Projekt badawczy
Słowiańskie warianty hoffmanizmu
Projekt "Słowiańskie warianty hoffmanizmu" (Narodowe Centrum Nauki, Sonata, 2013/11/D/HS2/04452) był realizowany w Instytucie Badań Literackich PAN i obejmował interkulturowe przestrzenie literatury XIX wieku nawiązującej do idiomu niemieckiej fantastyki.
Projekt miał na celu opisanie słowiańskiego XIX-wiecznego hoffmanizmu w perspektywie komparatystycznej (wielokulturowej historii literatury), świadomie włączając kultury narodowe w obszary tradycji innych kultur europejskich, szukając ich punktów stycznych i zakresów odmienności (warianty). Podjęte w projekcie działania zmierzały do zgromadzenie danych do opisu i interpretacji zjawiska hoffmanizmu w literaturze polskiej (a także kontekstowo – rosyjskiej XIX) wieku, przedstawionego na szerokim tle powiązań międzykulturowych. Przy pomocy narzędzi nowoczesnej komparatystyki zostały ukazane drogi artystycznej recepcji twórczości E.T.A. Hoffmana w Polsce i w Rosji, jej wielogłosowy charakter, nieoczekiwane konteksty intelektualne oraz intertekstualne zależności. Projekt poszerza wiedzę o kontaktach międzykulturowych Polski w okresie zaborów, przypomina twórczość wielu mniej znanych autorów prozy fantastycznej, a także ukaże fenomen słowiańskiej reinterpretacji dzieła Hoffmana.
Rezultat projektu stanowią artykuły w czasopismach i książkach zbiorowych, a także monografia książkowa "Sen nieboszczyka. Polski hoffmanizm w XIX wieku".
Informacje
Zobacz także
Repozytorium polskich przekładów dramatów Williama Shakespeare'a w XIX wieku: zasoby, strategie tłumaczenia i recepcja
Celem przedsięwzięcia było stworzenie kolekcji, która z jednej strony oferowałaby elektroniczny dostęp do dziewiętnastowiecznych przekładów Shakespeare’a, z drugiej zaś służyła opracowaniami rekonstruującymi okoliczności powstania i recepcję zgromadzonych tekstów.
#PolskaHumanistykaCyfrowa || Patrimonium – digitalizacja i udostępnienie polskiego dziedzictwa narodowego ze zbiorów Biblioteki Narodowej oraz Biblioteki Jagiellońskiej
Projekt powstał z inicjatywy Biblioteki Narodowej, która od wielu lat prowadzi działania związane z digitalizacją oraz udostępnianiem swoich zasobów w postaci elektronicznej. Realizacja projektu pozwala na znaczny pod względem ilościowym i jakościowym postęp w zdalnym dostępie przez Internet do najcenniejszych i najstarszych zasobów piśmiennictwa polskiego.
#PolskaHumanistykaCyfrowa || Dziedzictwo muzyki polskiej w otwartym dostępie
Głównym celem merytorycznym projektu jest poszerzenie portalu o najważniejsze i reprezentatywne dzieła muzyki polskiej okresu XVI-XIX wieku. Efektem ma być portal muzyki polskiej z możliwością przeszukiwania źródeł wg metadanych oraz elementów muzycznych. Jednym z celów jest także rozbudowa narzędzi dla badaczy (analiza muzyczna, przeszukiwanie metadanych, dostęp do źródeł) w tym skomputeryzowanej analizy muzycznej z uwzględnieniem specyfiki źródeł do muzyki polskiej. Istotnym elementem ma być stworzenie narzędzi umożliwiających crowd-sourcingowe opracowanie źródeł muzycznych oraz zbieranie danych we współpracy z ośrodkami naukowymi. Baza danych ma agregować informacje o źródłach muzycznych m.in. z RISM (źródło metadanych), repozytoriów i bibliotek cyfrowych (FBC, Polona).
#PolskaHumanistykaCyfrowa || Dziedzictwo Chopinowskie w otwartym dostępie
Projekt zakłada digitalizację oraz udostępnienie dziedzictwa chopinowskiego obejmującego: zapis wszystkich kompozycji Chopina i ich wariantów, rękopisy utworów i korespondencji, drukowane źródła muzyczne (pierwodruki, pierwodruki z adnotacjami kompozytorskimi i starsze wydania), pozostałe muzealia (ikonografia) i archiwalia, nagrania- archiwum Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina- archiwum Festiwalu „Chopin i Jego Europa”, monografie naukowe oraz czasopisma. W ramach projektu planuje się także publikację całości twórczości Chopina w postaci partytur w wolnym dostępie w formatach xml, pdf, humdrum oraz stworzenie modułów analizy muzykologicznej (przeszukiwanie, wizualizacja, analiza statystyczna).