Polish Studies Bulletin

Event

Date of the event: 26.05.2018 - 27.05.2018
Added on: 08.04.2018

Na tropach zbrodni. Historia - kultura - afekty

Type of the event:
Conference
City or town:
Kraków

Zapraszamy do nadsyłania zgłoszeń na ogólnopolską konferencję naukową Na tropach zbrodni. Historia - kultura - afekty, która odbędzie się w dniach 26-27 maja 2018 roku na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
 

Organizatorzy konferencji Na tropach zbrodni. Historia – kultura – afekty zapraszają do podjęcia transdyscyplinarnej refleksji nad zagadnieniami takimi, jak m.in.:

  • literatura kryminalna;
  • narracje detektywistyczne (literatura, film, seriale, gry wideo, komiksy itp.);
  • poetyki ujarzmiania zbrodni: więzienia, panoptykony, heterotopie;
  • archeologia zbrodni: polowania na czarownice, tortury, ludobójstwa, tyranie, zbrodnie wojenne;
  • seryjni, wielokrotni i masowi mordercy – ich fingowane i autentyczne biografie;
  • fikcyjne i autentyczne biografie detektywów, śledczych, detektywów-amatorów;
  • pamięć zbrodni: widmontologie, memorabilia, miejsca pamięci o zbrodniach;
  • historia zbrodni: starożytność, przednowożytność i nowożytność;
  • polityki zbrodni: czy wojny w Zatoce faktycznie nie było?
  • prawo wobec zbrodni: terroryzm dawny i współczesny, szkolne strzelaniny, zbrodnie z nienawiści;
  • psychopatologia zbrodni: profilowanie psychologiczne, szaleństwo zbrodniarzy, zbrodnia jako transgresja;
  • afektywność zbrodni: fetyszyzacja zbrodniarzy, zbrodniarze-celebryci, zbrodnie z afektu, zbrodnicze rytuały;
  • monstra i ich zbrodnie – zbrodnie i ksenocydu fantastyki.

Niezależnie przyjmowane będą również studia szczegółowe (case studies) z wykorzystaniem wybranej metodologii mono- lub interdyscyplinarnej.

Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres zbrodnie.konferencja@gmail.com mija 28 kwietnia 2018 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:

  • abstrakt (max. 600 słów);
  • notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy
  • numer telefonu oraz korespondencyjny email.

Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 300 zł. Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” lub numerów monograficznych czasopismach naukowych, które zdecydują się na współpracę z komitetem organizacyjnym (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).

Szczegółowe informacje na temat konferencji aktualizowane będą na stronie  internetowej natropachzbrodni.wordpress.com.

Komitet organizacyjny

dr Renata Iwicka (Wydział Filozoficzny UJ)
dr Ksenia Olkusz (Ośrodek Badawczy Facta Ficta)
mgr Barbara Szymczak-Maciejczyk (Wydział Humanistyczny UP)

Rada naukowa

dr Barbara Braid (Uniwersytet Szczeciński)
dr Anita Całek (Uniwersytet Jagielloński)
prof. dr hab. Rafał Szczerbakiewicz (Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

Information

Address:
Collegium Broscianum, budynek Instytutu Filozofii Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, ul. Grodzka 52, Kraków
Application deadline for speakers:
28.04.2018
Fee:
300 zł

See also

27.04.2015

VII wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal - o przekraczaniu kulturowych norm

Ogólnopolska konferencja naukowa: literatura - język - dydaktyka - kultur

27.04.2015

Wielkie Pomorze - społeczności i narody

 

27.05.2015

Rozpoznane. Nazwane. Przedstawione. Świat w polskiej dramaturgii najnowszej

Organizatorzy: Katedra Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym Instytutu Badań Literackich PAN.

27.05.2015

Światy poza światem. Fantastyka wysokoartystyczna w literaturze i kulturze

Organizatorzy niniejszej konferencji chcieliby zachęcić do pochylenia się nad następującymi problemami: • Polskimi i zachodnimi typologiami gatunków fantastycznych (czyli zarówno fantasy, science fiction, jak i fantastyka grozy, w tym horror, i podobnie dalej); • Kanoniczności fantastyki i przewartościowania opozycji low i high fantasy; • Proliferacji gatunków i subgatunków fantastycznych; • Dominacji kategorii estetycznych w genologii fantastycznej (urban fantasy, dark fan-tasy, steampunk, post-apo, cyberpunk, dieselpunk etc.);  • Relacji tekstów reprezentujących nurty Nowej Fali SF i New Weird do korpusu klasycznej fantastyki; • Korzeni gatunkowych fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm); • Inkluzywności fantastyki grozy w kanonie fantastycznym; • Wzmożonej aktywności światotwórczej fantastów (tworzenie encyklopedii, kompendiów, podręczników, atlasów, grafik koncepcyjnych itp.); • Przekładalności konwencji fantastycznych na media pozaliterackie: filmy, gry wideo, komiksy, gry fabularne (w tym LARPy) i transmedia. 

We use cookie files to make the use of our website more convenient for our users. If you do not wish cookie files to be saved on your hard drive, please change the settings of your browser. Read about our cookie policy.