Postać w kulturze wizualnej
Szanowni Państwo!
Z wielką przyjemnością zapraszamy Państwa do udziału w konferencji „Postać w kulturze wizualnej", organizowanej przez Instytut Polonistyki i Logopedii oraz Katedrę Filologii Angielskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Konferencja odbędzie się w dniach 11-13 V 2017 roku. Mamy nadzieję, że tematyka naszego interdyscyplinarnego spotkania przyciągnie uwagę osób pasjonujących się kulturą, sztuką, mediami, literaturą, językiem, socjologią, psychologią i innymi naukami, i że inspiracją dla referatów okażą się sugerowane poniżej (i powyżej) idee, skojarzenia, ramy i kategorie.
POSTAĆ W KULTURZE WIZUALNEJ
- Co (obiekt oglądalny, człowiekopodobny)?
- Gdzie (literatura, sztuka, teatr/opera, film, TV, komiks, gra komputerowa)?
- Jak (procesy/zabiegi, manipulacje/machinacje)?
- Dlaczego (funkcje, konsekwencje, recepcja)?
POSTAĆ
- kategoria narracyjna, archetypalna, post-mityczna, przestrzenna, czasowa, emocjonalna;
- typy: radykalny, front(wo)man, wypełniacz, toksyczny, żyjący przeszłością, władca, pionek, łamacz reguł, łamacz łamaczy reguł, parias/misiewicz systemu, ironiczny, egzystencjalny, obolały, ekspansywny, wykluczony, otwarty, dwuznaczny, wieloznaczny, cepopodobny, zamknięty;
- konwencje: między (stereo)typem a dziwadłem, ideałem a koszmarem;
- w świecie realnym/symulowanym: historia, polityka, wspólnota, układ, ślep(aw)y los;
- w podróży czy przestała uciekać; rozsadziła ramy czy się w nich skuliła; nawiedza czy znika;
- w tekście, poza tekstem, w gatunku, między gatunkami, w medium, w medialnej hybrydzie (hubris w hybris), w zbiorowej świadomości/pamięci;
- postać vs aktor - aktor jako tekst, obżeranie się postaciami, celebra celebrytyzmu;
- ludź/nie-ludź/trans-ludź; wiecznie żywa, trochę zdechła;
- jak odzwierciedla kiedy (nie) odzwierciedla (przez lustra, szyby, ekrany, filtry);
PROCESY/ZABIEGI, MANIPULACJE/MACHINACJE
- recykling/wyobrażenie na nowo/reanimacja;
- transpozycja czasoprzestrzenna;
- zabawa/gra postacią; ograniczenia repertuarowe; wcielanie się w postać;
- rzucanie/palenie mostów w procesie adaptacji - międzygeneracyjne ciepełko/furia;
- odkrywanie/zagrzebywanie postaci;
- formatowanie/dopasowywanie: wygładzanie/przycinanie/patroszenie/nadziewanie postaci;
- niszczenie/nicowanie/odbrązowienie/pacykowanie; postacie rozwojowe i uwsteczniające;
- kogo więcej/kogo mniej; absencja problematyczna/wymarzona/nieprzepracowana;
FUNKCJE/KONSEKWENCJE/RECEPCJA
- ozdobna, estetyczna;
- okopywanie (się) gatunku;
- objaśnianie/znajdowanie klucza;
- rzucanie światła na postać (agendy, intencje);
- hołd: autorom, bajkom, mitom; nostalgia za rzeczywistością wymyśloną, nieprzeżytą;
- ideologia a opowiadanie obrazem;
- tzw. repurposing (nowe życie, stare problemy);
- schemat oczekiwań (lęk/ekstaza, nadmuchiwanie balonu, zachwyt, zawód, hejt);
- filtrowanie postaci (odbiorcze nisze, uprzedzenia, przyzwolenia);
- postacie godne i niegodne uwagi - elitarny (po)smak czy absmak;
- pełnia życia, śmierć czy wegetacja? - autorów, widzów, tekstów.
O zgłoszenia tematów i abstraktów (do 1000 znaków) prosimy do 31 stycznia 2017 roku na adres mailowy: <serialeolsztyn@gmail.com>. Zastrzegamy sobie prawo selekcji zgłoszonych propozycji. Planowany czas wygłaszania referatu nie powinien przekraczać 20 minut. Opłata konferencyjna w wysokości 300 złotych pokrywa koszty materiałów konferencyjnych, uroczystej kolacji (11 V), obiadu (12 V), barku kawowego i publikacji pozytywnie zrecenzowanych materiałów.
Komitet naukowo-organizacyjny: Alina Naruszewicz-Duchlińska, Daria Bruszewska-Przytuła, Monika Cichmińska, Anna Krawczyk-Łaskarzewska, Piotr Przytuła.