Номер журнала
Дата размещения: 16.08.2020
Литературоведение
Horror(y) dzieciństwa i dojrzewania / Tom 2 Nr 1 (2020)
Zapraszamy do lektury kolejnego numeru czasopisma naukowego „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, półrocznika wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego: https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/dlk/issue/view/37.
Temat wydania to Horror(y) dzieciństwa i dojrzewania, a w środku można znaleźć dwanaście artykułów autorstwa polskich i zagranicznych badaczy oraz badaczek.
Pauline Greenhill i Steven Kohm przeanalizowali filmy nawiązujące do baśni o Jasiu i Małgosi, skupiając się na motywach zbrodni i krzywd wyrządzanych dzieciom. Karolina Kostyra w studium Ducha (1982) Stevena Spielberga i Tobe’a Hoopera poddała analizie filmową przestrzeń nawiedzonego domu, uobecniającą, zdaniem autorki, m.in. fascynacje i lęki dzieci oraz rodziców. Auba Llompart Pons zaproponowała rozważania nad filmem Alicja w Krainie Czarów (2010) Tima Burtona oraz powieścią Alyssa i czary (2013) A. G. Howard, koncentrując się na motywie inicjacyjnej wędrówki protagonistek przez mroczne Wonderlandy i dowodząc feministycznego, a zarazem gotyckiego potencjału literackiego pierwowzoru autorstwa Lewisa Carrolla. O kształtowaniu się queerowej tożsamości protagonisty w procesie bardzo trudnego dojrzewania napisał z kolei Alexander Casey, który zaprezentował analizę Waimea Summer (1976) Johna Dominisa Holta – utworu uznawanego za pierwszą anglojęzyczną powieść autorstwa rdzennego Hawajczyka. Kulturowy obraz koszmaru dorastania to także temat artykułu Katarzyny Mazur-Lejman poświęconego sztuce kanadyjskiego pisarza Wajdiego Mouawada Pacamambo (2000), łączącej cechy dramatu inicjacyjnego z elementami horroru. Małgorzata Wójcik-Dudek również przedstawiła studium przypadku: książkę Miasto Złotej (2018) Daniela Chmielewskiego i Magdy Rucińskiej poddała refleksji jako „horror ekologiczny”, odwołując się do koncepcji antropocenu, humanistyki ekologicznej oraz ekokrytyki. Anita Wincencjusz-Patyna przeanalizowała warstwę wizualną książki Horror (2017) Madleny Szeligi z ilustracjami Emilii Dziubak w kontekście wielowiekowej tradycji obrazowania śmierci, męczeństwa i cierpienia oraz popularnych zwłaszcza w epoce baroku wątków wanitatywnych. „Studia” zamyka tekst Piotra Prósinowskiego i Piotra Krzywdzińskiego dotyczący serialu animowanego Po drugiej stronie muru (2014) Patricka McHale’a; autorzy zwrócili uwagę m.in. na obecne w programie motywy grozy oraz jego potencjał polegający na umożliwieniu odbiorcy przeżycia tanatycznego katharsis, wyzwalającego z uczuć związanych z lękiem przed śmiercią i stratą.
W dziale „Varia” znalazł się tekst autorstwa Anny Pekaniec, która na podstawie analizy utworów Angeli Carter – dwóch powieści: Magiczny sklep z zabawkami (1967) i Mądre dzieci (1991), a także wybranych opowiadań – wskazała, jak transformacje popularnych motywów baśniowych i fabuł powieściowych przekształcają je w utopie z feministycznymi akcentami. Wreszcie, w numerze znalazły się trzy artykuły recenzyjne. Kamila Kowalczyk i Ewelina Rąbkowska nawiązały do tematu przewodniego tego wydania: pierwsza z autorek napisała o monografii Joanny Dybiec-Gajer pt. Złota różdżka – od książki dla dzieci po dreszczowiec raczej dla dorosłych (2017), druga zaś – o studium Anny Golus Dzieciństwo w cieniu rózgi. Historia i oblicza przemocy wobec dzieci (2019). Kendra Reynolds zrecenzowała natomiast tom The Fairy Tale Vanguard: Literary Self-Consciousness in a Marvelous Genre (2019) pod redakcją naukową Stijna Praeta oraz Anny Kérchy.
(z Od redakcji)
Содержание
Spis treści Od redakcji STUDIA Pauline Greenhill, Steven Kohm, “Hansel and Gretel” Films: Crimes, Harms, and Children; Karolina Kostyra, Uwaga, pułapki na dzieci! Topografia nawiedzonego domu w Duchu Stevena Spielberga i Tobe’a Hoopera; Auba Llompart Pons, Beware the White Rabbit: Tim Burton’s Alice in Wonderland and A. G. Howard’s Splintered as Gothic Cautionary Tales for Young Girls; Alexander Casey, Surrounded by Spirits: Hauntings of Identity in Waimea Summer by John Dominis Holt; Katarzyna Mazur-Lejman, Groza doświadczania. Sytuacja graniczna jako obrzęd przejścia w inicjacji dojrzałościowej na przykładzie sztuki dla młodzieży Pacamambo Wajdiego Mouawada; Małgorzata Wójcik-Dudek, Horror i troska. Narracje antropocenu dla dzieci na przykładzie Miasta Złotej Daniela Chmielewskiego i Magdy Rucińskiej; Anita Wincencjusz-Patyna,
Pierwszy pitawal wegetariański, czyli o ilustracjach Emilii Dziubak do Horroru Madleny Szeligi; Piotr Prósinowski, Piotr Krzywdziński, W nieznane. Zaświaty i tanatyczne katharsis w serialu animowanym Po drugiej stronie muru Patricka McHale’a; VARIA Anna Pekaniec, Jak przerobić baśnie na zaangażowane utopie? Twórczość prozatorska Angeli Carter; ARTYKUŁY RECENZYJNE Kamila Kowalczyk, Nieznane losy znanej książki. O ponownym odkrywaniu klasycznego utworu Heinricha Hoffmanna; Dybiec-Gajer, J. (2017). Złota różdżka – od książki dla dzieci po dreszczowiec raczej dla dorosłych. Kraków: Tertium; Ewelina Rąbkowska, Horror przemocy wobec dzieci wczoraj i dziś
Golus, A. (2019). Dzieciństwo w cieniu rózgi. Historia i oblicza przemocy wobec dzieci. Gliwice: Helion; Kendra Reynolds, Fairy Tale Futures: Critical Reflections, Praet, S., & Kérchy, A. (Eds.). (2019). The fairy tale vanguard: Literary self-consciousness in a marvelous genre. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars.
Информация
Дата размещения:
16 августа 2020; 14:17 (Piotr Bordzoł)
Дата правки:
16 августа 2020; 14:17 (Piotr Bordzoł)