Event
Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością
Zakład Edukacji Polonistycznej i Kształcenia Ustawicznego Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego ma zaszczyt zaprosić na ogólnopolską interdyscyplinarną konferencję naukową "Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością", która odbędzie się w dniach 8 i 9 listopada 2018 roku w Warszawie.
Proponowane zagadnienia:
- szkoła i nauczyciel wobec nowych zjawisk społecznych, wychowawczych, kulturowych i edukacyjnych oraz tradycyjnych modeli edukacji;
- rola języka w uczeniu (się) – rola przedmiotu język polski w reformowanej szkole;
- literatura najnowsza w szkole po reformie;
- pozaliterackie konteksty interpretacyjne;
- TIK jako element warsztatu nauczyciela polonisty;
- stare i nowe media w edukacji polonistycznej;
- kompetencje współczesnego nauczyciela – diagnozy, prognozy, zalecenia;
- dobry nauczyciel z perspektywy uczniów, rodziców, władz oświatowych i samych nauczycieli;
- potrzeby, możliwości i sposoby kształcenia oraz samokształcenia nauczycieli;
- przestrzeń wolności i zakres (samo)ograniczeń w pracy nauczyciela polonisty;
- wartość schematów i niebezpieczeństwo ich stosowania w procesach uczenia się i nauczania;
- twórczy nauczyciel – twórczy uczeń – innowacyjne społeczeństwo.
Konferencja skierowana jest do osób zajmujących się teorią i praktyką nauczania: polonistów, pedagogów, psychologów, neurobiologów i nauczycieli różnych przedmiotów, którzy dostrzegają zarówno specyfikę, jak i interdyscyplinarny charakter kształcenia polonistycznego oraz kształcenia w obrębie innych dziedzin wiedzy.
Information
See also
Polonistyka ku przyszłości – seminarium dla nauczycieli polonistów
28 listopada 2024 roku na Wydziale Filologicznym odbędzie się Seminarium dla nauczycieli polonistów POLONISTYKA KU PRZYSZŁOŚCI organizowane przez Instytut Filologii Polskiej i Logopedii UŁ we współpracy z Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
Między uczniami, rodzicami i nauczycielami – komunikacja w szkole
Jedną z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia na każdym etapie edukacji jest umiejętność komunikowania się w języku ojczystym, zarówno w mowie jak i w piśmie. Podstawa programowa wyznacza nam jasny cel – nauczyć ucznia komunikowania się. Choć świat dostarcza nam coraz to nowszych technologii i aplikacji ułatwiających komunikację, wiele osób, szczególnie młodych, ma problemy ze skutecznym opanowaniem tej niełatwej sztuki. Przed współczesnym nauczycielem staje trudne zadanie. Jakie narzędzia może wykorzystać w pracy z uczniami, aby jego komunikaty były czytelne dla młodego odbiorcy? Jakich metod użyć, aby kształcić umiejętności związane z komunikacją? Na jakie przeszkody może natrafić nauczyciel w relacji z rodzicami/opiekunami ucznia? Czy rodzice naprawdę nie rozmawiają ze swoimi dziećmi? W jaki sposób wpływa to na nawiązywane przez uczniów kontakty międzyludzkie? W końcu, jak przebiega komunikacja pomiędzy nauczycielem a władzami szkoły? Jako przyszli nauczyciele języka polskiego, chcielibyśmy przyjrzeć się tym i innym zagadnieniom, dotyczącym komunikacji w przestrzeni szkolnej. Zapraszamy Państwa na konferencję naukową zatytułowaną "Między uczniami, rodzicami i nauczycielami – komunikacja w szkole". Chcemy na naszej konferencji gościć studentów, doktorantów oraz nauczycieli języka polskiego, którzy, mamy nadzieję, przyczynią się do pogłębionej refleksji nad komunikacją interpersonalną w szkole, przede wszystkim między nauczycielem i uczniem, ale również między uczniami, rodzicami i władzami szkoły. Zakres konferencji obejmuje następującą tematykę: • Komunikacja w relacji uczeń-uczeń; uczeń-nauczyciel, uczeń-rodzice, nauczyciel-rodzice, nauczyciel-dyrekcja szkoły; • Komunikacja werbalna i niewerbalna w klasie szkolnej;• Komunikacja tradycyjna i cyfrowa, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii; • Rozwijanie sprawności komunikacyjnych podczas zajęć lekcyjnych w perspektywie przygotowania uczniów do ustnej matury z języka polskiego, a także komunikowania w codziennym życiu; • Zaburzenia procesu komunikacyjnego; • Komunikacja w języku ojczystym a komunikacja w językach obcych.
Wiedza o języku w kształceniu językowym / Ogólnopolska Konferencja Naukowa
Edukacja polonistyczna w (z)reformowanej szkole
Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Polonistyki i Dziennikarstwa serdecznie zapraszają na zdalną konferencję naukową Sekcji Dydaktyków Koła Naukowego Polonistów "Edukacja polonistyczna w (z)reformowanej szkole", która odbędzie się w 26 listopada.