Событие
Debata o feminatywach w Towarzystwie Naukowym Warszawskim
Towarzystwo Naukowe Warszawskie zaprasza na debatę o feminatywach. która odbędzie się w Pałacu Staszica, w sali im. Stanisława Staszica (nr 166), I piętro, 29 lutego 2024 r. Początek o godz. 10.00.
Debata na temat feminatywów w języku obejmuje następujące bloki tematyczne:
1) Feminatywy w słowniku i w tekście w różnych odniesieniach (typach użyć). Generyczne maskulinum na tle systemu językowego. Temat szczegółowy. „Zapisy nazw stanowisk, funkcji w komunikacji profesjonalnej oraz w statutach organizacji społecznych i towarzystw naukowych”.
2) Prawo kobiet promujących feminatywy oraz dystansujących się wobec nich do decydowania o tym, jak się do nich samych i o nich samych mówi. (Temat nie da się zamknąć krótką odpowiedzią tak lub nie, ponieważ nie zawsze mówimy o osobie, czasem o funkcji, którą pełni).
3) Feminatywy na tle innych zmian inkluzywnych. W szczególności interesuje nas, czy tendencje do używania form neutralnych (osoby studenckie, osoby medyczne itp.) osłabiają rozprzestrzenianie się feminatywów. Czy istotnym zagrożeniem dla feminatywów są postulaty upraszczania komunikacji urzędowej, tzw. prostego języka?
Информация
Смотреть также
Uczona, badaczka, naukowczyni - feminatywy w dyskursie akademickim / Konferencja
Zapraszamy na konferencję "Uczona, badaczka, naukowczyni - feminatywy w dyskursie akademickim", która odbędzie się w dniu 22 listopada 2019 (.piątek 9.00-18.00), w Sali Senatu UAM.
Debata językoznawcza. Feminatywy na UZ
Debata językoznawcza z udziałem publiczności odbędzie się w ramach "Dnia Równości" na Uniwersytecie Zielonogórskim 20 listopada 2024 r.
Feminatywy. O co tyle krzyku?” – wykład otwarty Macieja Makselona
Trzeci wykład otwarty w ramach Jubileuszu 40-lecia Uniwersytetu Szczecińskiego poprowadzi Maciej Makselon. Prelekcja odbędzie się 26 listopada 2024 r. o godz. 18:00 w Auli Uniwersyteckiej przy ul. Krakowskiej 71-79.
Czy opowieści potrafią zmieniać rzeczywistość społeczną?
Żyjemy w czasach, w których rozwój nowych ruchów społecznych oraz powstawanie różnorodnych narracji emancypacyjnych przyczynia się nie tylko do zmiany języka, jakim mówimy o społeczeństwie, lecz także do zmiany samej rzeczywistości społecznej. Pejzaż społeczny zmienia się na naszych oczach i często w tych zmianach uczestniczymy, wspierając kampanie społeczne czy używając inkluzywnego języka. Co sprawia, że opowieści o niesprawiedliwości, o wykluczeniu czy o prawie do mówienia we własnym imieniu mają moc zmieniania rzeczywistości społecznej? Do jakich jeszcze celów możemy użyć opowieści emancypacyjnych? I czym tak naprawdę one są?