Biuletyn Polonistyczny

Projekt badawczy

Data dodania: 23.02.2019

StereoSciFi – Stereotypy i Twarda Fantastyka Naukowa

Instytucje:
Uniwersytet Łódzki (Instytucja współpracująca)
Dziedziny:
Kulturoznawstwo (w tym: współczesne studia kulturowe i antropologiczno-kulturowe)
Grupy docelowe:
Uczniowie
Termin:
1.12.2017-30.11.2019

Istniejące stereotypy rasowe i etniczne powodują wzrost i ogólne pogorszenie jakości życia społecznego poprzez przemoc i nietolerancję, promowanie ksenofobii, rasizmu, przemocy uwarunkowanej płcią, przemocy rówieśniczej, dyskryminacji klas społecznymi i orientacji seksualnych.

(...) celem projektu nie jest zapobieganie istnieniu stereotypów, ale zapobieganie dyskryminacji, segregacji i wrogiemu zachowaniu oraz uświadamianie ludziom, że nie powinniśmy traktować innych źle, ponieważ „inny” nie oznacza gorszego. (ze strony Projektu)

Adresatami projektu są uczniowie starszych klas szkoły podstawowej oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych.

W ramach projektu powstał katalog 12 filmów SciFi oraz 12 książek z gatunku twardej fantastyki naukowej (Hard Scince Fiction), który zakorzeniony jest w antropologii, socjologii, polityce, psychologii, przedstawiających stereotypy społeczne. Jak podkreślają ich autorzy, mogą one stanowić materiały edukacyjne atrakcyjne dla młodych odbiorców i  przydatne dla nauczycieli.

Zawarte w filmach i książkach narracje mają zdolność tworzenia nowych znaczeń, pomysłów i komunikatów, co odzwierciedla inny i dynamiczny sposób rozumienia świata.

Instytucje zaangażowane w projekt:

AidLearn (Portugalia) - instytucja wiodąca,
Otxarkoaga (Hiszpania),
Uniwersytet Łódzki (Polska),
Telsiu Švietimo Centras (Litwa),
EuroNet (Włochy),
Agrupamento de Escolas Emídio Navarro (Portugalia).

Informacje

Dofinansowanie:
Projekt został sfinansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej z programu Erasmus + .
Kontakt:
graca.goncalves@aidlearn.pt
Do pobrania:

Zobacz także

05.08.2019

Shaping Interdisciplinary Practices in Europe (SHAPE-ID)

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk jest jednym z wykonawców projektu „Shaping Interdisciplinary Practices in Europe” (SHAPE-ID), który otrzymał 1,5 mln euro finansowania od Komisji Europejskiej w ramach programu Horyzont 2020.

03.03.2019

Słucham, rozumiem, działam. Poszerzanie kompetencji językowych cudzoziemców w celu zapobiegania alienacji społeczno-zawodowej

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020 Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Przedsięwzięcie jest realizowane przez Uniwersytet Zielonogórski i Zielonogórskie Towarzystwo Edukacyjne „Civilitas”.

17.10.2015

Dynamika wariantu - status tekstologiczny wierszy Czesława Miłosza i jego konsekwencje interpretacyjne

Celem projektu jest dokonanie ustaleń tekstologicznych dotyczących funkcjonujacych w wielu wersjach wierszy Czesława Miłosza, co - jak dotąd nie zauważano - wpływa na ich interpretacje i rozbieżności między nimi. Porównanie dostępnych wersji pozwoli na weryfikację istniejących interpretacji lub stworzenie nowych. Ponadto w ramach projektu zostaną zbadane rękopiśmienne wersje wierszy Miłosza, zgodnie z niestosowaną dotąd w Polsce metodologią tak zwanej krytyki genetycznej, zakładającej, że kolejne wersje rękopiśmienne utworu warto traktować jako odrębne teksty literackie, a zarazem badać zmiany znaczeń pomiędzy nimi. Wyniki projektu posłużą w przyszłości pracy nad cyfrową edycją dorobku Czesława Miłosza.

27.04.2016

Polska i ukraińska proza kobieca okresu międzywojennego – perspektywa modernizmu (środkowo)europejskiego

Projekt "Polska i ukraińska proza kobieca okresu międzywojennego – perspektywa modernizmu (środkowo)europejskiego" realizowany jest w Instytucie Badań Literackich PAN pod kierownictwem prof. dr hab. Grażyny Borkowskiej dzięki środkom Narodowego Centrum Nauki (nr projektu UMO - 2013/09/B/HS2/02834).

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.