Słońce George Sand i jej planety. Wokół środkowowschodnioeuropejskiej recepcji George Sand / konferencja międzynarodowa
George Sand jest bez wątpienia jedną z najbardziej niezwykłych postaci w kulturze XIX wieku. Jej kulturotwórcze znaczenie wychodzi daleko poza – czasem entuzjastyczną, czasem bardzo krytyczną, recepcję jej twórczości, czego świadectwem są wzory kulturowe, które można, za Balzakiem, określić terminem „sandyzm”, nadając mu jednocześnie szerszy zakres.
Na konferencję zapraszają: Zespół Archiwum Kobiet Instytutu Badań Literackich PAN, Komitet Nauk o Literaturze PAN, Zakład Komparatystyki Instytutu Literatury Polskiej UW, Polka: Fundacja Odnawianie Znaczeń, Instytut Historii Nauki PAN, Instytut Języka i Literatury Francuskiej, Uniwersytet Berneński, Cultural and Tourist Association Women Writers Route.
Konferencja odbędzie się 20-22 października 2021 roku w Pałacu Staszica w Warszawie. W sprawie udostępnienia linku do konferencji na platformie ZOOM organizatorzy proszą o kontakt na adres: archiwumkobiet@ibl.waw.pl.
PROGRAM WYDARZENIA:
I DZIEŃ: 20 października
- 9.30–10.00 – rejestracja
- 10.00–10.20 – powitanie gości:
Mikołaj Sokołowski (IBL PAN) – Dyrektor Instytutu Badań Literackich PAN
Katarzyna Nadana-Sokołowska (IBL PAN) – Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Konferencji
Corinne Fournier Kiss (Uniwersytet Berneński) – Członkini Komitetu Naukowego i Organizacyjnego Konferencji
10.20–12.20 – I sesja: Wybrane aspekty rosyjskiej recepcji George Sand – moderuje Corinne Fournier Kiss
- 10.20–11.05 – Isabelle Hoog Naginski (Tufts University, USA), Sand and Dostoevsky: The Figure of the Meek One in Times of Chaos [Sand i Dostojewski: figura Łagodnego w czasach chaosu] (wykład gościnny)
- 11.05–11.50 – Olga Kafanova (Instytut Biznesu i Innowacji w Petersburgu), Léon Tolstoï, lecteur et critique de George Sand [Lew Tołstoj, czytelnik i krytyk Sand] (wykład gościnny)
- 11.50-12.20 – dyskusja
12.20–12.40 – przerwa kawowa
12.40-14.15 – II sesja: Wybrane aspekty rosyjskiej recepcji George Sand – moderuje Olga Kafanova
- 12.40–13.25 – Françoise Genevray (Uniwersytet Jean-Moulin Lyon III), Vladimir Petcherine et « la femme évangélique » [Wladimir Peczerin i „kobieta ewangeliczna”] (wykład gościnny)
- 13.25–13.45 – Irina Iukina (Uniwersytet Petersburski), «Жоржзандизм» и «жоржзандисты» в России в 1830-1840 е годы [„Sandyzm” i „sandyści” w Rosji w latach 30. i 40. XIX wieku]
- 13.45–14.15 – dyskusja
14.15–15.15 – przerwa obiadowa
15.15–17.15 – III sesja: Wybrane aspekty niemieckiej i środkowoeuropejskiej recepcji George Sand – moderują Isabelle Hoog Naginski i Françoise Genevray
- 15.15–15.35 – Brigitte Krulic (Uniwersytet Paris Nanterre), Lire, traduire, éditer George Sand, ou comment passer en fraude les idées démocratiques dans l’Allemagne du Vormärz (1830–1848) [Czytać, tłumaczyć, wydawać George Sand, czyli jak przemycać demokratyczne idee w Niemczech okresu „Vormärz” (1830–1848)]
- 15.35–15.55 – Rayyan Dabbous (Uniwersytet Berneński), Epistemology of the Countryside: George Sand and Lou Andreas-Salomé [Epistemologia wsi: George Sand i Lou Andreas-Salomé]
- 15.55–16.15 – Ileana Mihaila (Uniwersytet Bukareszteński), Quelques moments de la réception de George Sand dans la culture roumaine au XIXe siècle [Wybrane aspekty recepcji George Sand w kulturze rumuńskiej XIX wieku]
- 16.15–16.35 – Katja Mihurko Poniž (Uniwersytet w Novej Goricy, Słowenia), A for Aurora, A for Ambiguity. A century and a half George Sand reception in the Slovenian cultural sphere [A jak Aurora, A jak ambiwalencja. Półtora wieku recepcji George Sand w słoweńskiej sferze kulturowej]
- 16.35–17.15 – dyskusja
18.00–19.30 – rozmowa panelowa w kawiarni Wrzenie Świata (ul. Gałczyńskiego 7) (po polsku, otwarta dla publiczności) na temat (nie)obecności George Sand w Polsce jako pisarki (udział biorą: Regina Bochenek-Franczakowa, Marek Bieńczyk, Wioletta Kolbusz-Lasa, Anna Nasiłowska, Anna Sobolewska, Marcin Wąsowski; moderacja: Agnieszka Wolny-Hamkało i Katarzyna Nadana-Sokołowska)
19.45 – kolacja konferencyjna w restauracji Między Nami (ul. Bracka 20)
II dzień: 21 października – Wokół polskiej recepcji George Sand
10.00–11.50 – IV sesja – moderuje Katarzyna Nadana-Sokołowska
- 10.00–10.40 – Regina Bochenek-Franczakowa (UJ), Moje badania nad George Sand w Polsce (1975–2017) (wykład gościnny)
- 10.40–11.00 – Olga Wiktoria Wybodowska (UW), Jedyny list Juliusza Słowackiego do George Sand – analiza monograficzna
- 11.00–11.20 – Marianna Zakrzewska (UW), Reclaiming the Voice. Political and Idealistic Art of the New Woman in the XIX Century as Exemplified by George Sand and Eliza Orzeszkowa [Odzyskiwanie głosu. Polityczna i idealistyczna sztuka Nowej Kobiety w XIX wieku na przykładzie George Sand i Elizy Orzeszkowej]
- 11.20–11.50 – dyskusja
11.50–12.10 – przerwa kawowa
12.10–14.10 – V sesja – moderuje Magdalena Siwiec
- 12.10–12.40 – Corinne Fournier Kiss (Uniwersytet Berneński), How was George Sand Read and Perceived by her Polish Female Contemporaries? [Jak George Sand była czytana i postrzegana przez współczesne jej polskie pisarki?] (wykład gościnny)
- 12.40–13.00 – Katarzyna Westermark (UW), „French nonsense”? The Presence of George Sand’s Leone Leoni in Michał Czajkowski’s Novel Anna [„Francuskie brednie”? Leone Leoni George Sand w Annie Michała Czajkowskiego]
- 13.00-13.20 – Iwona Węgrzyn (UJ), Gorzkie pomarańcze. Sceny z życia małżeńskiego przez Konstancję z Iwanowskich Rzewuską
- 13.20-30.40 – Emilia Kolinko (IBL PAN), Julia Woykowska i jej księżyc. Odczytywanie znaczeń i konteksty sandowskie w Żonie księżycowej
- 13.40-14.10 – dyskusja
14.10–15.10 – przerwa obiadowa
15.10–17.20 – VI sesja – moderuje Regina Bochenek-Franczakowa
- 15.10–15.30 – Katarzyna Nadana-Sokołowska (IBL PAN), „Lelizm”? Wybrane aspekty wczesnej twórczości Zofii Nałkowskiej w sandowskich kontekstach
- 15.30–15.50 – Magdalena Rudkowska (IBL PAN), Promieniowanie powieści George Sand w twórczości literackiej i krytycznej Józefa Ignacego Kraszewskiego
- 15.50–16.10 – Beata Kędzia-Klebeko (US), Małgorzata Mieczkowska (US), La pensée socio-éducative dans les œuvres de George Sand à travers la réception des écrivains polonais de l’époque du positivisme [Myśl socjo-edukacyjna w dziełach George Sand oczami pisarzy pozytywistycznych]
- 16.10–16.30 – Iwona Wiśniewska (IBL PAN), Kto się boi George Sand? Autorka Indiany oczami Marii Ilnickiej
- 16.30–16.50 – Ewangelina Skalińska (UKSW), George Sand i Cyprian Kamil Norwid. Rekonesans
- 16.50–17.20 – dyskusja
18.00 – koncert fortepianowy w saloniku Chopina (ul. Smolna 14)
III dzień: 22 października
9.30–11.20 – VII sesja: Pisma autobiograficzne Sand i jej biografie – moderuje Emilia Kolinko
- 9.30–9.50 – Mateusz Kucab (UJ), Between Affective Community and Desire. George Sand in Jarosław Iwaszkiewicz’s Narratives about Frédéric Chopin [Między wspólnotą afektywną i pragnieniem. George Sand w chopinowskich narracjach Jarosława Iwaszkiewicza]
- 9.50–10.10 – Yasuko Shibata (Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych), Chopin’s Music and the Reception of George Sand in Japan [Muzyka Chopina a japońska recepcja George Sand]
- 10.10–10.30 – Magdalena Kowalska (UMK), George Sand et Louise-Victorine Ackerman [George Sand i Louise-Victorine Ackerman]
- 10.30–10.50 – Katarzyna Kuczyńska-Koschany (UAM), Piękna (piękniejsza, najpiękniejsza) i – przekład. O korespondencji George Sand i Gustava Flauberta: próba porównania oryginału z przekładem
- 10.50–11.20 – dyskusja
11.20–11.40 – przerwa kawowa
11.40–14.00 – VIII sesja: George Sand: wizje i interpretacje – moderują Katarzyna Nadana-Sokołowska i Corinne Fournier Kiss
- 11.40–12.00 – Agnieszka Wolny-Hamkało (IBL PAN), Prymat stylu jako zapowiedź uwolnienia formy we współczesnej literaturze kampowej. Na podstawie korespondencji Sand-Flaubert-Colet
- 12.00–12.20 – Kamila Pękała (UW), Why Indiana Had to Be Killed, but Ended Up in Exile? Reflections on Sand’s Indiana Epilogue [Dlaczego Indiana powinna była umrzeć, ale skończyła na wygnaniu? Refleksje wokół zakończenia Indiany George Sand]
- 12.20–12.40 – Magdalena Siwiec (UJ), Tropami Wandy George Sand: feminizm, polskość i ezoteryka
- 12.40–13.00 – Monika Rudaś-Grodzka (IBL PAN), „Pożera mnie pożądanie”. George Sand i La Mystérique: Helena, Joanna i Wanda
- 13.00–14.00 – dyskusja nad referatami i podsumowująca konferencję
14.00–15.00 – przerwa obiadowa
15.00–18.00 – wizyta w Muzeum Chopina (ul. Okólnik 1) (oprowadzi Magdalena Kulig) i spacer po Warszawie Chopina (oprowadzi Kamila Pękała)
Call for papers:
Historycy literatury polskiej i innych literatur Europy Środkowej i Wschodniej rzadko dotąd przyglądali się znaczeniu George Sand dla literatur tych regionów i ewentualnym nawiązaniom do jej twórczości. Jest to podejście niezrozumiałe w przypadku autorki, której twórczość, jak wiadomo, była przez kilka dekad bardzo intensywnie obecna w różnych obiegach czytelniczych i tym samym trudno przypuścić, by nie wpłynęła na ideosferę, estetykę oraz wzorce kulturowe w tych miejscach. Chcielibyśmy zatem, po raz pierwszy w Polsce, przyjrzeć się twórczości i biografii George Sand w kontekście intensywnie się dziś rozwijających studiów sandowskich, w tym studiów nad recepcją pisarki w innych krajach. Z jednej strony chcemy zbadać kulturotwórczą rolę Sand, czyli sposoby szerzenia się i obecność „sandyzmu” jako szeroko rozumianego zjawiska w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, z drugiej - pogłębić wiedzę o tym, jak były tu postrzegane i rozumiane jej dzieła. Ważnym punktem odniesienia będą dla nas autobiograficzne pisma Sand (jej listy, dzienniki, zapiski z podróży czy Historia mojego życia), jej biografie oraz (auto)biografistyka osób, dla których francuska pisarka okazała się znaczącym punktem odniesienia w życiu i twórczości.
Proponujemy, aby jeden dzień trzydniowej konferencji był poświęcony dyskusji nad takimi zagadnieniami, jak:
- „sandyzm” jako wzorzec biograficzny w trajektoriach życia i dokumentach osobistych XIX-wiecznych kobiet-pisarek i działaczek społecznych;
- podróżopisarstwo, epistolografia, dzienniki Sand i Historia mojego życia (widziane z perspektywy polskiej i środkowo-wschodnioeuropejskiej);
- myśl społeczno-polityczno-religijna Sand (widziane z perspektywy polskiej i środkowo-wschodnioeuropejskiej)
- Sand i sprawa polska (w oczach Polaków);
- „sprawa chopinowska” (w kulturze polskiej) i jej wpływ na recepcję pisarki.
Drugi dzień konferencji chcielibyśmy poświęcić takim zagadnieniom, jak:
- estetyka Sand a świat powieści XIX wieku w Europie Środkowej i Wschodniej (w tym: wzorzec powieści feministycznej i powieści o kobietach-artystkach, powieści wiejskie i społeczno-utopijne Sand jako ewentualny punkt odniesienia dla twórczości powieściowej polskich pisarek, polskiej powieści wiejskiej i powieści pozytywistycznej);
- bohaterki i bohaterzy Sand, sandowskie wątki fabularne i imaginarium (a powieść polska, środkowo- i wschodnioeuropejska);
- historia przekładów Sand i sandologii w Polsce, Europie Środkowej i Wschodniej;
Konferencji będą towarzyszyły takie wydarzenia, jak wycieczka do Muzeum Chopina, koncert chopinowski, spacer po Warszawie Chopina, dyskusja panelowa z wydawcami i tłumaczami Sand wokół (nie)obecności Sand na polskim rynku wydawniczym.
Wyniki konferencji zostaną opublikowane w tomie pokonferencyjnym lub wybranych czasopismach punktowanych zajmujących się wiekiem XIX i specjalizujących w badaniach nad twórczością i recepcją George Sand.
Czas: 20-22 października 2021
Organizatorzy:
- Zespół Archiwum Kobiet Instytutu Badań Literackich PAN
- Komitet Nauk o Literaturze PAN
- Zakład Komparatystyki Instytutu Literatury Polskiej UW
- Polka: Fundacja Odnawianie Znaczeń
- Instytut Historii Nauki PAN
- Instytut Języka i Literatury Francuskiej, Uniwersytet Berneński
- Cultural and Tourist Association Women Writers Route
Języki konferencji:
Preferujemy język angielski, aby wystąpienia były zrozumiałe bez tłumaczenia dla wszystkich uczestników i słuchaczy, ale przyjmujemy także zgłoszenia referatów w języku polskim, francuskim i rosyjskim.
Czas wystąpienia: 20 minut
Sposób nadsyłania zgłoszeń i abstraktów:
Na adres: archiwumkobiet@ibl.waw.pl najpóźniej do 25.07.2021 z dopiskiem w tytule „Sand”. Zgłoszenie, w pliku word, powinno zawierać: imię i nazwisko uczestnika, afiliację, tytuł wystąpienia, abstrakt (od 250 do 400 słów). Tytuł i abstrakt prosimy przesłać w języku, w którym chcą Państwo wystąpić na konferencji.
Opłata konferencyjna:
Koszt udziału – 80 Euro / 360 zł – zatrudnieni pracownicy naukowi; 40 Euro / 180 zł – doktoranci niezatrudnieni na uczelniach/w instytutach naukowych.
Dane do przelewu podamy po przyjęciu zgłoszenia konferencyjnego.
Rada Naukowa Konferencji:
prof. dr hab. Regina Bochenek-Franczakowa, UJ
dr. hab. Katarzyna Czeczot, IBL PAN
dr hab. Corinne Fournier Kiss, Uniwersytet Berneński (Szwajcaria)
dr Emilia Kolinko, IBL PAN
prof. dr hab. Michał Kuziak, UW
prof. dr Katja Mihurko, Uniwersystet w Nowej Goricy (Słowenia)
dr Katarzyna Nadana-Sokołowska, IBL PAN
prof. dr hab. Anna Nasiłowska, IBL PAN
dr hab. Iwona Puchalska, UJ
dr hab. Monika Rudaś-Grodzka, prof. IBL PAN
dr Alicja Urbanik-Kopeć, IHN PAN
prof. dr hab. Danuta Zawadzka, UB
Komitet Organizacyjny:
dr Katarzyna Nadana-Sokołowska
dr hab.Monika Rudaś-Grodzka
prof. dr hab. Michał Kuziak
dr hab. Corinne Fournier Kiss
dr Alicja Urbanik-Kopeć
dr Emilia Kolinko
mgr Anna Pawlik
(informacja organizatorów)
Информация
Смотреть также
Druidka i święta? Joanna, wiejska bohaterka powieści George Sand / Seminarium w cyklu „Duchowość kobiet”
Zespół Archiwum Kobiet serdecznie zaprasza na kolejne otwarte seminarium w cyklu „Duchowość kobiet”.
Prof. Tomasz Żukowski, "Władysław Reymont through the prism of film adaptations (Andrzej Wajda and others)" /spotkanie z cyklu webinariów IBL PAN i Fundacji Kościuszkowskiej
Zachęcamy do udziału w kolejnym webinarium będącym częścią projektu realizowanego przez IBL PAN i Fundację Kościuszkowską, której misją jest wspieranie wymiany intelektualnej między Stanami Zjednoczonym a Polską oraz przybliżanie amerykańskiej publiczności tego, co najlepsze w polskiej kulturze.
Allen Kuharski, Richard Lowe: The Digital Archiving of Performance Data: The Case of Witold Gombrowicz / Otwarte zebranie Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN
Poetyki nie(po)rozumienia. Kulturotwórczy potencjał zakłóceń w komunikacji artystycznej / Poetics of (Mis)understanding: Culture-Making Potential of Interference in Artistic Communication
W imieniu członków Pracowni Poetyki Historycznej Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk oraz Zarządu Fundacji „Centrum Międzynarodowych Badań Polonistycznych” serdecznie zapraszamy na Międzynarodową Interdyscyplinarną Konferencję Poetyki nie(po)rozumienia. Kulturotwórczy potencjał zakłóceń w komunikacji artystycznej. Sesja odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2017 w Instytucie Badań Literackich w Warszawie (ul. Nowy Świat 72, Pałac Staszica).