Polish Studies Bulletin

Event

Date of the event: 04.05.2017 g.09:00 - 05.05.2017 g.14:00
Added on: 15.03.2017

Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturalnym

Type of the event:
Conference
City or town:
Białystok

Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód”, Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, Katedra Literatury Ukraińskiej Narodowego Odeskiego Uniwersytetu im. Illi Miecznikowa oraz Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego mają zaszczyt zaprosić na III Międzynarodową Konferencję Naukową z cyklu „Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturalne”.

Tematem III konferencji będzie: Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturalnym. Konferencja odbędzie się w Białymstoku w dniach 4–5 maja 2017 roku.

Bezpośrednim impulsem tegorocznej Konferencji są historyczne związki miast polskich z Odessą. Założycielem słynnego Konserwatorium w Odessie był Polak, Witold Maliszewski (1873–1939), z kolei liczni muzycy z Odessy występowali w Polsce. Oba miasta, Odessę i Białystok, łączy też pasja operowa. Słynna Opera Odeska znana jest na całym świecie. W 2012 roku otwarto w Białymstoku nowy gmach Opery i Filharmonii Podlaskiej (przy ul. Odeskiej).

Interesować nas szczególnie będą następujące zagadnienia badawcze:

  • Literackie świadectwa ukraińsko-polskich związków muzycznych.
  • Opera jako temat, motyw w utworach literackich pogranicza kulturowego polsko-ukraińskiego.
  • Historia ukraińsko-polskich kontaktów muzycznych.
  • Muzyka i opera w literaturze ukraińskie i polskiej w kontekście wzajemnych związków kulturowych Polski i Europy Środkowo-Wschodniej.
  • Motywy ukraińskie i polskie w libretcie operowym.
  • Opera, muzyka, teatr muzyczny w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, nad Bałtykiem i Morzem Czarnym.

Przewidujemy wpisowe w wysokości 350 zł. Pokrywa ono koszty wyżywienia i druku monografii pokonferencyjnej. Nie pokrywa kosztu noclegu [organizatory zaproponują noclegi w przystępnych cenach]. Zgłoszenia prosimy przesyłać do 15 marca na adres: jlawski@wp.pl.
Recenzowana, punktowana monografia ukaże się w 2018 roku.

Serdecznie zapraszamy na Konferencję do Białegostoku!
Prof. Natalia Maliutina i Prof. Jarosław Ławski

Komitet organizacyjny konferencji:

  • prof. Jarosław Ławski – Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku
  • prof. Natalia Maliutina – Katedra Literatury Ukraińskiej (Odessa)
  • dyr. Jolanta Gadek – Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego
  • prof. Oksana Szupta-Wiazowska – Katedra Literatury Ukraińskiej (Odessa)
  • dr Iryna Neczytaliuk – Katedra Literatury Ukraińskiej (Odessa)
  • dr hab. Anna Janicka – Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku
  • prof. Jarosław Poliszczuk – Kijowski Uniwersytet im. Borisa Hrinczenki
  • dr Grzegorz Czerwiński – Katedra Rosyjskiej Literatury Współczesnej (Białystok)
  • dr Marcin Bajko – Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” UwB
  • dr Łukasz Zabielski – Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego
  • dr Michał Siedlecki – Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego

Information

Application deadline for speakers:
10.04.2017 21:30
Application deadline for participants:
10.04.2017 21:30

See also

27.04.2015

VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm

Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur

27.04.2015

Wielkie Pomorze - społeczności i narody

 

27.05.2015

Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej

Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.

27.05.2015

Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze

Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.);  • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia. 

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.