Doctoral thesis
Ciężar (nie)pamięci. Dyskurs traumy w narracjach wojennych trzeciego pokolenia
Tematem dysertacji jest analiza i interpretacja wybranych książek prozatorskich opublikowanych po 1989 roku przez pryzmat traumy i wiążących się z nią bolesnych wspomnień.
Autorami omawianych publikacji są pisarze trzeciego pokolenia, którzy przedstawiają problem urazu jako wnukowie, którzy dramat II wojny światowej znają jedynie z mediów i popkultury. Głównym celem było wykazanie, że trauma obejmuje swoim zasięgiem rozmaite przeżycia, a pisarze dokonują inscenizacji II wojny światowej za pomocą środków językowych, fabularnych, narracyjnych. Dysertacja została podzielona na sześć rozdziałów poprzedzonych wstępem, opatrzonych podsumowaniem oraz bibliografią. W rozdziale wstępnym zaprezentowano najważniejsze koncepcje i definicje traumy. W kolejnych przedstawiono przykłady z literatury postmemorialnej oraz utwory beletrystyczne dotykające tematów Zagłady, Powstania Warszawskiego, rzezi wołyńskiej. Analizie poddano m.in. Małą zagładę Anny Janko i Sońkę Ignacego Karpowicza.
Information
See also
Wydarzenia po wydarzeniu. Reprezentacja historii po zagładzie – studium realizmu traumatycznego (porównawcze badania nad literaturą i sztukami wizualnymi)
Praca skupia się na analizie procesów przemian dyskursów artystycznych, teoretycznych i krytycznych dotyczących reprezentacji wydarzeń historycznych w drugiej połowie XX wieku i w wieku XXI na bazie analiz przypadków: Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego, Gerhard Richter 18 Oktober 1977, Art Spiegelman In the Shadow of No Towers.
„W gruncie rzeczy ma Rembek duszę nieśmiertelną”. Monografia Stanisława Rembeka
Tematem mojej pracy są życie i twórczość Stanisława Rembeka. Cel podjętych przeze mnie badań stanowi napisanie monografii pisarza, ukazującej jego biografię i dzieło na szerokim tle czasów, w których żył i tworzył.
Konwencje gatunkowe powieści kryminalnych Joanny Chmielewskiej w kontekstach kulturowych
Konwencje gatunkowe powieści kryminalnych Joanny Chmielewskiej w kontekstach kulturowych to pierwsza monografia dotycząca twórczości Joanny Chmielewskiej. Dysertacja ma charakter historycznoliteracki.
Życie literackie w sieci: pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych
Celem rozprawy jest analiza przeobrażeń, jakim pod wpływem mediów elektronicznych uległo życie literackie, pojmowane jako społeczna instytucja wytwarzania, publikowania, czytania i oceniania tekstów literackich.