Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data wydarzenia: 12.05.2016 g.18:00
Data dodania: 06.05.2016

Zofia Romanowiczowa. Kanon literatury polskiej dla wtajemniczonych

Typ wydarzenia:
Spotkanie autorskie
Miejscowość:
Łódź
Organizatorzy:
Grupy docelowe:
Studenci, Doktoranci, Samodzielni Pracownicy Naukowi, Dydaktycy, Inni

Zapraszamy na spotkanie z prof. Arkadiuszem Morawcem, autorem książki o Zofii Romanowiczowej, jednej z najlepszych polskich pisarek (i pisarzy) XX wieku, nieznanej szerzej polskiemu czytelnikowi.
W rozmowie wezmą udział także prof. Marzena Woźniak-Łabieniec (prowadzenie) i dr Natalia Królikowska.

Zofia Romanowiczowa urodziła się w 1922 roku, była więźniarką hitlerowskich obozów zagłady, po wojnie mieszkała w Paryżu. Wraz z mężem, Kazimierzem Romanowiczem, założyła księgarnię i wydawnictwo Libella oraz Galerię Lambert, miejsca stanowiące jedne z najważniejszych emigracyjnych ośrodków kultury do połowy lat 90. Pisała przede wszystkim powieści psychologiczne poświęcone przeżyciom obozowym i problemom życia na emigracji, wśród nich „Baśkę i Barbarę”, „Przejście przez Morze Czerwone”, „Łagodne oko błękitu”.

Spotkanie odbędzie się w Centrum Dialogu im. Marka Edelmena przy ul. Wojska Polskiego w Łodzi. Wstęp wolny.

 

Zobacz także

27.04.2015

VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm

Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur

27.04.2015

Wielkie Pomorze - społeczności i narody

 

27.05.2015

Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej

Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.

27.05.2015

Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze

Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.);  • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia. 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.