Событие
Zaproszenie do publikowania tekstów w czasopiśmie „Creatio Fantastica”
Redakcja czasopisma „Creatio Fantastica” zaprasza do publikowania w kolejnym numerze pisma poświęconego fantastyce naukowej (hard science fiction) i upamiętniającego twórczość Ursuli K. Le Guin.
Wytyczne dla tekstów naukowych:
- główne problemy genologiczne w SF;
- temat specjalny: twórczość fantastycznonaukowa Ursuli K. Le Guin;
- światotwórstwo fantastyczno-naukowe;
- nowe nurty SF (od cyberpunku do dieselpunku czy ekopunku);
- New Wave i New Weird;
- twórczość zachodnich klasyków literatury SF;
- nowi zagraniczni twórcy SF, np. Neal Stephenson, Adrian Tchaikovsky, Peter Watts, Ian McDonald, Jeff VanderMeer, Greg Egan czy Ted Chiang;
- polska fantastyka naukowa, m.in. twórczość Jacka Dukaja, Marcina Sergiusza Przybyłka, Jarosława Grzędowicza, Rafała Kosika, Andrzeja Zimniaka, Cezarego Zbierzchowskiego, Roberta J. Szmidta, Dariusza Domagalskiego, Marka Huberatha, Andrzeja W. Sawickiego, Pawła Majki, Marcina Podlewskiego i wielu innych.
- afiliację;
- biogram do 80 słów;
- 10 słów kluczowych i abstrakt do 300 słów (obydwa w języku polskim i angielskim).
Wszystkie teksty naukowe można wysyłać pod adresem redakcja@creatiofantastica.com
Redakcja nie przyjmuje tekstów publicystycznych (esejów, felietonów itp.). Autorów bardziej rozbudowanych (min. pół arkusza wydawniczego) tekstów popularnonaukowych zachęca się (oferując pomoc redaktorską w tym zakresie) do rozbudowania ich do postaci naukowej.
Информация
Смотреть также
Polska proza fantastyczna XX i XXI wieku
Redakcja "Bibliotekarza Podlaskiego" zaprasza do do współtworzenia numeru tematycznego 2/2021 „Bibliotekarza Podlaskiego”: Polska proza fantastyczna XX/XXI w.
Fantastyczne tryumfy wyobraźni
Fantastyka z racji swej ogromnej siły oddziaływania odbiorczego poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe i komplementarne ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myślimy zarówno w wypadku Lais Marie de France, malarstwa Zdzisława Beksińskiego, “mityzujących rzeczywistość” opowiadań Brunona Schulza i Gormenghastu Mervyna Peake’a, komiksów noir o Batmanie, futurologicznych parabol Stanisława Lema, muzyki Daft Punku i Percivala, quasi-historycznych powieści Guya Gavriela Kaya, meksykańskiego Día de Muertos czy postmodernistycznej prozy Grahama Chapmana, Grega Egana lub Jacka Dukaja. Obecny consensus ma dość płynny i niejednoznaczny charakter: dzielimy fantastykę wpierw podług mediów, a potem pewnych konwencji estetycznych, trudząc się nad rozróżnieniem steampunku od gaslamp fantasy, podczas gdy równocześnie dalej problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. Z tego też względu organizatorzy konferencji Fantastyczne tryumfy wyobraźni zachęcać będą do podjęcia namysłu nad fantastyką i fantastycznością sensu largo – w wymiarze historycznym, ponaddyscyplinarnym i ponadkonwencjonalnym, nie ograniczając przy tym zakresu jej występowania jedynie do mniej lub bardziej znormalizowanych nurtów fantasy, science fiction i horroru.
Zaproszenie do publikowania w międzynarodowym roczniku naukowym „Conversatoria Linguistica“
Redakcja czasopisma zaprasza do nadsyłania artykułów i recencji do kolejnego numeru pisma (za rok 2018).
Fantastyka, fantazmaty, imaginaria / ogólnopolska konferencja naukowa online
Fantastyka poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myśli się w różnych kontekstach estetycznych, a także jako o rozmaitych dziedzinach, takich jak literatura, film, malarstwo, komiks, serial, gry wideo, a nawet twórczość dla młodszych adresatów czy muzyka. Co więcej, obecny sposób pojmowania czy postrzegania ma dość płynny i niejednoznaczny charakter, a skoro tak, to wciąż problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. W obręb tej problematyki wliczać także trzeba rozmaite fantazmaty czy imaginaria oraz wciąż ewoluujące pojęcia zawłaszczające sferę fantastyczności. (informacja organizatorów)