Событие
Media a edukacja. Przestrzeń relacji
Konferencje "Media a edukacja" organizowane są w Poznaniu od 1997 roku przez Zakład Edukacji Medialnej (dawniej: Zakład Technologii Kształcenia) Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych.
Tegoroczna konferencja dotyczyć będzie nie tylko do roli relacji w życiu człowieka zanurzonego w świecie mediów, ale i cyberprzestrzeni, jako miejsca tworzenia lub podtrzymywania relacji interpersonalnych. W programie konferencji, oprócz wystąpień plenarnych oraz w sekcjach tematycznych, przewidziano warsztaty dydaktyczne dla nauczycieli i innych osób zainteresowanych tematyką.
"Relacje, edukacja, media. Czym jest relacja w edukacji, również tej medialnej czy zdalnej? Koncentrowanie się na uczeniu się, z uwzględnieniem wzajemności i więzi emocjonalnej między ludźmi są ważnymi cechami tego rodzaju relacji, w które zaangażowani są pedagodzy. Wiele mówi się o relacjach w uczeniu się i rozwoju społeczności, najczęściej w dwóch ujęciach: edukacja dla relacji oraz edukacja poprzez relacje. Pierwsza z nich oznacza zdolność do rozwijania dobrych i satysfakcjonujących relacji interpersonalnych i jest postrzegana jako główny lub kluczowy powód wspierania uczenia się. Edukacja przez relacje oznacza, że relacje są podstawowym źródłem nauki (Smith 2001). Jakość relacji głęboko wpływa na możliwość pozostania ciekawym i otwartym na nowe doświadczenia, a także zdolność do dostrzegania związków i odkrywania znaczeń (Salzberger-Wittenberg i in. 1983).
Relacje „zdarzają się” przez cały czas, we wszystkich miejscach, we wszystkich częściach społeczeństwa i na wszystkich etapach rozwoju jednostek. Człowiek jako istota społeczna cały czas jest zaangażowany w relacje, które jednak wymagają współpracy i zaufania. Potrzeba zatem wysiłku, aby relacje społeczne przebiegały właściwie – i nie ma znaczenia czy miejscem kontaktu z drugim człowiekiem jest szkoła, dom, podwórko, portal społecznościowy czy forum internetowe. W tym kontekście coraz częściej zadajemy sobie pytania: kim staje się człowiek jako istota społeczna w obliczu nowych technologii? Czy media dają możliwość budowania lub rozwijania relacji personalnych czy wręcz przeciwnie – zaburzają je i utrudniają? Jakie wyzwania niesie nam wykorzystywanie sztucznej inteligencji?
Szukając odpowiedzi na te i inne pytania, pragniemy włączyć prelegentów do dyskusji w następujących obszarach tematycznych:
- Znaczenie relacji w edukacji XXI wieku
- Relacje w edukacji zdalnej – doświadczenia okołopandemijne
- Cyberprzestrzeń jako obszar interakcji społecznych
- Relacje interpersonalne i wspólnotowość w życiu młodych ludzi
- Rola relacji w odniesieniu do zagrożeń cyfrowych
- Społeczna rola nowych mediów (wspieranie, wspomaganie, towarzyszenie) w kontekście wspierania relacji międzyludzkich
- Media a relacje w rodzinie i w grupie rówieśniczej
- Metodologia badań nad edukacją medialną."
(http://edunet.home.amu.edu.pl/)
Zgłoszenia udziału w konferencji przyjmowane są do dnia 25 listopada 2021 roku (konieczne jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego),
Dzięki dofinansowaniu Fundacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (konkurs: Fund_Akcja), udział w konferencji jest nieodpłatny.
Program ramowy:
- 9 grudnia 2021, platforma Microsoft Teams
14:00 Przywitanie gości: prof. UAM dr hab. Natalia Walter
Uroczyste otwarcie konferencji
prof. zw. dr hab. Zbyszko Melosik, Prorektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
prof. zw. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska, Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM
prof. zw. dr hab. Wacław Strykowski, Prezes Polskiego Towarzystwa Technologii i Mediów Edukacyjnych
Sesja plenarna
14:30 prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Czy da się budować wartościowe relacje online?
15:15 prof. UW dr hab. Marlena Plebańska, Uniwersytet Warszawski, STEAM-owa przestrzeń edukacji i relacji
16:00 mgr Dariusz Martynowicz, Nauczyciel Roku 2021, Relacje w onlajnach, czyli jak budować więzi z wykorzystaniem technologii?
16:45-17:00 – przerwa
17:00-18:00 Warsztaty online (MS Teams) dla nauczycieli i innych osób zainteresowanych tematyką (do wyboru jeden warsztat):
1. Przestrzenie edukacyjne a przestrzeń budowania relacji (prowadzący: Adam Perzyński)
2. Myśl jak inżynier w Laboratoriach Przyszłości STEM (prowadzący: Adrianna Szofer, Zbigniew Karwasiński, Laboratorium Innowacyjnej Edukacji PCSS)
3. Jak stworzyć wideolekcję i jak udostępnić ją uczniom (prowadzący: Dawid Łasiński „Pan Belfer”)
4. Proste pomysły na STEAMowe zabawy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (prowadząca: Beata Frankiewicz, Klanza)
5. Otwarte zasoby edukacyjne – gdzie szukać inspiracji? (prowadząca: dr Anna Michniuk, Zakład Edukacji Medialnej)
- 10 grudnia 2021: Wystąpienia tematyczne, MS Teams
Информация
Смотреть также
Etyka słowa w komunikacji i relacjach społecznych
Ks. dr hab. Michał Drożdż, prof. PWSZ oraz studenci II roku filologii polskiej studiów drugiego stopnia specjalności edukacja medialna i dziennikarska serdecznie zapraszają na konferencję pt. „Etyka słowa w komunikacji i relacjach społecznych”, która odbędzie się 22 stycznia 2018 roku w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie.
Media a edukacja. Człowiek – mediakreator
Tegoroczna, dziesiąta już, konferencja z cyklu "Media a edukacja", odnosi się tematycznie do roli człowieka w świecie mediów. Konferencje te, organizowane w Poznaniu od 1997 roku przez Zakład Technologii Kształcenia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych oraz, od kilku lat, przy współudziale Uniwersytetu Rzeszowskiego, od początku istnienia stanowią miejsce refleksji naukowej nad edukacją medialną.
Relacje ważne dla edukacji w czasie pandemii
Zespół Socjologii Polityki, Gospodarki i Edukacji Instytutu Filozofii i Socjologii PAN zaprasza na kolejne spotkanie w ramach seminarium „Edukacja i społeczeństwo”
Edukacja / Ogólnopolska konferencja naukowa online
Kwestia edukacji zawsze była i wciąż pozostaje istotnym elementem życia społecznego, rodzinnego i osobistego. Współczesna rzeczywistość stawia jednak przed nami bardzo wiele wyznań i pytań związanych z problematyką edukacyjną. W kulturze, social mediach, w codziennych rozmowach ujawniają się i niekiedy też utrwalają stereotypy i archetypy związane z kwestiami edukacyjnymi. (informacja Organizatorów)