Wydarzenie
XIII Humanistyczny Wiatr od Morza. Cielesność i duchowość. Opozycja czy dopełnienie?
Katedra Filologii Polskiej Akademii Pomorskiej w Słupsku zaprasza na Ogólnopolską Konferencję Naukową, pt. „XIII Humanistyczny Wiatr od Morza. Cielesność i duchowość. Opozycja czy dopełnienie?”.
Konferencja odbędzie się w dniach 2-4 czerwca 2022 roku w Ustce.
Konferencja nasza jest skierowana do literaturoznawców, językoznawców, kulturoznawców, antropologów kultury, filozofów, dydaktyków oraz wszystkich tych, którzy znajdą coś ciekawego dla siebie w zaproponowanym temacie obrad.
We współczesnym dyskursie humanistyczno-społecznym pytania o ciało i cielesność, to pytania o podmiotowość człowieka i jego tożsamość. Również problematyka duchowości leży u podstaw humanistyki, stanowiąc punkt wyjścia badań nad niematerialnym wymiarem rzeczywistości, łączącym tradycję ze współczesnością.
Interesować nas będą rozważania natury ogólnej, związane z dylematem cielesności i duchowości człowieka, doświadczanie ciała i cielesności; ciało jako podmiot i przedmiot, Obecne wymiary duchowości, ciała i cielesności w sferze sacrum i profanum. Ciało i cielesność w doświadczeniach granicznych, ciało i cielesność jako specyficzny warunek podmiotowości a także kulturowe uwarunkowania doświadczania ciała i cielesności, obecność i nieobecność ciała i cielesności w edukacji.
Konceptualizacja ciała, cielesności i duszy w kulturze tradycyjnej – w folklorze, obrzędach, rytuałach i wierzeniach. dylemat cielesności i duchowości natury ludzkiej, egzystencjalna problematyka ciała i duszy, zwłaszcza w odniesieniu do zjawiska śmierci.
Duchowość i cielesność w języku, w ujęciu etymologicznym, z punktu widzenia analizy leksykalno-semantycznej, we frazeologii, w słowotwórstwie, antroponimii, w ujęciu etnolingwistycznym.
Zapraszam serdecznie
Organizator konferencji
dr Grażyna Różańska
Informacje
Zobacz także
Cielesność w romantyzmie polskim i europejskim
Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Cielesność w romantyzmie polskim i europejskim, która odbędzie się w dniach 27–28 października 2022 roku.
Od stóp do głów. Ciało i cielesność w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej / ogólnopolska konferencja naukowa
Koło Naukowe Baśni, Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej i Fantastyki UW zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową „Od stóp do głów. Ciało i cielesność w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej”, która odbędzie się na Wydziale Polonistyki, Krakowskie Przedmieście 26/28 w Warszawie, w dniach 5-6 maja 2023 r.
Kategoria ciała w kulturze
Szanowni Państwo,
Cięcie ciał. Ruchome obrazy
Cięcie ciał. Ruchome obrazy, 12–13 czerwca 2017, Instytut Kultury Polskiej Uniwersytet Warszawski Ruchome obrazy służą do przedstawiania/wizualizowania ciał, w procesie tym fragmentaryzując je i zarazem scalając. Ukazują ich wnętrza, otwierają je przed naszymi oczami, analizują i prześlizgują się po powierzchni; bywają także rozumiane jako odcieleśniające i odbierające materialność. Ciała w kinie, zwłaszcza te wizualizowane z wykorzystaniem narzędzi animacji czy technik cyfrowych, wydają się pozbawione ciężaru i wolne od praw fizyki. Podobnie wieloznaczny charakter ma refleksja nad ciałem obrazu i cielesnością widza. Z jednej strony chętnie mówimy o materialności taśmy filmowej, którą w ostatnich dziesięcioleciach powszechnie zastępują „niematerialne” nośniki cyfrowe. Na ile jednak jest to jedynie metaforyzacja, która ukierunkowuje i upraszcza nasze myślenie o obrazach cyfrowych? Ponadto, to właśnie media elektroniczne umożliwiły wyjątkowe zbliżenie ciał i obrazów, dzięki wykorzystaniu coraz lżejszych urządzeń rejestrujących, ekranów dotykowych, przenośnych odtwarzaczy i wreszcie coraz doskonalszych technik wizualizacji w medycynie. Tymczasem sam widz kinowy nadal postrzegany bywa jako bezcielesny, tożsamy jedynie z abstrakcyjnie ujmowanym zmysłem wzroku; to także uproszczenie, które można podać w wątpliwość. Podczas konferencji dyskutować będziemy o problemie cielesności w relacji do ruchomych obrazów: artystycznych, naukowych i przynależnych do kultury popularnej. Tytułowe „cięcie ciał” zwraca uwagę na jednoznaczność i procesualność ingerencji ruchomego obrazu w ciało, wynikające z samej jego natury. Tę jednak naturę – nieuchwytne ciało ruchomego obrazu – także chcielibyśmy poddać refleksji. Zapraszamy do zgłaszania referatów wpisujących się w poniższe bloki tematyczne: