Event
Być sobie jednym. Spotkania Mironologiczne II
Spotkania Mironologiczne "Być sobie jednym" to cykliczne wydarzenie poświęcone Mironowi Białoszewskiemu, organizowane przez Instytut Badań Literackich PAN i Instytut Kultury Polskiej UW (a także Fundację im. Mirona Białoszewskiego i Fundację im. Stefana Gierowskiego).

W tym roku Spotkania dotyczą autobiografizmu oraz polityk prywatności i obejmują sesję naukową, dyskusję panelową, spacer literacki po placu Dąbrowskiego i wystawę w bloku przy Lizbońskiej 2, przedstawiającą instalację artystyczną Wojciecha Bąkowskiego ("Korytarz widokowy Mirona Białoszewskiego"); w obydwu tych miejscach mieszkał bohater wydarzenia.
Sesja i dyskusja odbędą się w siedzibie fundacji Gierowskiego (plac Dąbrowskiego 8) w dniach 6-7 czerwca. Na wystawę zapraszamy 20-23 czerwca.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:
Prywatność – osobność – autobiograficzność – intymność – sztuka
6–7 czerwca 2019 Fundacja Stefana Gierowskiego
ul. Kredytowa 9 (wejście od placu Dąbrowskiego 8), Warszawa
Sesja naukowa „Być sobie jednym”. Poetyki prywatności
6 czerwca
Dziennik
10:00 Tadeusz Sobolewski, Dziennik czy autofikcja
10:45 Adam Poprawa, Tajny pamiętnik. Międzygatunkowe napięcia w „Tajnym dzienniku”
11:30–12:00 Przerwa na kawę
Literatura
12:00 Joanna Orska, Performatyw „Chamowa”. Mechanizmy autobiograficznej poiesis
12:45 Piotr Sobolczyk, AAAmeryka przez jeszcze większe A
13:30–15:00 Przerwa obiadowa
Doświadczenie
15:00 Anna Sobolewska, Pisanie po ciemku. „Dziennik we dwoje” Jadwigi Stańczakowej
15:45 Martyna Miernecka, Przestrzenie chorowania
17:30 Plac Dąbrowskiego – „miejsce autobiograficzne” Mirona Białoszewskiego (spacer literacki).
Prowadzenie: Igor Piotrowski
7 czerwca
Autobiograficzność
10:00 Andrzej Zieniewicz, „Pisać, kabaretować, bawić się, kontemplować” – poezja jako akt istnienia autobiograficznego
10:45 Artur Hellich, Mirona Białoszewskiego dialog z teoretykami literatury – w kontekście świadectw auto/biograficznych
11:30–12:00 Przerwa na kawę
„Nowa prywatność”?
12:00 Justyna Tabaszewska, Przesunięcia i korekty. Tradycje mironologiczne w polskiej poezji po roku 1989
12:45 Agnieszka Karpowicz, „Taki traf mi się”. Prywatność jako (nie)zaangażowanie?
13:30–15:00 Przerwa obiadowa
15:00 Dyskusja na placu Dąbrowskiego. „Być sobie jednym”? Artystyczne polityki prywatności
W dyskusji udział wezmą: Aleksandra Grzemska, Inga Iwasiów, Adam Lipszyc, Anna Nasiłowska, Jakub Skurtys.
Prowadzenie: Marta Bukowiecka
20–23 czerwca 2019
blok przy ul. Lizbońskiej 2 (2. klatka, 11. piętro), Warszawa
Korytarz widokowy Mirona Białoszewskiego – instalacja artystyczna Wojciecha Bąkowskiego (Patyk, na który nawija się niebo). Godziny otwarcia: 20–21 czerwca – 18:00–21:00, 22–23 czerwca – 14:00–21:00.
Information
See also
VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm
Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur
Wielkie Pomorze - społeczności i narody
Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej
Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.
Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze
Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.); • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia.