Numer czasopisma
Transmedialne narracje drugoosobowe /Transmedial Second-person Narratives
Od czasu głośnej Przemiany Butora teoria narracji usiłuje, ze zmienną intensywnością, skonceptualizować zjawisko narracji drugoosobowej. Uznawana jest ona zazwyczaj za formę eksperymentalną, nienaturalną, efemeryczną; nie doczekała się dotąd stałego miejsca w typologiach narratologicznych na prawach równych narracji w pierwszej i trzeciej osobie.
Zwiększone zainteresowanie teoretyków narracji tym trybem opowiadania przypadło na dekady przełomu XX i XXI. Zmalało ono jednak, zanim tematyka relacji „ty” i „ja” doprowadziła do tzw. „zwrotu do Ty” (The You Turn), jaki ma miejsce od kilkunastu lat w
filozofii (umysłu, języka, w etyce i epistemologii), naukach społecznych i psychologii czy neuronauce. Jednakże w literaturze różnych kręgów językowych wyraźnie można zaobserwować wzrost popularności narracji drugoosobowej, zarówno w tekstach fikcjonalnych, jak i niefikcjonalnych. Nowym kontekstem kulturowym dla szerszego zastosowania różnych odmian narracji w drugiej osobie okazała się rewolucja cyfrowa i środowisko nowych technologii i nowych mediów. Gry wideo, hiperteksty, formy literatury cyfrowej, technologie interaktywne i wspólnotowe praktyki pisarskie oraz platformy społecznościowe często aktywizują właśnie ten typ narracji.
(Z Call for Papers)
Czasopismo wydawane jest w formacie Open Access.
Od 2019 roku artykuły publikowane są na licencjach Creative Commons:
Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND) lub Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
COPYRIGHT: Łódzkie Towarzystwo Naukowe & Autorzy
PUNKTACJA MEiN 2021: 40 punktów
Spis treści
-
Joanna Jeziorska-Haładyj, Magdalena Rembowska-Płuciennik, Second person in different genres and cultural practice, s. 7-1
ARTYKUŁY
-
Pernille Meyer, Exploring the Boundaries of Second-Person Narrative: The Use of “You” in Maria Gerhardt’s Transfer Window, s. 19-33
-
Denise Wong, Your Choice and Negative Affect in Alejandro Zambra’s “Multiple Choice” (2014) and Carmen Maria Machado’s "In the Dream House” (2019), s. 35-5
-
Joshua Parker, Making Unstrange: Theory and Second-Person Fiction, s. 51-6
-
Jarmila Mildorf, Dialogical Functions of You-Narration in Auto/Biography: Anne Harich’s “Wenn ich das gewußt hätte…”: Erinnerungen an Wolfgang Harich (2007), s. 69-8
-
Michał Kłosiński, Przekraczając horyzont inności: narracja drugoosobowa w fabularnych grach cyfrowych jako problem biopolityczny, s. 83-9
-
Piotr F. Piekutowski, Poza antropocentryzm. Funkcje drugoosobowej zoonarracji w powieści Szczur Andrzeja Zaniewskiego, s. 97-11
-
Marta Błaszkowska-Nawrocka, „Ty jesteś tym”. Rola narracji drugoosobowej w powieści Pawła Palińskiego Polaroidy z zagłady, s. 113-12
-
Paulina Siedlecka, „Rzuć K8 na inicjatywę”, czyli o narracji drugoosobowej w grach fabularnych, s. 125-137
Informacje
Ostatnio dodane numery
Zobacz także
Tematy i Konteksty | (8 (13)) | 2018
Tytuł numeru: Literatura Polska 1918-2018.Narracje, dyskursy, dzieła
Najnowszy numer czasopisma naukowego "Tematy i Konteskty" został poświęcony literaturze polskiej 1918–2018
Teksty Drugie | (1) | 2021
Tytuł numeru: Medycyna narracyjna
Numer pierwszy w 2021 roku, zatytułowany Medycyna narracyjna, poświęcony jest relacjom między doświadczaniem choroby, leczeniem i systemem medycznym a opowiadaniem. W zebranych tekstach dziedzina ta jest ujmowana przede wszystkim jako praktyka nacechowana etycznie, zmierzająca do upodmiotowienia pacjenta i uspołecznienia medycyny.
Świat i Słowo | 36(1) | 2021
Tytuł numeru: Popkulturowe życie nauki
Tym razem autorzy zebranych artykułów analizują zjawisko absorbowania i przetwarzania historii oraz nauki przez popkulturę, a co redaktorki tomu – Alicja Bemben i Justyna Jajszczok – określają mianem „popkulturowego życia nauki”, uznając „«ufajnienie» przeszłości za godne uznania, zwłaszcza jeśli pociąga za sobą popularyzację nauki i rozwój odbiorcy, ale i niewolne od pewnych problemów: spłycenia przekazu, infantylizacji treści czy odwrócenia się od informacji «niefajnych». Dla przykładu: kwestie polityki zagranicznej brytyjskiego króla Jerzego II Hanowerskiego raczej nie zainteresują odbiorcy tak, jak informacja, że władca zmarł „na tronie” po wypiciu filiżanki gorącej czekolady”.