Polish Studies Newsletter

Article / interview

27.09.2024

Rozpoczęły się konsultacje „Profilu absolwenta” polskiej szkoły

W siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej zaprezentowano propozycję dokumentu określającego wiedzę, umiejętności i kompetencje, które powinny być kształtowane u uczniów przedszkoli i szkół podstawowych. Ministerstwo i Instytut Badań Edukacyjnych zapraszają do konsultacji „Profilu” oraz udziału w dalszych pracach nad zmianami w edukacji.

IBE | Instytut Badań Edukacyjnych

W opisie dokumentu wskazano, że „Profil absolwenta i absolwentki to opis kompetencji każdego ucznia i uczennicy kończących placówkę edukacyjną - szkołę lub przedszkole, niezbędnych do dalszego rozwoju osobistego i edukacyjnego dziecka. Ich nabycie powinno stanowić cel procesu edukacyjnego osiągany we współpracy szkoły/przedszkola ze środowiskiem domowym przy poszanowaniu indywidualizmu każdego dziecka. To wspólny fundament dalszego uczenia się i funkcjonowania we współczesnym świecie. W założeniu to także umowa społeczna zawierana między uczniami/uczennicami, rodzicami i systemem edukacji dotycząca tego, czego uczniowie/uczennice i ich rodzice mogą oczekiwać od szkoły i do czego się ona zobowiązuje”.

 Przedstawiona propozycja określa:

- grupy kompetencji: kompetencje poznawcze (krytyczne i kreatywne myślenie, rozwiązywanie problemów), społeczne (komunikacja, współpraca) oraz osobiste (zarządzanie sobą i uczenie się, dbanie o dobrostan);

- obszary kształcenia: język polski, matematyka, języki obce, przyroda, historia i społeczeństwo, kultura i sztuka, technologia, ruch i zdrowie;

- wartości: prawda, dobro, piękno, szacunek, sprawiedliwość, odpowiedzialność, solidarność.

Wskazano również osiem konkretnych i mierzalnych celów systemu oświaty: skuteczne funkcjonowanie w różnych rolach społecznych, tożsamość i wartości, rozwój aspiracji, wiedza, kompetencje, sprawczość, wyrównywanie szans, wsparcie rodzin w wychowaniu i funkcji opiekuńczej. 

Szczególną uwagę poświęcono poczuciu sprawczości, które powiązano z takimi kategoriami, jak tożsamość i poczucie przynależności, poczucie własnej skuteczności, aspiracje, odporność psychiczna. 

Opracowany w konsultacji z interesariuszami „Profil absolwenta” będzie punktem wyjścia do prac nad zasadami organizacji procesu nauczania i uczenia się oraz doświadczeń, w dalszej kolejności - opracowania nowych podstaw programowych.

Dokument dostępny jest na stronie: https://ibe.edu.pl/pl/profil-absolwenta-i-absolwentki

Informacje dotyczące udziału w konstultacjach społecznych dostępne są na stronie: https://ibe.edu.pl/pl/konsultacje-spoleczne 

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza również do wzięcia udziału w naborze na ekspertów metodycznych, którzy wezmą udział w dalszych pracach. Informacje dostępne są na stronie: https://bip.ibe.edu.pl/index.php/zapytania-ofertowe

Information

Added on:
27 September 2024; 13:17 (Piotr Bordzoł)
Edited on:
27 September 2024; 13:35 (Piotr Bordzoł)
We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.