Статья / интервью
Atlas Literatury Zagłady (Atlas of Holocaust Literature)
Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą kolekcją cyfrową Nowej Panoramy Literatury Polskiej (http://nplp.pl/kolekcja/atlas-zaglady/) i obejrzenia filmu na jej temat!
Projekt „Warszawa — Atlas Literatury Zagłady – kolekcja cyfrowa na platformie Nowa Panorama Literatury Polskiej (NPLP.PL). Na podstawie świadectw z czasu okupacji” zrealizowano przy wsparciu finansowym Biura Kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach konkursu Dziedzictwo kulturalne i współczesna tożsamość Warszawy (2019).
Kierownik projektu/ Project managers: Jacek Leociak, Bartłomiej Szleszyński
Merytoryczna koncepcja treści/ Concept of content : Jacek Leociak,
Koncepcja kolekcji cyfrowej / Concept of digital collection: Bartłomiej Szleszyński
Koordynacja projektu/Project Coordination: Kajetan Mojsak
Autor haseł w module „Wydarzenia”/Authorship of entries in „Events” module: Jacek Leociak
Kwerendy i przygotowanie treści w module „Miejsca” i Osoby”/ Queries and preparation of content in „Places” and „People” modules: Aleksandra Engler-Malinowska, Aleksandra Karkowska-Rogińska, Dorota Krawczyńska, Bartłomiej Krupa, Jacek Leociak, Paweł Rams, Bartłomiej Starnawski
Koncepcja struktury, funkcjonalności i mechaniki kolekcji cyfrowej / The concept of structure, functionality and mechanics of the digital collection: Bartłomiej Szleszyński, Agnieszka Szulińska, Konrad Niciński, Paweł Rams, Kajetan Mojsak
Oprawa graficzna i przetwarzanie elementów wizualnych/Graphic design, processing of visual elements: Agnieszka Zalotyńska
Wprowadzanie treści, grafik i map do kolekcji, linkowanie/ Content, graphics & maps input, linking: Kajetan Mojsak, Paweł Rams, Bartłomiej Szleszyński, Katarzyna Jarzyńska, Renata Rokicka
Koncepcja map/ The concept of maps: Konrad Niciński, Agnieszka Zalotyńska
Stworzenie map/ Creation of maps: Agnieszka Zalotyńska
Kartograf/Cartographer: Paweł Weszpiński
Pozyskanie fotografii / Photos acqusition: Konrad Niciński, Kajetan Mojsak
Fotografie/ Photos: Żydowski Instytut Historyczny
Testy i korekty/ Tests, corrections: Agnieszka Szulińska
Prace programistyczne/ Programming: Krzysztof Goliński, Maciej Kalczyński
Информация
Смотреть также
Jak czytać monografie cyfrowe. Przykłady skutecznych narzędzi i ciekawych projektów cyfrowych kolekcji humanistycznych
Pomimo ogromnych zmian, jakie zaszły w sposobach komunikacji w nauce w ostatnich latach, głównym sposobem rozpowszechniania wiedzy, a także wyników prowadzonych badań, w naukach humanistycznych nadal pozostaje drukowana monografia. Coraz częściej, w konsekwencji sposobu przeprowadzania ewaluacji, badacze zajmujący się szeroko rozumianą kulturą publikują artykuły w czasopismach. Redakcje tychże próbują odpowiedzieć na zapotrzebowanie zmieniających się form komunikacji naukowej: artykuły, a nawet całe numery, udostępniane są w wersji cyfrowej, często w wolnym dostępie, bez opłat. Powolne zmiany widać też wśród wydawców monografii, którzy coraz częściej obok książki drukowanej dają czytelnikowi możliwość zakupu pozycji w wersji cyfrowej w formacie .pdf bądź .epub. Mimo tych wartych docenienia tendencji komunikacja naukowa nadal jest przywiązana do swoich form tradycyjnych. Najczęściej bowiem tekst cyfrowy jest kopią tekstu drukowanego przeniesionego w nową przestrzeń. Jednakże rewolucja, jaką przyniósł ze sobą internet, coraz częściej wymusza na badaczach zupełnie nowe podejścia do sposobów przekazywania wiedzy.
Saving Ukrainian Cultural Heritage Online [Ratowanie ukraińskiego dziedzictwa kulturowego w Internecie] (SUCHO)
Grupa ekspertów zajmujących się dziedzictwem kulturowym - bibliotekarzy, archiwistów, badaczy, programistów, podjęła się opracowania identyfikacji i archiwizacji zagrożonych stron, treści cyfrowych i danych w ukraińskich instytucjach zajmujących się dziedzictwem kulturowym. Do przeszukiwania i archiwizowania stron i treści wykorzystuje różne technologie, w tym Wayback Machine (należący do Internet Archive), crawler Browsertrix oraz rozszerzenie przeglądarki ArchiveWeb.page i aplikację projektu Webrecorder.
О «Геополонистике» на Университете в Гродне
Международная научная конференция «Восточнославянские культуры в восприятии Мицкевича и польских романтиков» познакомила её участников с проектом «Геополонистика». В конференции принимали участие редакторы «Полонистического Бюллетеня», Ольга Закольская и Пётр Бордзол.
Wokół sztuki w miejscach śmierci. Rozmowa z Profesor Haliną Taborską
„Książka Haliny Taborskiej (...) jest swoistym wykładem estetyki wyrosłej na aktach antyhuministycznego występku. Realnie rzecz ujmując – wstępem do takiej „estetyki”, w którym otrzymujemy bardzo starannie opracowany dokument rozmaitych obiektów, form materiałowo-przestrzennych, „instalacji”, murali, organizacji muzealnych i działań dokumentacyjnych. A zatem różnych istniejących w przestrzeni publicznej form pośredniczących w naszym „widzeniu” niewobrażalnej zbrodni lub form „oślepiania”, chroniącego przed desktrukcyjnym działaniem jej ponownego zobaczenia. Książka, kolekcjonując niejako owe praktyki, ukazuje ich charakter i wielość. Zgromadzony w niej materiał badawczy i akademicki warsztat czynią z niej literaturową pozycję niezbędną nie tylko w badaniach wojennych zbrodni w Europie, ale – zwłaszcza w dziedzinie kulturoznawstwa, antropologii kulturowej i historii sztuki – badaniach symbolicznej reprezentacji masowych zbrodni.” (dr hab. Jan Stanisław Wojciechowski, prof. Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie - z recenzji zamieszczonej na okładce)