Biuletyn Polonistyczny

Projekt badawczy

Źródło: Pixabay
Data dodania: 23.02.2019

StereoSciFi – Stereotypy i Twarda Fantastyka Naukowa

Instytucje:
Uniwersytet Łódzki (Instytucja współpracująca)
Dziedziny:
Kulturoznawstwo (w tym: współczesne studia kulturowe i antropologiczno-kulturowe)
Grupy docelowe:
Uczniowie
Termin:
1.12.2017-30.11.2019

Istniejące stereotypy rasowe i etniczne powodują wzrost i ogólne pogorszenie jakości życia społecznego poprzez przemoc i nietolerancję, promowanie ksenofobii, rasizmu, przemocy uwarunkowanej płcią, przemocy rówieśniczej, dyskryminacji klas społecznymi i orientacji seksualnych.

(...) celem projektu nie jest zapobieganie istnieniu stereotypów, ale zapobieganie dyskryminacji, segregacji i wrogiemu zachowaniu oraz uświadamianie ludziom, że nie powinniśmy traktować innych źle, ponieważ „inny” nie oznacza gorszego. (ze strony Projektu)

Adresatami projektu są uczniowie starszych klas szkoły podstawowej oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych.

W ramach projektu powstał katalog 12 filmów SciFi oraz 12 książek z gatunku twardej fantastyki naukowej (Hard Scince Fiction), który zakorzeniony jest w antropologii, socjologii, polityce, psychologii, przedstawiających stereotypy społeczne. Jak podkreślają ich autorzy, mogą one stanowić materiały edukacyjne atrakcyjne dla młodych odbiorców i  przydatne dla nauczycieli.

Zawarte w filmach i książkach narracje mają zdolność tworzenia nowych znaczeń, pomysłów i komunikatów, co odzwierciedla inny i dynamiczny sposób rozumienia świata.

Instytucje zaangażowane w projekt:

AidLearn (Portugalia) - instytucja wiodąca,
Otxarkoaga (Hiszpania),
Uniwersytet Łódzki (Polska),
Telsiu Švietimo Centras (Litwa),
EuroNet (Włochy),
Agrupamento de Escolas Emídio Navarro (Portugalia).

Informacje

Dofinansowanie:
Projekt został sfinansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej z programu Erasmus + .
Kontakt:
graca.goncalves@aidlearn.pt
Do pobrania:
Data dodania:
23 lutego 2019; 20:43 (Mariola Wilczak)
Data edycji:
23 lutego 2019; 21:01 (Mariola Wilczak)

Zobacz także

06.12.2020

Granty z Narodowego Centrum Nauki dla dr hab. Moniki Bednarczuk i dr Sylwii Borowskiej-Szerszun

Czworo badaczy z Uniwersytetu w Białymstoku zdobyło granty w rozstrzygniętych właśnie konkursach Narodowego Centrum Nauki. Na swoje projekty otrzymają w sumie ponad 930 tys. zł. Granty z Narodowego Centrum Nauki trafią do dr hab. Moniki Bednarczuk i dr Sylwii Borowskiej-Szerszun.

17.10.2015

Słowiańskie warianty hoffmanizmu

Projekt "Słowiańskie warianty hoffmanizmu" (Narodowe Centrum Nauki, Sonata, 2013/11/D/HS2/04452) był realizowany w Instytucie Badań Literackich PAN i obejmował interkulturowe przestrzenie literatury XIX wieku nawiązującej do idiomu niemieckiej fantastyki.

26.07.2023

Donne in poesia: o europejski kanon współczesnej poezji kobiet 1989-2022

Celem projektu jest zwrócenie uwagi na współczesną europejską poezję pisaną przez kobiety od 1989 roku do dnia dzisiejszego, w celu sporządzenia wstępnej mapy, której nadal brakuje w krajowym i międzynarodowym krajobrazie krytycznym. Naukowcy i naukowczynie specjalizujący się w różnych tradycjach językowych i literackich - portugalskiej, hiszpańskiej, włoskiej, greckiej, francuskiej, niemieckiej, polskiej, ukraińskiej, rosyjskiej i angielskiej - zagłębią się w konteksty i kulturowe pola odniesienia w celu wstępnego rozpoznania najważniejszych kobiecych głosów poetyckich i porównają wyniki swoich badań w swoich dziedzinach.  

13.12.2021

Profesjonalny polonista. Praktyka i personalizacja

Projekt zmierza do opracowania i realizacji nowych programów kształcenia nauczycieli na kierunku filologia polska nauczycielska na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.