Biuletyn Polonistyczny

Artykuł / wywiad

17.10.2020

Atlas Literatury Zagłady (Atlas of Holocaust Literature)

Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą kolekcją cyfrową Nowej Panoramy Literatury Polskiej (http://nplp.pl/kolekcja/atlas-zaglady/) i obejrzenia filmu na jej temat!

Z uwagi na finansowanie filmu ze środków Shape-ID: Shaping Interdisciplinary Practices in Europe jest on tworzony w języku angielskim.
 

Projekt „Warszawa — Atlas Literatury Zagłady – kolekcja cyfrowa na platformie Nowa Panorama Literatury Polskiej (NPLP.PL). Na podstawie świadectw z czasu okupacji” zrealizowano przy wsparciu finansowym Biura Kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach konkursu Dziedzictwo kulturalne i współczesna tożsamość Warszawy (2019).

Kierownik projektu/ Project managers: Jacek Leociak, Bartłomiej Szleszyński

Merytoryczna koncepcja treści/ Concept of content : Jacek Leociak,

Koncepcja kolekcji cyfrowej / Concept of digital collection: Bartłomiej Szleszyński

Koordynacja projektu/Project Coordination: Kajetan Mojsak

Autor haseł w module „Wydarzenia”/Authorship of entries in „Events” module: Jacek Leociak

Kwerendy i przygotowanie treści w module „Miejsca” i Osoby”/ Queries and preparation of content in „Places” and „People” modules: Aleksandra Engler-Malinowska, Aleksandra Karkowska-Rogińska, Dorota Krawczyńska, Bartłomiej Krupa, Jacek Leociak, Paweł Rams, Bartłomiej Starnawski

Koncepcja struktury, funkcjonalności i mechaniki kolekcji cyfrowej / The concept of structure, functionality and mechanics of the digital collection: Bartłomiej Szleszyński, Agnieszka Szulińska, Konrad Niciński, Paweł Rams, Kajetan Mojsak

Oprawa graficzna i przetwarzanie elementów wizualnych/Graphic design, processing of visual elements: Agnieszka Zalotyńska

Wprowadzanie treści, grafik i map do kolekcji, linkowanie/ Content, graphics & maps input, linking: Kajetan Mojsak, Paweł Rams, Bartłomiej Szleszyński, Katarzyna Jarzyńska, Renata Rokicka

Koncepcja map/ The concept of maps: Konrad Niciński, Agnieszka Zalotyńska

Stworzenie map/ Creation of maps: Agnieszka Zalotyńska

Kartograf/Cartographer: Paweł Weszpiński

Pozyskanie fotografii / Photos acqusition: Konrad Niciński, Kajetan Mojsak

Fotografie/ Photos: Żydowski Instytut Historyczny

Testy i korekty/ Tests, corrections: Agnieszka Szulińska

Prace programistyczne/ Programming: Krzysztof Goliński, Maciej Kalczyński

Informacje

Data dodania:
17 października 2020; 15:59 (Mariola Wilczak)
Data edycji:
17 października 2020; 16:08 (Mariola Wilczak)

Zobacz także

24.01.2024

Jak czytać monografie cyfrowe. Przykłady skutecznych narzędzi i ciekawych projektów cyfrowych kolekcji humanistycznych

Pomimo ogromnych zmian, jakie zaszły w sposobach komunikacji w nauce w ostatnich latach, głównym sposobem rozpowszechniania wiedzy, a także wyników prowadzonych badań, w naukach humanistycznych nadal pozostaje drukowana monografia. Coraz częściej, w konsekwencji sposobu przeprowadzania ewaluacji, badacze zajmujący się szeroko rozumianą kulturą publikują artykuły w czasopismach. Redakcje tychże próbują odpowiedzieć na zapotrzebowanie zmieniających się form komunikacji naukowej: artykuły, a nawet całe numery, udostępniane są w wersji cyfrowej, często w wolnym dostępie, bez opłat. Powolne zmiany widać też wśród wydawców monografii, którzy coraz częściej obok książki drukowanej dają czytelnikowi możliwość zakupu pozycji w wersji cyfrowej w formacie .pdf bądź .epub. Mimo tych wartych docenienia tendencji komunikacja naukowa nadal jest przywiązana do swoich form tradycyjnych. Najczęściej bowiem tekst cyfrowy jest kopią tekstu drukowanego przeniesionego w nową przestrzeń. Jednakże rewolucja, jaką przyniósł ze sobą internet, coraz częściej wymusza na badaczach zupełnie nowe podejścia do sposobów przekazywania wiedzy.

07.03.2022

Saving Ukrainian Cultural Heritage Online [Ratowanie ukraińskiego dziedzictwa kulturowego w Internecie] (SUCHO)

Grupa ekspertów zajmujących się dziedzictwem kulturowym - bibliotekarzy, archiwistów, badaczy, programistów, podjęła się opracowania identyfikacji i archiwizacji zagrożonych stron, treści cyfrowych i danych w ukraińskich instytucjach zajmujących się dziedzictwem kulturowym. Do przeszukiwania i archiwizowania stron i treści wykorzystuje różne technologie, w tym Wayback Machine (należący do Internet Archive), crawler Browsertrix oraz rozszerzenie przeglądarki ArchiveWeb.page i aplikację projektu Webrecorder.

08.07.2019

O „Geopolonistyce” na Uniwersytecie w Grodnie

Międzynarodowa konferencja naukowa „Mickiewicz i romantycy wobec kultur wschodniosłowiańskich” stała się okazją do zapoznania uczestników z projektem „Geopolonistyka”. W konferencji uczestniczyli redaktorzy „Biuletynu Polonistycznego" – Olga Zakolska i Piotr Bordzoł.

11.06.2019

Wokół sztuki w miejscach śmierci. Rozmowa z Profesor Haliną Taborską

„Książka Haliny Taborskiej (...) jest swoistym wykładem estetyki wyrosłej  na aktach antyhuministycznego występku. Realnie rzecz ujmując – wstępem do takiej „estetyki”, w którym otrzymujemy bardzo starannie opracowany dokument rozmaitych obiektów, form materiałowo-przestrzennych, „instalacji”, murali, organizacji muzealnych i działań dokumentacyjnych. A zatem różnych istniejących w przestrzeni publicznej form pośredniczących w naszym „widzeniu” niewobrażalnej zbrodni  lub form „oślepiania”, chroniącego przed desktrukcyjnym działaniem jej ponownego zobaczenia. Książka, kolekcjonując niejako owe praktyki, ukazuje ich charakter i wielość. Zgromadzony w niej materiał badawczy i akademicki warsztat czynią z niej literaturową pozycję niezbędną nie tylko w badaniach wojennych zbrodni w Europie, ale – zwłaszcza w dziedzinie kulturoznawstwa, antropologii kulturowej i historii sztuki – badaniach symbolicznej reprezentacji masowych zbrodni.” (dr hab. Jan Stanisław Wojciechowski, prof. Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie - z recenzji zamieszczonej na okładce)

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.