Исследовательский проект
Istniejące stereotypy rasowe i etniczne powodują wzrost i ogólne pogorszenie jakości życia społecznego poprzez przemoc i nietolerancję, promowanie ksenofobii, rasizmu, przemocy uwarunkowanej płcią, przemocy rówieśniczej, dyskryminacji klas społecznymi i orientacji seksualnych.
(...) celem projektu nie jest zapobieganie istnieniu stereotypów, ale zapobieganie dyskryminacji, segregacji i wrogiemu zachowaniu oraz uświadamianie ludziom, że nie powinniśmy traktować innych źle, ponieważ „inny” nie oznacza gorszego. (ze strony Projektu)
Adresatami projektu są uczniowie starszych klas szkoły podstawowej oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych.
W ramach projektu powstał katalog 12 filmów SciFi oraz 12 książek z gatunku twardej fantastyki naukowej (Hard Scince Fiction), który zakorzeniony jest w antropologii, socjologii, polityce, psychologii, przedstawiających stereotypy społeczne. Jak podkreślają ich autorzy, mogą one stanowić materiały edukacyjne atrakcyjne dla młodych odbiorców i przydatne dla nauczycieli.
Zawarte w filmach i książkach narracje mają zdolność tworzenia nowych znaczeń, pomysłów i komunikatów, co odzwierciedla inny i dynamiczny sposób rozumienia świata.
Instytucje zaangażowane w projekt:
AidLearn (Portugalia) - instytucja wiodąca,
Otxarkoaga (Hiszpania),
Uniwersytet Łódzki (Polska),
Telsiu Švietimo Centras (Litwa),
EuroNet (Włochy),
Agrupamento de Escolas Emídio Navarro (Portugalia).
Информация
Смотреть также
Błędy w polskich przekładach francuskich tekstów użytkowych - identyfikacja, ocena, zapobieganie
Film i przemoc. Sposoby obrazowania filmowych aktów przemocy
Stereotyp muzyki cygańskiej w kulturze europejskiej
Granty z Narodowego Centrum Nauki dla dr hab. Moniki Bednarczuk i dr Sylwii Borowskiej-Szerszun
Czworo badaczy z Uniwersytetu w Białymstoku zdobyło granty w rozstrzygniętych właśnie konkursach Narodowego Centrum Nauki. Na swoje projekty otrzymają w sumie ponad 930 tys. zł. Granty z Narodowego Centrum Nauki trafią do dr hab. Moniki Bednarczuk i dr Sylwii Borowskiej-Szerszun.