczości pisarzy, na których Vincenz się wzorował: Platona i Dantego. To właśnie w ich rozważaniach, wyrastających z tradycji pitagorejskiej, znalazł ugruntowanie dla swoich pomysłów. W wizji pisarza właściwym źródłem muzyki huculskiej jest górski pejzaż – żywioły powietrza, ognia, wody, ziemi, ale również zwierzęta i rośliny ten świat zasiedlające. One same jednak, przeniknięte światłem słońca, zdają się ujawniać głębsze pochodzenie harmonijnych dźwięków – kosmiczne właśnie. Pitagorejska muzyka sfer nie jest jednak ostateczną odpowiedzią na pytanie o źródło harmonii mundi, w bardzo subtelnych aluzjach pisarz odwołuje się do bliskiej Dantemu tradycji mistycznej, w której właściwym źródłem muzyki wydaje się światło. Tym samym pisarz przypomina współczesnemu światu o dawnych prawdach, dostępnych dla uważnego słuchacza jedynie w otoczeniu natury, a szczególnie w pejzażu górskim. Dostrzec tu można ważny głos włączający się w aktualne dyskusje badaczy tradycji oralnej, etnomuzykologów i antropologów dźwięku. Vincenz pozostaje przy tym wciąż zbyt mało docenionym literackim stylistą, pisarzem potrafiącym inspirować różnorakie zjawiska artystyczne i kulturowe wśród przyszłych pokoleń.
Wykład będzie transmitowany na stronie
Information
See also
MUTE 3: Fani, przeboje i sceny
Trzecia edycja ogólnoploskiej konferencji naukowej poświęconej badaniom nad muzyką popularną.
Homo agens Stanisława Vincenza
„Homo agens Stanisława Vincenza” jest hasłem wywoławczym, które zostało zainspirowane współczesnym doświadczeniem pandemii jako czasu wymagającego działania. Dystans społeczny, izolacja i lockdown stały się udziałem większości ludzi na świecie, a jednocześnie wszyscy byliśmy i jesteśmy świadkami spektakularnej i poruszającej aktywności jednostek, grup zawodowych i społeczeństw. Co zapamiętamy z tych przeciągających się miesięcy zarazy? Czego się dowiemy o sobie i ludzkich wspólnotach?
Stanisław Vincenz – Czarnohora: miejsce i nie-miejsce
W pięćdziesiątą rocznicę śmierci Stanisława Vincenza mamy zaszczyt zaprosić Państwa na konferencję naukową poświęconą refleksji nad życiem, twórczością i oddziaływaniem społecznym i kulturowym autora cyklu Na wysokiej połoninie.
Wykład otwarty Tatry Mieczysława Karłowicza. Między romantyzmem a modernizmem
Pracownia Badań Humanistycznych nad Problematyką Górską UWr zaprasza na pierwszy w tym roku wykład otwarty, który wygłosi Prof. dr hab. Małgorzata Łoboz. Tematem wykładu będą Tatry Mieczysława Karłowicza. Wykład odbędzie się 26 lutego 2020 r. w Instytucie Filologii Polskiej UWr (pl. Nankiera 15, Wrocław) o godz. 18.00 w sali 121. Podobnie jak wykłady poprzednie będzie on transmitowany na stronie https://www.facebook.com/glkuwr