Полонистический бюллетень

Номер журнала

Дата размещения: 24.01.2024
Литературоведение

Pisane światłem. Fotografia – tekst i kontekst

Tematem numeru jest fotografia w dialogu z tekstem – ewolucja stosunku do fotografii i sposobów jej wykorzystania (począwszy od dziewiętnastowiecznego rozumienia jako medium dokumentacyjnego, traktującego „obraz jako dowód prawdy”, po dzisiejsze walory estetyczne, artystyczne i kreacyjne tej dziedziny sztuki, również przez ukazanie roli ikonograficznych tekstów kultury i ich wpływu na życie autorów, podmiotów/obiektów i odbiorców oraz rozmaite możliwości ich interpretacji), skomplikowane dzieje oraz przemiany relacji między fotografią (lub malarstwem, rysunkiem itd.) a pojęciami „prawdy faktów”, „fotograficznego realizmu”, „odzwierciedlenia rzeczywistości”.

Poruszony został też problem wykorzystania fotografii jako przekazu o jawnym lub ukrytym celu reklamowym bądź propagandowym. Przedstawiono także funkcję obrazów (różnych krajów, kontynentów czy planet) w geograficznym i kulturowym „oswajaniu inności” oraz fotografię jako symboliczny zapis wędrówki, znak turystyki, podboju i podporządkowania (albumy, bedekery, pocztówki, reportaże, relacje fotograficzne – również w postaci stron i witryn www).

Na czytelników czeka dwanaście artykułów (wiele z nich wzbogaconych zdjęciami) w działach: „Rozprawy i materiały”, „Pasje i potyczki edytorskie i tekstologiczne”, „Varia”, „Recenzje”.

Uzupełnieniem tomu są opatrzone komentarzami prace studentów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych – efekt różnorodnych wizualnych interpretacji tematu fotografii jako obrazu ”pisanego światłem”.


Dofinansowano ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój czasopism naukowych” na lata 2022–2024.

Содержание

Wstęp: Fotografia: świet(l)ny portret nowoczesności (Marek Pąkciński, Agnieszka Bąbel)

I. ROZPRAWY I MATERIAŁY

Marek PĄKCIŃSKI, Rekonesans, oswojenie, inkorporacja – astronomiczna narracja popularnonaukowa przełomu XIX i XX wieku a ludzka świadomość poznająca Kosmos i odzwierciedlenie jej pozycji w fotografii

Anna ZIĘBA, Daniel DZIENISIEWICZ, Urlop w PRL-u: multimodalna analiza dyskursu polskich widokówek z okresu 1945–1989

Ewa SZKUDLAREK, Portrety fotograficzne w filmie polskim: pamiątka, ślad, rekwizyt

Beata GARLEJ, Laury Makabresku „skradanie się” do wnętrza

Marcin PLISZKA, „Zagapianie się” – na styku literatury i fotografii. „Dzień na ziemi” Michała Pawła Markowskiego

II. PASJE I POTYCZKI EDYTORSKIE I TEKSTOLOGICZNE

Joanna HAŁACZKIEWICZ, Melchior Wańkowicz i fotografia – uwagi edytorskie

Wiktor GARDOCKI, Cenzurowanie tekstów literackich dotyczących drugiej wojny światowej, okupacji i Zagłady. Kontrola słowa w latach 1966–1970

III. VARIA

Klara DESZCZYŃSKA, „Lenin” Ferdynanda Antoniego Ossendowskiego na tle wybranych literackich portretów wodza

Liudmyla HARMASH, Reflections of War Experience in Ukrainian Songs

Pisane światłem. Fotografia – tekst i kontekst. Prace studentów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Komentarze autorów do fotografii

Izabela MACIUSOWICZ, Krótka historia „rysowania światłem”. Ewolucja roli fotografii i jej pozycja wobec nowych technologii (zamiast posłowia)

IV. RECENZJE

Katarzyna NADANA-SOKOŁOWSKA, Flâneurka schodzi do piekła – „Kroniki wojenne 1939-1944” Aurelii Wyleżyńskiej (Aurelia Wyleżyńska, Kroniki wojenne, t. 1: 1939–1942, t. 2: 1943–1944, oprac. Grażyna Pawlak, Marcin Urynowicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2022)

Noty o autorach artykułów

Информация

Дата публикации:
24.01.2024
Дата размещения:
24 января 2024; 20:04 (Mariola Wilczak)
Дата правки:
24 января 2024; 20:04 (Mariola Wilczak)
Если вы не хотите, чтобы куки-файлы сохранялись на вашем диске, поменяйте настройки своего браузера Смотреть информацию о куки-файлах