Polish Studies Newsletter

Article / interview

27.09.2024

Rozpoczęły się konsultacje „Profilu absolwenta” polskiej szkoły

W siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej zaprezentowano propozycję dokumentu określającego wiedzę, umiejętności i kompetencje, które powinny być kształtowane u uczniów przedszkoli i szkół podstawowych. Ministerstwo i Instytut Badań Edukacyjnych zapraszają do konsultacji „Profilu” oraz udziału w dalszych pracach nad zmianami w edukacji.

IBE | Instytut Badań Edukacyjnych

W opisie dokumentu wskazano, że „Profil absolwenta i absolwentki to opis kompetencji każdego ucznia i uczennicy kończących placówkę edukacyjną - szkołę lub przedszkole, niezbędnych do dalszego rozwoju osobistego i edukacyjnego dziecka. Ich nabycie powinno stanowić cel procesu edukacyjnego osiągany we współpracy szkoły/przedszkola ze środowiskiem domowym przy poszanowaniu indywidualizmu każdego dziecka. To wspólny fundament dalszego uczenia się i funkcjonowania we współczesnym świecie. W założeniu to także umowa społeczna zawierana między uczniami/uczennicami, rodzicami i systemem edukacji dotycząca tego, czego uczniowie/uczennice i ich rodzice mogą oczekiwać od szkoły i do czego się ona zobowiązuje”.

 Przedstawiona propozycja określa:

- grupy kompetencji: kompetencje poznawcze (krytyczne i kreatywne myślenie, rozwiązywanie problemów), społeczne (komunikacja, współpraca) oraz osobiste (zarządzanie sobą i uczenie się, dbanie o dobrostan);

- obszary kształcenia: język polski, matematyka, języki obce, przyroda, historia i społeczeństwo, kultura i sztuka, technologia, ruch i zdrowie;

- wartości: prawda, dobro, piękno, szacunek, sprawiedliwość, odpowiedzialność, solidarność.

Wskazano również osiem konkretnych i mierzalnych celów systemu oświaty: skuteczne funkcjonowanie w różnych rolach społecznych, tożsamość i wartości, rozwój aspiracji, wiedza, kompetencje, sprawczość, wyrównywanie szans, wsparcie rodzin w wychowaniu i funkcji opiekuńczej. 

Szczególną uwagę poświęcono poczuciu sprawczości, które powiązano z takimi kategoriami, jak tożsamość i poczucie przynależności, poczucie własnej skuteczności, aspiracje, odporność psychiczna. 

Opracowany w konsultacji z interesariuszami „Profil absolwenta” będzie punktem wyjścia do prac nad zasadami organizacji procesu nauczania i uczenia się oraz doświadczeń, w dalszej kolejności - opracowania nowych podstaw programowych.

Dokument dostępny jest na stronie: https://ibe.edu.pl/pl/profil-absolwenta-i-absolwentki

Informacje dotyczące udziału w konstultacjach społecznych dostępne są na stronie: https://ibe.edu.pl/pl/konsultacje-spoleczne 

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza również do wzięcia udziału w naborze na ekspertów metodycznych, którzy wezmą udział w dalszych pracach. Informacje dostępne są na stronie: https://bip.ibe.edu.pl/index.php/zapytania-ofertowe

Information

Added on:
27 September 2024; 13:17 (Piotr Bordzoł)
Edited on:
27 September 2024; 13:35 (Piotr Bordzoł)

See also

14.05.2019

Program dla studentów polonistyki i studiów polskich − wywiad z Kamilą Dębińską, Kierownikiem Pionu Języka Polskiego NAWA

Program Polonista realizuje jedno z zadań NAWA, polegające na upowszechnianiu języka polskiego w świecie. Jest adresowany do studentów zagranicznych uczelni, którzy studiują polonistykę (filologię polską) lub są studentami studiów polskich czy polonoznawczych, realizowanych w ramach slawistyk i są zainteresowani rozwijaniem wiedzy z zakresu języka i kultury polskiej. NAWA oferuje stypendium na semestralne lub dwusemestralne studia polonistyczne na wybranej uczelni w Polsce. Program Polonista uwzględniając specyfikę i różnorodność tzw. studiów polskich w zagranicznych ośrodkach akademickich daje beneficjentom możliwość zindywidualizowanego toku studiów, dostosowanego do ich naukowych zainteresowań i potrzeb.

04.12.2022

Bezpłatne kursy dla obywateli Ukrainy

Uniwersytet Rzeszowski zaprasza obywateli Ukrainy do udziału w projekcie umożliwiającym podniesienie poziomu kompetencji podstawowych, w tym posługiwania się językiem polskim. 

24.05.2020

Warsztaty maturalne Olimpiady Literatury i Języka Polskiego

„Warsztaty maturalne” Olimpiady Literatury i Języka Polskiego pomyślane zostały jako cykl wykładów  jurorów Olimpiady dla uczniów oraz nauczycieli, dla olimpijczyków, ale nie tylko. Wykłady są dostępne na Facebooku oraz na kanale YouTube.

21.11.2022

Wizyta studentów polonistyki rzymskiego Uniwersytetu Sapienza w Warszawie

Od 7 do 10 listopada włoscy studenci uczestniczący w projekcie NAWA promującym język polski przebywali w Warszawie, gdzie spotkali się z ukraińskimi kolegami z Uniwersytetu w Łucku i litewskimi kolegami z Uniwersytetu w Wilnie podczas warsztatów tłumaczenia literackiego i produkcji audiowizualnej. Zrealizowali także kilka podcastów i wideo, które wkrótce będą dostępne na blogu. Były to bardzo intensywne dni pracy, nauki, życia towarzyskiego i zwiedzania zabytków. Każdy uczestnik wybrał zdjęcie związane z chwilą lub miejscem, które zapisały się szczególnie w jego pamięci i napisał do niego komentarz. Mamy nadzieję, że powtórzymy to piękne doświadczenie w nadchodzących latach!

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.