Article / interview
Atlas of Holocaust Literature
Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą kolekcją cyfrową Nowej Panoramy Literatury Polskiej (http://nplp.pl/kolekcja/atlas-zaglady/) i obejrzenia filmu na jej temat!
Projekt „Warszawa — Atlas Literatury Zagłady – kolekcja cyfrowa na platformie Nowa Panorama Literatury Polskiej (NPLP.PL). Na podstawie świadectw z czasu okupacji” zrealizowano przy wsparciu finansowym Biura Kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach konkursu Dziedzictwo kulturalne i współczesna tożsamość Warszawy (2019).
Kierownik projektu/ Project managers: Jacek Leociak, Bartłomiej Szleszyński
Merytoryczna koncepcja treści/ Concept of content : Jacek Leociak,
Koncepcja kolekcji cyfrowej / Concept of digital collection: Bartłomiej Szleszyński
Koordynacja projektu/Project Coordination: Kajetan Mojsak
Autor haseł w module „Wydarzenia”/Authorship of entries in „Events” module: Jacek Leociak
Kwerendy i przygotowanie treści w module „Miejsca” i Osoby”/ Queries and preparation of content in „Places” and „People” modules: Aleksandra Engler-Malinowska, Aleksandra Karkowska-Rogińska, Dorota Krawczyńska, Bartłomiej Krupa, Jacek Leociak, Paweł Rams, Bartłomiej Starnawski
Koncepcja struktury, funkcjonalności i mechaniki kolekcji cyfrowej / The concept of structure, functionality and mechanics of the digital collection: Bartłomiej Szleszyński, Agnieszka Szulińska, Konrad Niciński, Paweł Rams, Kajetan Mojsak
Oprawa graficzna i przetwarzanie elementów wizualnych/Graphic design, processing of visual elements: Agnieszka Zalotyńska
Wprowadzanie treści, grafik i map do kolekcji, linkowanie/ Content, graphics & maps input, linking: Kajetan Mojsak, Paweł Rams, Bartłomiej Szleszyński, Katarzyna Jarzyńska, Renata Rokicka
Koncepcja map/ The concept of maps: Konrad Niciński, Agnieszka Zalotyńska
Stworzenie map/ Creation of maps: Agnieszka Zalotyńska
Kartograf/Cartographer: Paweł Weszpiński
Pozyskanie fotografii / Photos acqusition: Konrad Niciński, Kajetan Mojsak
Fotografie/ Photos: Żydowski Instytut Historyczny
Testy i korekty/ Tests, corrections: Agnieszka Szulińska
Prace programistyczne/ Programming: Krzysztof Goliński, Maciej Kalczyński
Information
See also
Jak czytać monografie cyfrowe. Przykłady skutecznych narzędzi i ciekawych projektów cyfrowych kolekcji humanistycznych
Pomimo ogromnych zmian, jakie zaszły w sposobach komunikacji w nauce w ostatnich latach, głównym sposobem rozpowszechniania wiedzy, a także wyników prowadzonych badań, w naukach humanistycznych nadal pozostaje drukowana monografia. Coraz częściej, w konsekwencji sposobu przeprowadzania ewaluacji, badacze zajmujący się szeroko rozumianą kulturą publikują artykuły w czasopismach. Redakcje tychże próbują odpowiedzieć na zapotrzebowanie zmieniających się form komunikacji naukowej: artykuły, a nawet całe numery, udostępniane są w wersji cyfrowej, często w wolnym dostępie, bez opłat. Powolne zmiany widać też wśród wydawców monografii, którzy coraz częściej obok książki drukowanej dają czytelnikowi możliwość zakupu pozycji w wersji cyfrowej w formacie .pdf bądź .epub. Mimo tych wartych docenienia tendencji komunikacja naukowa nadal jest przywiązana do swoich form tradycyjnych. Najczęściej bowiem tekst cyfrowy jest kopią tekstu drukowanego przeniesionego w nową przestrzeń. Jednakże rewolucja, jaką przyniósł ze sobą internet, coraz częściej wymusza na badaczach zupełnie nowe podejścia do sposobów przekazywania wiedzy.
Saving Ukrainian Cultural Heritage Online (SUCHO)
We are a group of cultural heritage professionals – librarians, archivists, researchers, programmers – working together to identify and archive at-risk sites, digital content, and data in Ukrainian cultural heritage institutions while the country is under attack. We are using a combination of technologies to crawl and archive sites and content, including the Internet Archive’s Wayback Machine, the Browsertrix crawler and the ArchiveWeb.page browser extension and app of the Webrecorder project.
On "Geopolonistyka" at the University of Grodno
The international scientific conference 'Mickiewicz and romantics towards East Slavic cultures' became an opportunity to familiarize participants with the 'Geopolonistyka' project. The conference was attended by the editors of the "Polish Studies Newsletter" - Olga Zakolska and Piotr Bordzoł.
Art in the Places of Death. An interview with Prof. Halina Taborska
"Halina Taborska's book (...) is a peculiar study of the aesthetics of an anti-humanistic act. In fact it introduces such "aesthetics" to the readers, and we are presented with a very carefully prepared documentation of various objects, material and spatial shapes, "installations", murals, museum organizations and documentary activities. These are various shapes in the public space which mediate our perception of an unimaginable crime or "blinding” shapes that protect us from the damages of seeing it again. By bringing this collection of practices together, the book shows their character and multiplicity. The research material gathered in the publication and the scholarly approach make it a must-read not only in the study of war crimes in Europe, but also in the study of symbolic representation of mass crimes - especially in the field of cultural studies, cultural anthropology and art history.” (Prof. Jan Stanisław Wojciechowski, Academy of Fine Arts in Warsaw - excerpt from the review on the cover).