Polish Studies Bulletin

Article / interview

27.07.2020

Pomóż OPERAS poznać czasopisma i platformy otwartego dostępu, które są bezpłatne dla czytelników i autorów

Zapraszamy Państwa do wypełnienia ankiety poświęconej czasopismom open access funkcjonującym w tzw. “modelu diamentowym”, tj. niepobierających opłat ani od czytelników ani od autorów. Ponadto, rozpoczynamy działania mające na celu stworzenie listy czasopism diamentowych, które nie są jeszcze uwzględnione w głównych bazach danych, takich jak DOAJ.

Ankieta (w języku angielskim) będzie aktywna do 25 sierpnia 2020 r., a jej wypełnienie zajmuje ok. 30 minut:

https://www.surveymonkey.com/r/GZQDBT5

Ankieta jest częścią badania Diamond Open Access Study zleconego przez cOAlition S i ma na celu zbadanie i pogłębienie naszego rozumienia modeli współpracy w zakresie publikacji niekomercyjnych dla Open Access.

Jeżeli chcemy uzyskać większe wsparcie ze strony instytucji finansujących, musimy ocenić skalę i zasięg diamentowej drogi na całym świecie, a także przedstawić argumenty przemawiające za tym modelem otwartego dostępu.

Kontekst badania

Zakres czasopism i platform otwartego dostępu, które nie pobierają opłat od autorów za publikację, jest szeroki i zróżnicowany. Te czasopisma i platformy służą konkretnym obszarom badawczym w różnych językach i są dostosowane do lokalnych lub regionalnych potrzeb, specyficznych dla różnych kultur wydawniczych.

Ich różnorodność sprawia, że trudno jest postrzegać czasopisma diamentowe jako odrębny sektor wydawniczy o wspólnych celach i wyzwaniach. W związku z tym często nie docenia się szczególnego wpływu czasopism diamentowych na środowisko naukowe. Niniejsze badanie ma na celu uzyskanie pełniejszego obrazu czasopism i platform w modelach diamentowych, oferującego konkretne sposoby wykorzystania, koordynowania i wspierania tego sektora w przyszłości.

Cel

Zamierzamy lepiej poznać i zrozumieć czasopisma w modelu diamentowym, aby zapewnić mu większą widoczność. Ponadto dostarczymy informacji, które pomogą cOAlition S i innym zainteresowanym stronom w opracowaniu skutecznej polityki i mechanizmów finansowania, które w bardziej strategiczny sposób wesprą ten sektor.

Jak możesz pomóc

  • Jeśli należysz do rady naukowej lub redakcji czasopisma w otwartym dostępie, które nie pobiera opłat od autorów za publikację, możesz wypełnić ankietę w imieniu swojego czasopisma: https://www.surveymonkey.com/r/GZQDBT5;
  • Jeśli chcesz pomóc nam zidentyfikować więcej diamentowych czasopism, zwłaszcza tych spoza DOAJ, możesz dodać informacje o takim tytule do arkusza kalkulacyjnego online: https://tinyurl.com/diamond-journals;
  • Możesz udostępnić to ogłoszenie wśród swojej społeczności, aby pomóc nam dotrzeć do jak największej liczby wysokiej jakości czasopism. Komunikat jest dostępny w języku angielskim, francuskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim, portugalskim i polskim: https://operas.hypotheses.org/4205.

Kontakt

Jeśli masz jakieś pytania, skontaktuj się z nami: operas@operas-eu.org.

O nas

Badanie zostało zlecone przez cOAlition S - grupę narodowych instytucji finansujących badania (m.in. Narodowe Centrum Nauki), organizacje europejskie i międzynarodowe oraz fundacje charytatywne, które zobowiązały się do pełnego i natychmiastowego zapewnienia otwartego dostępu do publikacji badawczych.

Konsorcjum jest koordynowane przez OPERAS, infrastrukturę otwartej komunikacji badawczej dla nauk humanistycznych i społecznych w Europie. Partnerami OPERAS w tym badaniu są: SPARC Europe, Utrecht University, DOAJ, UiT The Arctic University of Norway, LIBER, OASPA, ENRESSH, Redalyc, AmeliCA i CSI.

Information

Key words:

See also

25.05.2020

TRIPLE User Research Survey - zaproszenie do wypełnienia ankiety na temat praktyk badawczych związanych z użyciem technologii cyfrowych

Zapraszamy do wzięcia udziału w ankiecie, która jest częścią badań użytkowników prowadzonych w ramach europejskiego projektu H2020 TRIPLE (https://www.gotriple.eu/). Ankieta skierowana jest w szczególności do europejskich badaczy i pracowników naukowych z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych (HS) na wszystkich etapach kariery zawodowej.

17.04.2020

Dlaczego mimo wszystko warto pamiętać o piknikach?

Już od kilku lat miesiące przedwakacyjne, maj i czerwiec, obfitują w organizację imprez kulturalno-rekreacyjnych, czyli tak zwanych pikników. Wiele instytucji o różnym profilu działalności stara się dzięki nim zaprezentować w atrakcyjny sposób swoją ofertę − frekwencja również gwarantuje sukces. Instytucje nauki nie mają w tym względzie łatwego zadania, ale sama nauka ma ogromny potencjał, ukryty w ludziach, badaniach, osiągnięciach i archiwach. Te wszystkie czynniki dzięki pomysłowości i celowości działania sprawiły, że w Archiwum Polskiej Akademii Nauk w Warszawie narodził się pomysł zorganizowania pikniku archiwalnego, imprezy zwracającej uwagę na fakt posiadania i doceniania dokumentacji historyczno-naukowej, jak i szerokiej edukacji w tym zakresie.

27.04.2019

Pasja do promowania nauki. Rozmowa z Doktorem Wojciechem Włoskowiczem

Czy popularyzacja i upowszechnianie nauki wiążą się ze sobą? Czy popularyzowanie nauk humanistycznych jest przyjemne? Co zrobić, by było skuteczne? Zapraszamy do rozmowy z Panem Doktorem Wojciechem Włoskowiczem, przedstawicielem dziedziny „nauki humanistyczne” w Stowarzyszeniu Rzecznicy Nauki.

09.12.2019

Wyniki międzynarodowego badania PISA 2018

Badanie PISA (Programme for International Student Assessment) organizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od roku 2000. Polską edycję badania przeprowadził zespół naukowców z Instytutu Badań Edukacyjnych, a finansowanie zapewniło Ministerstwo Edukacji Narodowej. W porównaniu z wynikami poprzedniego badania PISA 2015, polscy uczniowie osiągnęli lepsze wyniki we wszystkich badanych obszarach: rozumienia czytanego tekstu, rozumowania matematycznego i rozumowania w naukach przyrodniczych. We wszystkich trzech obszarach objętych badaniem wyniki polskich uczniów są powyżej średniej dla krajów OECD i lokują ich w światowej czołówce. W badaniu PISA 2018 dziedziną wiodącą było rozumienie czytanego tekstu.

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.