Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data wydarzenia: 04.05.2017 g.09:00 - 05.05.2017 g.14:00
Data dodania: 15.03.2017

Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturalnym

Typ wydarzenia:
Konferencja
Miejscowość:
Białystok

Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód”, Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, Katedra Literatury Ukraińskiej Narodowego Odeskiego Uniwersytetu im. Illi Miecznikowa oraz Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego mają zaszczyt zaprosić na III Międzynarodową Konferencję Naukową z cyklu „Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturalne”.

Tematem III konferencji będzie: Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturalnym. Konferencja odbędzie się w Białymstoku w dniach 4–5 maja 2017 roku.

Bezpośrednim impulsem tegorocznej Konferencji są historyczne związki miast polskich z Odessą. Założycielem słynnego Konserwatorium w Odessie był Polak, Witold Maliszewski (1873–1939), z kolei liczni muzycy z Odessy występowali w Polsce. Oba miasta, Odessę i Białystok, łączy też pasja operowa. Słynna Opera Odeska znana jest na całym świecie. W 2012 roku otwarto w Białymstoku nowy gmach Opery i Filharmonii Podlaskiej (przy ul. Odeskiej).

Interesować nas szczególnie będą następujące zagadnienia badawcze:

  • Literackie świadectwa ukraińsko-polskich związków muzycznych.
  • Opera jako temat, motyw w utworach literackich pogranicza kulturowego polsko-ukraińskiego.
  • Historia ukraińsko-polskich kontaktów muzycznych.
  • Muzyka i opera w literaturze ukraińskie i polskiej w kontekście wzajemnych związków kulturowych Polski i Europy Środkowo-Wschodniej.
  • Motywy ukraińskie i polskie w libretcie operowym.
  • Opera, muzyka, teatr muzyczny w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, nad Bałtykiem i Morzem Czarnym.

Przewidujemy wpisowe w wysokości 350 zł. Pokrywa ono koszty wyżywienia i druku monografii pokonferencyjnej. Nie pokrywa kosztu noclegu [organizatory zaproponują noclegi w przystępnych cenach]. Zgłoszenia prosimy przesyłać do 15 marca na adres: jlawski@wp.pl.
Recenzowana, punktowana monografia ukaże się w 2018 roku.

Serdecznie zapraszamy na Konferencję do Białegostoku!
Prof. Natalia Maliutina i Prof. Jarosław Ławski

Komitet organizacyjny konferencji:

  • prof. Jarosław Ławski – Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku
  • prof. Natalia Maliutina – Katedra Literatury Ukraińskiej (Odessa)
  • dyr. Jolanta Gadek – Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego
  • prof. Oksana Szupta-Wiazowska – Katedra Literatury Ukraińskiej (Odessa)
  • dr Iryna Neczytaliuk – Katedra Literatury Ukraińskiej (Odessa)
  • dr hab. Anna Janicka – Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku
  • prof. Jarosław Poliszczuk – Kijowski Uniwersytet im. Borisa Hrinczenki
  • dr Grzegorz Czerwiński – Katedra Rosyjskiej Literatury Współczesnej (Białystok)
  • dr Marcin Bajko – Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” UwB
  • dr Łukasz Zabielski – Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego
  • dr Michał Siedlecki – Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego

Informacje

Data zgłaszania prelegentów:
10.04.2017 21:30
Data zgłaszania uczestników:
10.04.2017 21:30

Zobacz także

27.04.2015

VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm

Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur

27.04.2015

Wielkie Pomorze - społeczności i narody

 

27.05.2015

Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej

Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.

27.05.2015

Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze

Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.);  • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia. 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.