Polish Studies Newsletter

Journal issue no.

Added on: 28.10.2024
Literature studies

Dzieciństwo, dorastanie i technologia – wokół kultury (dla) pokolenia Z i generacji Alfa

Journals:
ISSN:
2657-9510

Kultura pokolenia Z zyskała miano usieciowionej oraz partycypacyjnej (choć tymi terminami operował już m.in. Henry Jenkins w latach 90. XX wieku i na początku XXI stulecia). Młodzi ludzie nie są już tylko jej odbiorcami, lecz także współtwórcami. Uczestniczą w niej (włącznie z czytaniem, ale też tworzeniem utworów literackich) za pośrednictwem ekranów smartfonów, tabletów i laptopów. Jednocześnie zaś teksty kultury ukazujące XXI-wieczne dzieciństwo i dorastanie – szczególnie te adresowane do pokolenia Z, a także do najmłodszych z tzw. generacji Alfa, urodzonych już po 2010 roku – przedstawiają życie młodych bohaterów i bohaterek w stechnicyzowanym, cyfrowym świecie. Dialog rzeczywistości z odzwierciedlającymi ją i wpływającymi na nią tekstami kultury wyraźnie widać m.in. w skrajnych podejściach – i ich kulturowych obrazach – do nowoczesnych technologii: z jednej strony bezkrytycznie entuzjastycznych, z drugiej zaś – opartych na obawach i niechęci, nieraz noszących znamiona technofobii.

Osoby urodzone na przełomie XX i XXI wieku dużo czasu spędzają w sieci, przy czym nie tylko odbierają, lecz przede wszystkim kreują treści internetowe. Co się z tym wiąże, w bardziej zaangażowany i zmediatyzowany sposób reagują na nurtujące je problemy – tak osobiste, jak i społeczne, kulturowe czy polityczne – dotyczące m.in. zdrowia psychicznego, równości (tożsamość genderowa i psychoseksualna, pochodzenie etniczne, niepełnosprawność), kryzysu demokracji czy katastrofy klimatycznej, o czym można przeczytać m.in. w raporcie Poznaj polską generację Z przygotowanym przez zespół Facebooka. Równolegle toczą się dyskusje na temat wpływu coraz to nowszych technologii na rozwój dzieci i młodzieży. Ów wpływ jak dotąd pozostaje jednak zbadany w niewielkim stopniu w kontekście kultury: jej odbierania, tworzenia, przekształcania, rewolucjonizowania, redefiniowania itd. Współautorzy i współautorki najnowszego numeru Dzieciństwa. Literatury i Kultury podjęli się więc zadania częściowego wypełnienia tej luki badawczej.

List of contents

Od redakcji 

STUDIA / STUDIES

Karol Jachymek

Co jest złego w pozytywnym internecie? O debacie wokół praktyk medialnych młodych osób 

Natalia Bednarska

Czy korzystanie z mediów to przyczyna czy skutek problemów edukacyjnych dzieci i młodzieży – głos w dyskusji

Katharina J. Rohlfing, Eugenia Wildt, Nils F. Tolksdorf

Language Learning with Media and Technology in (Early) Childhood 

Jadwiga Mik

„Całkiem szybka ewolucja”. Wstęp do analizy okołopandemicznych przemian społecznych obiegów literatury młodzieżowej w Polsce 

Agnieszka Całek

#PandoraGate – dziennikarze, którzy się poddali. Analiza przekazów profesjonalnych mediów internetowych o aferze pedofilskiej wśród polskich influencerów

Piotr Prósinowski, Piotr Krzywdziński

Neonowy panteon. O queerowej mitologii w wybranych grach wideo i innych formach popkultury 

Anna Kobylowska

Intersectionality of Queer Female Characters in Alice Oseman’s Young Adult Series of Graphic Novels Heartstopper

Dominika Elżbieta Psujek

Literacki obraz dorastania w świecie nowych technologii we współczesnej literaturze dla młodzieży na przykładzie powieści Clémentine Beauvais Pasztety, do boju! 

ROZMOWY / TALKS

„Książka może być pomostem w budowaniu porozumienia”. Rozmowa z Joanną Piekarską

VARIA

Mikołaj Głos

Od ofiarności do (nie)zależności. Interpretacja mitu o Demeter i Korze-Persefonie w postfeministycznych retellingach new adult 

ARTYKUŁY RECENZYJNE / REVIEW ARTICLES

Olga Bukhina

Imaginary Geography of Children’s Books: Adding One More Dimension Jackson, K. M., & West, M. I. (Eds.). (2022). Storybook worlds made real: Essays on the places inspired by children’s narratives. McFarland. 

Information

Published on:
30.09.2024
Added on:
28 October 2024; 12:16 (Iwona Przybysz)
Edited on:
28 October 2024; 12:17 (Iwona Przybysz)

Recently added issues


See also

15.02.2020
Literature studies

Dzieciństwo. Literatura i Kultura | 1(2) | 2019

Journal issue title: Dzieciństwo w tłumaczeniu. Teksty kultury dla młodych odbiorców w przekładzie międzyjęzykowym/Tom 1 Nr 2 (2019):

Zapraszamy do lektury kolejnego numeru czasopisma naukowego „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, półrocznika wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego:https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/dlk/issue/view/33. Temat wydania to Dzieciństwo w tłumaczeniu. Teksty kultury dla młodych odbiorców w przekładzie międzyjęzykowym, a w środku można znaleźć trzynaście artykułów autorstwa polskich i zagranicznych badaczy oraz badaczek.

11.03.2021
Literature studies

Dzieciństwo. Literatura i Kultura | 2(2) | 2020

Journal issue title: Przełamywanie antropocentryzmu w tekstach kultury dziecięcej i młodzieżowej / Tom 2 Nr 2 (2020)

Zapraszamy do lektury kolejnego numeru czasopisma naukowego „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, półrocznika wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego: https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/dlk/issue/view/48. Temat przewodni to Przełamywanie antropocentryzmu w tekstach kultury dziecięcej i młodzieżowej, a w numerze opublikowano jedenaście artykułów.

26.07.2019
Literature studies

Dzieciństwo. Literatura i Kultura | 1(1) | 2019

Journal issue title: Film and TV Series Adaptations of Children’s and Young Adult Literature in the 21st Century

Zapraszamy do lektury pierwszego numeru czasopisma naukowego „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, półrocznika wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego: https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/dlk/issue/view/18. Temat wydania to Filmowe i serialowe adaptacje literatury dziecięcej i młodzieżowej w XXI wieku, a w środku można znaleźć czternaście artykułów autorstwa polskich i zagranicznych badaczy oraz badaczek.

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.