Numer czasopisma
Dzieciństwo, dorastanie i technologia – wokół kultury (dla) pokolenia Z i generacji Alfa
W najnowszym numerze podejmujemy wieloaspektowy i w dużej mierze kontrowersyjny temat relacji między dzieciństwem i adolescencją a nowymi technologiami oraz mediami społecznościowymi w kontekście kultury (dla) młodych odbiorców i odbiorczyń.
Kultura pokolenia Z zyskała miano usieciowionej oraz partycypacyjnej (choć tymi terminami operował już m.in. Henry Jenkins w latach 90. XX wieku i na początku XXI stulecia). Młodzi ludzie nie są już tylko jej odbiorcami, lecz także współtwórcami. Uczestniczą w niej (włącznie z czytaniem, ale też tworzeniem utworów literackich) za pośrednictwem ekranów smartfonów, tabletów i laptopów. Jednocześnie zaś teksty kultury ukazujące XXI-wieczne dzieciństwo i dorastanie – szczególnie te adresowane do pokolenia Z, a także do najmłodszych z tzw. generacji Alfa, urodzonych już po 2010 roku – przedstawiają życie młodych bohaterów i bohaterek w stechnicyzowanym, cyfrowym świecie. Dialog rzeczywistości z odzwierciedlającymi ją i wpływającymi na nią tekstami kultury wyraźnie widać m.in. w skrajnych podejściach – i ich kulturowych obrazach – do nowoczesnych technologii: z jednej strony bezkrytycznie entuzjastycznych, z drugiej zaś – opartych na obawach i niechęci, nieraz noszących znamiona technofobii.
Osoby urodzone na przełomie XX i XXI wieku dużo czasu spędzają w sieci, przy czym nie tylko odbierają, lecz przede wszystkim kreują treści internetowe. Co się z tym wiąże, w bardziej zaangażowany i zmediatyzowany sposób reagują na nurtujące je problemy – tak osobiste, jak i społeczne, kulturowe czy polityczne – dotyczące m.in. zdrowia psychicznego, równości (tożsamość genderowa i psychoseksualna, pochodzenie etniczne, niepełnosprawność), kryzysu demokracji czy katastrofy klimatycznej, o czym można przeczytać m.in. w raporcie Poznaj polską generację Z przygotowanym przez zespół Facebooka. Równolegle toczą się dyskusje na temat wpływu coraz to nowszych technologii na rozwój dzieci i młodzieży. Ów wpływ jak dotąd pozostaje jednak zbadany w niewielkim stopniu w kontekście kultury: jej odbierania, tworzenia, przekształcania, rewolucjonizowania, redefiniowania itd. Współautorzy i współautorki najnowszego numeru Dzieciństwa. Literatury i Kultury podjęli się więc zadania częściowego wypełnienia tej luki badawczej.
Spis treści
Od redakcji
STUDIA / STUDIES
Karol Jachymek
Co jest złego w pozytywnym internecie? O debacie wokół praktyk medialnych młodych osób
Natalia Bednarska
Czy korzystanie z mediów to przyczyna czy skutek problemów edukacyjnych dzieci i młodzieży – głos w dyskusji
Katharina J. Rohlfing, Eugenia Wildt, Nils F. Tolksdorf
Language Learning with Media and Technology in (Early) Childhood
Jadwiga Mik
„Całkiem szybka ewolucja”. Wstęp do analizy okołopandemicznych przemian społecznych obiegów literatury młodzieżowej w Polsce
Agnieszka Całek
#PandoraGate – dziennikarze, którzy się poddali. Analiza przekazów profesjonalnych mediów internetowych o aferze pedofilskiej wśród polskich influencerów
Piotr Prósinowski, Piotr Krzywdziński
Neonowy panteon. O queerowej mitologii w wybranych grach wideo i innych formach popkultury
Anna Kobylowska
Intersectionality of Queer Female Characters in Alice Oseman’s Young Adult Series of Graphic Novels Heartstopper
Dominika Elżbieta Psujek
Literacki obraz dorastania w świecie nowych technologii we współczesnej literaturze dla młodzieży na przykładzie powieści Clémentine Beauvais Pasztety, do boju!
ROZMOWY / TALKS
„Książka może być pomostem w budowaniu porozumienia”. Rozmowa z Joanną Piekarską
VARIA
Mikołaj Głos
Od ofiarności do (nie)zależności. Interpretacja mitu o Demeter i Korze-Persefonie w postfeministycznych retellingach new adult
ARTYKUŁY RECENZYJNE / REVIEW ARTICLES
Olga Bukhina
Imaginary Geography of Children’s Books: Adding One More Dimension Jackson, K. M., & West, M. I. (Eds.). (2022). Storybook worlds made real: Essays on the places inspired by children’s narratives. McFarland.
Informacje
Ostatnio dodane numery
Dzieciństwo. Literatura i Kultura | 6(1) | 2024
Dzieciństwo. Literatura i Kultura | 2(2) | 2020
Dzieciństwo. Literatura i Kultura | 2(1) | 2020
Dzieciństwo. Literatura i Kultura | 1(2) | 2019
Zobacz także
Dzieciństwo. Literatura i Kultura | 1(2) | 2019
Tytuł numeru: Dzieciństwo w tłumaczeniu. Teksty kultury dla młodych odbiorców w przekładzie międzyjęzykowym/Tom 1 Nr 2 (2019):
Zapraszamy do lektury kolejnego numeru czasopisma naukowego „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, półrocznika wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego:https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/dlk/issue/view/33. Temat wydania to Dzieciństwo w tłumaczeniu. Teksty kultury dla młodych odbiorców w przekładzie międzyjęzykowym, a w środku można znaleźć trzynaście artykułów autorstwa polskich i zagranicznych badaczy oraz badaczek.
Dzieciństwo. Literatura i Kultura | 2(2) | 2020
Tytuł numeru: Przełamywanie antropocentryzmu w tekstach kultury dziecięcej i młodzieżowej / Tom 2 Nr 2 (2020)
Zapraszamy do lektury kolejnego numeru czasopisma naukowego „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, półrocznika wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego: https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/dlk/issue/view/48. Temat przewodni to Przełamywanie antropocentryzmu w tekstach kultury dziecięcej i młodzieżowej, a w numerze opublikowano jedenaście artykułów.
Dzieciństwo. Literatura i Kultura | 1(1) | 2019
Tytuł numeru: Filmowe i serialowe adaptacje literatury dziecięcej i młodzieżowej w XXI wieku
Zapraszamy do lektury pierwszego numeru czasopisma naukowego „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, półrocznika wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego: https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/dlk/issue/view/18. Temat wydania to Filmowe i serialowe adaptacje literatury dziecięcej i młodzieżowej w XXI wieku, a w środku można znaleźć czternaście artykułów autorstwa polskich i zagranicznych badaczy oraz badaczek.