Wydarzenie
Popkultura i stereotypy
Popkultura i stereotypy
Można powiedzieć, że popkultura składa się ze stereotypów. Czasem wykorzystuje się je jako podstawę całej historii, niejako sposób przedstawienia postaci, a innym razem to motywacja dla masowej produkcji. Bardzo często się je dostrzega, ale pomimo ich powszechności oraz czytelności wykorzystywanych schematów teksty kultury nie przestają być popularne i zdobywać nowych zwolenników. Więcej nawet – w wielu przypadkach gra ze stereotypami jest tym, co decyduje o artystycznym i komercyjnym sukcesie danej produkcji.
Stereotypy nie zawsze jednak są odbierane identycznie, a ich funkcja zmienia się w zależności od medium, konwencji, gatunku, odbiorcy docelowego i celu narracji. Ten sam stereotyp na tumblrze będzie funkcjonował inaczej niż w kinowym blockbusterze. Tymczasem odbiorcy różnych mediów często są ze sobą tożsami, a jednak kieruje się do nich komunikaty korzystające z analogicznych stereotypów w odmienny sposób i w innym celu – prowokuje to pytania o źródła obecności danych stereotypów w popkulturze, a także ich funkcję oraz celowość. Dlatego mamy nadzieję na podjęcie próby zbadania fenomenu stereotypu i stereotypizacji w popkulturze rozumianej jak najszerzej.
Wierzymy, że perspektywy badaczy z różnych gałęzi nauki przyczynią się do stworzenia jak najszerszego obrazu tego zagadnienia, dlatego też do udziału w konferencji zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników nauki reprezentujących takie dyscypliny jak: literaturoznawstwo, kulturoznawstwo, antropologia, socjologia, filmoznawstwo, marketing czy ludologia.
Zgłoszenia: formularz zgłoszeniowy
Miejsce: CaféTHEA (Przejście Żelaźnicze 4, Wrocław)
Opłata konferencyjna: brak
Kontakt: popkulturaistereotypy@gmail.com
Przewidywany czas wystąpienia: 20 minut
Języki konferencji: polski, angielski
Proponowane zagadnienia:
- Stereotyp jako mechanizm poznawczy
- Filmy, animacje i seriale a tworzące je stereotypy
- Subwersje stereotypów
- Literackie stereotypy
- Stereotypowość muzyki popularnej
- Dyskurs publiczny a stereotypy
- Stereotypy w grach komputerowych i komiksach
- Fenomen stereotypu
- Stereotyp w perspektywie gender studies
- Funkcjonalność i celowość stereotypów
- Recepcja stereotypu
- Stereotyp w języku
- Pochodzenie stereotypów w nowych formach twórczości
- Stereotypy w mediach społecznościowych
- Stereotypizacja a mitologizacja w popkulturowych reinterpretacjach mitów
- Stereotypy w Internecie
Organizatorem konferencji jest Studenckie Koło Badaczy Popkultury “Trickster” działające przy Uniwersytecie Wrocławskim.
Komitet organizacyjny:
- Jakub Wieczorek
- Kamila Zielińska
- Karolina Zwierzyńska
- Agata Hryceniak
- Alicja Cimała
- Magdalena Jankowska
Głównymi partnerami konferencji są Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej “Trickster” oraz CaféTHEA.
Informacje
Zobacz także
Ikony popkultury. Ogólnopolska konferencja naukowa
Mimo niewątpliwej masowości, którą tradycyjnie przypisuje się kulturze popularnej, wykształcają się na jej polu zjawiska będące swego rodzaju wariacją na temat modernistycznej kategorii Autora, jak również osobliwie pojętego kanonu. Bohaterowie, twórcy, popularni autorzy, kreacje aktorskie, motywy muzyczne, charakterystyczne sceny czy innowacyjne rozwiązania gatunkowe – wszystko to cechuje się pewną kultowością czy wręcz ikonicznością, która nadbudowuje się nad językiem popkultury, wzbogacając go o kolejne znaczenia, nawiązania, konteksty i parafrazy. Ikony kultury popularnej wpływają również na rozpoznawalność poszczególnych marek, a co za tym idzie – ich sukces rynkowy. Konferencja ma na celu pokazanie wielu różnych sposobów kreowania i funkcjonowania ikon popkultury w możliwie jak najszerszym oglądzie. Chcemy się zastanowić, na czym polega mechanizm nadawania im statusu „kultowych”, na jakich zasadach funkcjonują one w zbiorowej świadomości oraz co mogą powiedzieć o konsumentach popkultury. Do nadsyłania referatów zapraszamy kulturoznawców, literaturoznawców, medioznawców, religioznawców, filozofów, psychologów, historyków, historyków sztuki, socjologów i wszystkich innych przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych. Interesują nas zarówno referaty natury ogólnej czy też teoretycznej, jak również studia poszczególnych przykładów ikon popkultury. Proponowane tematy: – ikony popkultury a tradycja – system gwiazdorski kina i literatury; – ikony muzyki popularnej; – kultowość wobec zmieniających się trendów i mód w popkulturze; – autor jako gwiazda; – ikona popkultury jako narzędzie promocji; – ikoniczność gier wideo; – aktor/reżyser jako determinanta jakości dzieła; – ikony kina gatunkowego; – ikoniczne rozwiązania formalne w kinie i literaturze; – ikoniczność wielkich systemów rozrywkowych; – ikony kultury alternatywnej.
Obrazy choroby w języku i kulturze / Representations of illness in culture and language
Organizator: Katedra Filologii Angielskiej Wydział Filologiczno-Historyczny Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Filia w Piotrkowie Trybunalskim
Wokół terminologii: teoria, dydaktyka i praktyka
Organizator: Instytut Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego
II Ogólnopolska konferencja studencko-doktorancka „Język jako świadectwo kultury. Język. Kultura. Społeczeństwo”
Studenckie Koło Naukowe Dialektologiczne, Wydziałowa Rada Samorządu Studentów Wydziału Humanistycznego oraz Uczelniana Rada Samorządu Studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach zapraszają studentów i doktorantów na ogólnopolską konferencję naukową pod nazwą „Język jako świadectwo kultury. Język. Kultura. Społeczeństwo”. Odbędzie się ona 3 kwietnia 2017 roku w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Konferencja jest adresowana do młodych badaczy dziedzin humanistyki z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i innych dyscyplin naukowych.